علی شاکری: ذوب‌آهن و مهرام نمایندگان بسکتبال ایران در لیگ باشگاه‌های غرب آسیا درحالی امروز و فردا در ماموریتی دشوار در اصفهان و بیروت برای راهیابی به فینال این رقابت‌ها مقابل رقبای سوری و لبنانی خود صف‌آرایی می‌کنند که در بازی‌های مرحله رفت نیمه‌پایانی هرکدام با شرایطی متفاوت و تا حدودی دور از انتظار نتیجه را به حریفان خود واگذارکردند.

ذوب‌آهن در خانه حریفش در شهر حلب سوریه با نتیجه 89 بر76 مغلوب الجلا شد و مهرام نیز به‌عنوان تیم مدافع قهرمانی و قهرمان دوساله باشگاه‌های آسیا در میان ناباوری در تهران 94 بر90 به الریاضی لبنان باخت. تا پیش از این مرحله با حذف یک تیم سوری (الجیش)، یک تیم لبنانی (شانفیل) و هر دو نماینده اردن طی مراحل مقدماتی و یک‌چهارم نهایی خیلی‌ها بخت ایران را با توجه به داشتن 2سهمیه (مهرام و ذوب‌آهن) در این مرحله برای دستیابی به قهرمانی، بیشتر از نمایندگان سوریه و لبنان می‌دانستند اما شکست‌های بحث‌برانگیز هر دو نماینده کشورمان باعث شد تا درصد شانس صعود تیم‌های ایرانی در جمع 4 تیم برتر بازی‌ها به حداقل کاهش پیدا کند. با وجود دشواری راه صعود هنوز هم می‌توان با تکیه بر خودباوری و عنصر جنگندگی، امیدوار به راهیابی یکی از دو تیم مهرام و ذوب‌آهن به فینال بود. این درحالی است که مهرام و ذوب‌آهن پس از صعود به مرحله نیمه‌نهایی تحقق رویای یک فینال تمام‌ایرانی را در ذهن‌ها قوت بخشیده بودند.

شرایط بازی‌های امروز و فردای ذوب‌آهن و مهرام به‌گونه‌ای است که باید اعتراف کرد که کار ذوب‌آهن (با وجود انجام بازی برگشت در اصفهان) برای صعود به‌مراتب دشوارتر از مهرام است که در بیروت به میدان می‌رود. ذوب‌آهن برای صعود به فینال هم در اصفهان محکوم به پیروزی است و هم در حلب (ذوب‌آهن در صورت پیروزی در اصفهان، باید در بازی سوم خود، در سوریه به میدان برود) اما مهرام برعکس ذوب‌آهن، در بازی برگشت میهمان الریاضی است و درصورت برتری در بازی برگشت حریف را با خود برای بازی سوم از بیروت به تهران می‌کشاند. همه این احتمالات در صورتی به ‌وقوع می‌پیوندد که ابتدا ذوب‌آهن و مهرام در بازی برگشت خود بتوانند شکست‌های دور رفت را جبران کنند و بعد در اندیشه راهیابی به فینال باشند.

فرصت‌سوزی ذوب آهن در حلب

ذوب‌آهن برخلاف بازی‌های دور مقدماتی در دمشق، با گذشت هفته‌ها از لیگ ایران با رسیدن به هماهنگی مطلوب چنان شرایط ایده‌آلی پیدا کرد که به جز لغزش برابر راه و ترابری قم 2مدعی اصلی این فصل لیگ، مهرام و پتروشیمی را شکست داد و اوج هنرش رسیدن به‌عنوان قهرمانی نیم‌فصل لیگ‌برتر باشگاه‌های ایران بود. در باشگاه‌های غرب آسیا هم شکست‌دادن تیم پرقدرت شانفیل لبنان در مرحله یک‌چهارم نهایی در اصفهان و بیروت کار بزرگ‌تر شاگردان کوهیان و ارمغانی بود. این تیم با روحیه ناشی از برد باارزش مقابل شانفیل در بیروت در مسیر بازگشت به ایران در شهر حلب می‌توانست با پیروزی مقابل الجلا، در اصفهان جشن صعود بگیرد اما مسمومیت کرم احمدیان و علی باهران در شب قبل از بازی با الجلا و آسیب‌دیدگی رامین هنرمند جانشین آرن داوودی و از همه مهمتر غیبت بحث‌برانگیز حامد آفاق به بهانه آسیب‌دیدگی از ناحیه مچ پا باعث شد تا این تیم با 13امتیاز اختلاف مغلوب نماینده سوریه شود. در حقیقت آفاق به اشتباه این بازی را به عنوان فرصت مناسبی برای تسویه حساب با مسئولان باشگاه به دلیل نپرداختن بموقع بخشی از مبلغ قراردادش انتخاب کرد و با این حرکت غیرحرفه‌ای و نسنجیده بیشترین ضربه را به ذوب‌آهن زد. در این میان کوهیان چاره‌ای جز تغییر پست اجباری بازیکنان پیدا نکرد و همین جابه‌جایی‌های ناخواسته کافی بود تا ریتم بازی این تیم به هم بریزد و ذوب‌آهن تنها با سایه‌ای از روز بازی با شانفیل در میدان ظاهر شود و فرصتی طلایی را برای صعود به فینال از دست بدهد.

ذوب‌آهن در اندیشه تلافی

ذوب‌آهن امروز درحالی در اندیشه تلافی شکست قبلی در سالن ملت اصفهان به دیدار حریف سوری خود می‌رود که پس از بازگشت از سوریه در یکی از بازی‌های لیگ برتر مقابل ملی حفاری اهواز متحمل دومین شکست این فصل خود شد و این خود می‌تواند به مثابه زنگ هشداری برای مسئولان این باشگاه قدیمی در آستانه این بازی حساس قلمداد شود تا هرچه زودتر با حمایت و حل مشکلات مالی مانع از ناکامی‌های آینده این تیم شوند. با وجود آنکه هنوز مشخص نیست آیا امروز آفاق در ترکیب ذوب آهن بازی می‌کند یا خیر، رسیدن آرن داوودی، گارد راس ملی‌پوش این تیم بعد از مدت‌ها و رهایی او از مصدومیت برای مربیان ذوب‌آهن دلگرم‌کننده خواهد بود. به جز او اوشین ساهاکیان، علی باهران، کرم احمدیان و 2بازیکن خارجی این تیم عثمان بارو و پاول در پازل تاکتیکی تفکرات مشترک کوهیان و ارمغانی ایفاگر نقش اصلی خواهند بود. درتیم الجلا میشل مدنی، جمال میلر و ساماکی واکر بازیکنان کلیدی این تیم محسوب می‌شوند که در بازی رفت بیشترین امتیازات را برای تیمشان کسب کردند.

مهرام تاوان تغییرات را می‌دهد

حکایت مهرام قهرمان چندساله لیگ ایران و آسیا کاملا متفاوت با ذوب‌آهن است چرا که مهرام با تغییرات اساسی در شروع این فصل روبه‌رو شده است. از رفتن مصطفی هاشمی مربی چند سال اخیر این تیم گرفته که نقشی مؤثر در موفقیت‌های مهرام داشته تا جدا شدن بازیکنانی چون حامد آفاق، حامد سهراب‌نژاد و دو بازیکن خارجی این تیم جکسون و‌رومن و لورن ودز و نبود مهره تعیین‌کننده‌ای مثل صمد نیکخواه‌بهرامی که هنوز از بند مصدومیت رهایی پیدا نکرده هرکدام به نوبه ‌خود باعث شده که مهرام بعد از گذشت ماه‌ها نتواند در قالب همان تیم همیشگی و دست‌نیافتنی سال‌های پیش فرو برود. تاوان این تغییرات تاکنون برای مهرام گران تمام شده تا جایی که قهرمان بلامنازع ایران و آسیا حداقل تا بدین‌جای کار هم در لیگ داخلی و هم در لیگ غرب آسیا، نتایج دور از انتظاری گرفته است. تیمی که روزگاری شکست‌دادن آن در خانه حریفان آرزوی هر تیمی بوده هم‌اینک 2 باخت از 4باختش را در بازی‌های خانگی برابر حریفان متحمل شده است. از شکست آخر این تیم در برابر الریاضی لبنان تنها چند روز می‌گذرد و اگر مهرام فردا در بیروت موفق به جبران شکست بازی رفت تهران نشود ، عنوان قهرمانی خود در غرب آسیا را از دست می‌دهد و حضورش در باشگاه‌های آسیا نیز به‌عنوان تیم مدافع عنوان قهرمانی به مخاطره خواهد افتاد.

اشتباه تاکتیکی

مهرام در بازی رفت برابر الریاضی لبنان در بازی‌دادن به بازیکنان خارجی‌‌اش، دچار اشتباه تاکتیکی شد. بیرون‌ماندن شیخ سمب بازیکن پست5 از ترکیب اصلی و ترجیح‌دادن مارلون گارنت و کریس ویلیام به جای استفاده از سمب، یک اشتباه محض بود که حتی با تعجب ابوکسری سرمربی الریاضی روبه‌روشد. اگرچه این تغییر تاکتیکی مهرام برنامه‌های تیم حریف را در ابتدای بازی به هم ریخت اما عملا نبود این بازیکن تأثیرگذار به سود الریاضی تمام شد.

آنچه به الریاضی کمک کرد تا در تهران بتواند موفق به شکست قهرمان آسیا شود آنالیز دقیق بازی‌های اخیر مهرام و ازکارانداختن مهره‌های کلیدی این تیم در کنار دفاع منطقه‌ای بود که در غیاب یک سنتر قوی و ازکارانداختن بازیکنان پیرامونی موجبات پیروزی این تیم را فراهم آورد. بازی انتحاری و احساسی مهرام هم برای فرار از شکست در کوارتر چهارم جواب نداد و قهرمان ایران و آسیا چهارمین باخت این فصل خود را نیز در سالن بسکتبال آزادی به چشم دید.

مهرام در بازی فردا با توجه به تجربه و شناخت کافی که از حریف به‌دست آورده است، با شیوه‌ای متفاوت و ترکیبی جدید قدم به دیدار برگشت با الریاضی در بیروت می‌گذارد. مهران شاهین‌طبع به‌طور قطع و یقین شیخ سمب را این ‌بار از ابتدا در ترکیب اصلی قرار می‌دهد و از بین گارنت و ویلیام، شانس دومی برای بازی‌کردن بیشتر خواهد بود. جواد داوری،بابک نظافت، علیرضا هنردوست و مهدی کامرانی دیگر نفرات کلیدی مهرام را در بازی برگشت با الریاضی تشکیل می‌دهند. شاهین‌طبع مربی باتجربه‌ای است که سال‌ها قبل از نشستن روی نیمکت مهرام با صبا‌باتری هم چندبار قهرمان باشگاه‌های غرب آسیا شده و 2بار نیز عنوان قهرمانی آسیا را به‌دست آورده است. او و مهرام به این راحتی‌ها حاضر به ازدست‌دادن فینال نخواهند بود؛ خصوصا آنکه درصورت پیروزی، بازی تعیین‌کننده سوم به میزبانی تهران انجام خواهدشد.