گروه بین‌الملل: ایهود المرت نخست‌وزیر اسرائیل که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات چینی در این کشور به سر می‌برد در گفت وگو با خبرنگاران چینی گفت: عقب‌نشینی یک جانبه‌ اسراییل از مناطق فلسطینی امکان‌پذیر نیست و تجربه جنگ اسراییل با حزب‌الله و ادامه حملات موشکی گروه‌های فلسطینی به مناطق اسراییلی عدم موفقیت این امر را ثابت کرده است.

المرت تصریح کرد: من تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار کشور مستقل اسراییلی را تایید می‌کنم و برای تحقق این امر اسراییل مجبور خواهد بود که از مناطق گسترده‌ی فلسطینی که امروز آن را در اختیار دارد، عقب‌نشینی کند و باید بگویم ما آمادگی انجام این عقب‌نشینی را داریم.

المرت گفت: محقق شدن تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسراییلی امروز به واسطه‌ی گفت‌وگوهای جدی و مفید بیشتر امکان‌پذیر است تا عقب‌نشینی اسراییل.

یک مقام مسئول بلندپایه اسراییلی که المرت را در این سفر همراهی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: محور گفت‌وگوهای المرت با مقام‌های مسئول چینی بر روی مسائل بسیار حساس و مهم منطقه متمرکز خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به آن که چین عضو دایم شورای امنیت و یکی از دارندگان حق وتو است، بسیار مهم است که تل‌آویو درباره‌ ارزیابی بسیاری از مسائل مهم چون قضایای فلسطین، سوریه، لبنان و ایران با مسئولان این کشور مشورت‌ها و رایزنی‌های لازم را انجام دهد.

این مسئول اسراییلی تاکید کرد، ‌براساس استراتژی فعلی تل‌آویو، دولت اسراییل تلاش‌های گسترده‌ای را بر سر موضوع تحکیم روابط خود با کشورهای شرق آسیا آغاز کرده است و در راستای این تلاش‌ها تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه‌ی اسراییل به زودی طی هفته‌ آینده عازم ژاپن و کره‌ جنوبی خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که قرار است المرت در دومین روز سفرش به چین و در دیدارش باهو جین تائو، رییس‌جمهوری چین چندین قرارداد دوجانبه را امضا کند.

به گفته‌ یک مقام دولتی چین دو طرف سه توافق‌نامه در خصوص روابط فرهنگی، صادرات میوه از اسراییل و خرید فن‌آوری تصفیه‌ی آب از چین را امضا کنند.