گروه ادب و هنر: در روزهای پایانی سالی که برای سینما بیشتر به مناقشه میان معاونت سینمایی و خانه سینما گذشت، جواد شمقدری حرف آخر را زد؛ حرفی که گرچه برای نخستین بار با چنین صراحتی به زبان آورده شد ولی در یکسال اخیر بارها و در مقاطع مختلف عملا به اثبات رسیده بود

جواد شمقدری گفت: «از نظر ما خانه سینما جایگاه قانونی ندارد.» با این صحبت مشخص می‌شود که چرا بودجه خانه سینما پرداخت نشده و چرا تمام اختیارات قانونی جامعه اصناف سینمایی کشور به مرور سلب شده که آخرینش در مورد شورای صنفی نمایش اتفاق افتاد.

معاون امور سینمایی در مراسم تقدیر از داوران و دست‌اندرکاران بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در سخنانی با بیان اینکه خانه سینما از نظر ما جایگاه قانونی ندارد، گفت: گروهی حقوقی و قانونی باید بنشینند و مشخص کنند که آیا خانه سینما با آن تعریفی که در ساختارش شده‌است، جایگاه قانونی دارد یا در حال حاضر موسسه‌ای حقوقی و در اختیار چند نفر است و تعریف‌هایش در حوزه صنوف تفاوت دارد؟

شمقدری در حالی این صحبت‌ها را عنوان کرد که چارت مدیریتی خانه سینما بر اساس آنچه در اساسنامه جامعه اصناف سینمایی کشور مصوب شده، تعیین می‌شود و تاکنون از این اساسنامه عدول نشده‌است. شاید هم تعریف معاون امور سینمایی از ساختار خانه سینما با آنچه اهالی سینما از آن مطلع هستند،‌ متفاوت است. براساس همین ساختار بود که شمقدری چند ماه پیش گفته بود با هیأت مدیره بعدی خانه سینما کار می‌کند و شاید حالا که هیات مدیره جدید هم حکم مدیرعامل خانه سینما را تمدید کرده به نظر رسیده که این نهاد صنفی از تعریف اولیه‌اش فاصله گرفته است.

البته اظهارات شمقدری را می‌توان پاسخی به انتقادهای صریح محمد مهدی عسگرپور دانست که چند روز پیش در نشستی با خبرنگاران به شدت به نحوه رفتار مدیران دولتی سینما با خانه سینما انتقاد کرد. عسگرپور به اختلاف‌های خانه سینما با معاونت سینمایی در زمان دولت نهم اشاره کرد و گفت جعفری‌جلوه آنقدر متمدن رفتار می‌‌کرد که با وجود اختلاف‌ها بودجه خانه سینما را قطع نکند. شاید همین انتقادها بود که نشان می‌داد به سادگی نمی‌توان به اختلاف 2 نهاد مهم سینمایی کشور نقطه پایان گذاشت؛ تا آنجا که دیروز شمقدری از راه‌اندازی یک دفتر جدید در سازمان سینمایی خبر داد؛ جایی که احتمالا قرار است جایگزین خانه سینما شود.

این دفتر جدید البته خانه سینمای 2 نخواهد بود چون به گفته شمقدری قرار است این دفتر ضمن ارتباط با صنوف سینمایی به شیوه‌ای عمل ‌کند که اصناف «مستقل» از هم، حقوق خود را تأمین کنند. واژه مستقل از این منظر اهمیت می‌یابد که احتمالاً دیگر محلی برای اینکه برآیند اصناف سینمایی گرد هم آیند، وجود نخواهد داشت. به این ترتیب به نظر می‌رسد که برنامه معاونت سینمایی در سال 90 حذف خانه سینما خواهد بود.

شمقدری در این رابطه گفت: «پیشنهاد ما این است که هر صنف یک سندیکای مستقل داشته باشد تا به حقوق خودشان برسند؛ صنوف شرایط کاری و مشکلات متفاوتی دارند و درست نیست که اینها در کنار هم باشند و مقایسه شوند، حمایتی هم که دولت می‌کند عده‌ای خاص از آن بهره‌مند می‌شوند و ساختار به گونه‌ای است که به همه نمی‌رسد و تنها خوش‌نشین‌ها سیراب می‌شوند و اگر قرار است مدیریت سینمایی از صنفی حمایت کند باید ارتباط هر کدام از آنها با مجموعه مدیریتی یکسان شود.»

شمقدری در حالی از بهره‌مند شدن عده‌ای خاص از حمایت دولتی سخن گفت که بودجه خانه سینما مدت‌هاست پرداخت نمی‌شود و کاش معاون امور سینمایی صراحتاً و مصداقی می‌گفت منظورش از حمایت دولت چیست و خو‌ش‌نشین‌ها (که بد نیست یکبار برای همیشه اسامی‌شان رسانه‌ای شود) چه کسانی هستند که از این رانت‌ها بهره‌ می‌گیرند؟!معاون امور سینمایی به حاشیه‌های داوری جشنواره امسال نیز اشاره کرد و گفت: «متاسفانه گروهی سعی کردند تصویر دیگری از جشنواره ارائه دهند و اینها از ابتدای مدیریت تیم جدید سینمایی هر روز در انتظار شکستش بودند که اوج تلاش‌شان را در جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره ملی است به نمایش گذاشتند و سعی کردند 12 بحران برای جشنواره ایجاد کنند که بخشی از آن را متوجه داوران کردند و تلاش داشتند کسی داوری را قبول نکند و کسانی هم که قبول کردند سعی کردند آنها را منصرف کنند و بعد هم خلاف رویه معمول همه جشنواره‌ها شروع به تهمت‌زدن به داوران ما کردند.»

آنچه شمقدری از آن به‌عنوان تهمت‌زدن به داوران یاد کرد، انتقاد رضا میرکریمی از ترکیب داوری جشنواره و همچنین انتقادهایی بود که نسبت به حضور اسد‌الله نیک‌نژاد در هیات داوران صورت گرفت. در این مورد آخر برخی رسانه‌ها به سوابق و پیشینه کارگردان «پاییز صحرا» که در هالیوود با نام «اسی نیک‌نژاد» در حال فعالیت است، اشاره کردند و البته نیک‌نژاد هم از داوری جشنواره کناره‌گیری کرد.
شمقدری در ادامه صحبت‌هایش نسبت به عواقب برخی رفتارها هشدار داد و گفت برخی که دنبال گفتمان امنیتی هستند از نتایج آن اطلاعی ندارند.