تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴

گروه ادب و هنر: کمتر از 2 روز مانده به آغاز اکران نوروزی سینما، سرانجام شورای صنفی نمایش تکلیف 5 فیلمی را که قرار است در نوروز 90 روی پرده بروند، مشخص کرد.

پیش از این تکلیف 3 فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «زن‌ها شگفت‌انگیزند» به کارگردانی مهرداد فرید و «اخراجی ها3» ساخته مسعود ده‌نمکی معلوم شده بود و پخش‌کنندگان این فیلم‌ها با سینماهای سرگروه به توافق رسیده و قرارداد امضا کرده بودند. همچنین قرار بود در جلسه روز شنبه شورای صنفی نمایش، تکلیف اکران نوروزی روشن شود که تصمیم‌گیری دراین باره به جلسه دیروز موکول شد.

روز گذشته هم محمد رضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفت‌وگو با ایسنا، از انعقاد قرارداد 5 فیلم با سینماهای سرگروه خبر داد و گفت: «اخراجی‌ها3» در گروه آفریقا، «جدایی نادر از سیمین» در گروه استقلال، «زن‌ها شگفت‌انگیزند» در گروه آزادی، «یکی از ما دونفر» به کارگردانی تهمینه میلانی در گروه عصرجدید و «سه درجه تب» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند در گروه قدس اکران می‌شوند که نمایش آنها از چهارشنبه 25 اسفندماه آغاز خواهد شد.

بدین‌ترتیب 3فیلم کمدی و 2فیلم اجتماعی سهم نوروز سینماها از فیلم‌ها شدند که در این میان تحسین شده ترین، جدی‌ترین و مهم‌ترین فیلم نوروزی جدایی نادر از سیمین با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اصغر فرهادی است که درخشش شایسته‌ای در جشنواره‌های مختلف داشته و افزون بر جایزه کارگردانی از جشنواره فیلم فجر، توانست جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین گروه بازیگران را در جشنواره فیلم برلین از آن خود کند. لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان‌بخش، کیمیا حسینی و مریلا زارعی بازیگران این فیلم هستند.

دیگر فیلم غیرکمدی اکران نوروزی فیلم جدید تهمینه میلانی است که پس از چند تغییر نام با عنوان «یکی از ما دونفر» به جمع فیلم‌های نوروزی پیوست که این فیلم نیز اگرچه جزء نامزدان احتمالی این اکران قرار داشت اما شانس زیادی برای آن تصور نمی‌شد. این فیلم که در جشنواره فجر امسال نتوانست به بخش مسابقه راه یابد و در بخش نوعی نگاه در جشنواره به نمایش درآمد، داستان 2آرشیتکت را روایت می‌کند که از 2دنیای متفاوت می‌آیند و به لحاظ فکری و جهان‌بینی با هم متفاوت هستند. در این فیلم بهرام رادان، السا فیروز‌آذر، همایون ارشادی، دانیال عبادی، آنا نعمتی، الناز فیروزآذر، پیام صالحی، سارا خوئینی‌ها و سمانه پاکدل به ایفای نقش می‌پردازند.

زن‌ها شگفت‌انگیزند که توانست خارج از گمانه زنی‌ها و خیلی بی‌سروصدا به جمع فیلم‌های اکران نوروز بپیوندد، داستان 3زن از 3طبقه اجتماعی مختلف است که به یک خود آگاهی مشترک می‌رسند. افسانه بایگان، بهاره رهنما، الهه حصاری، حمید گودرزی، جمشید هاشم پور، رضا داوودنژاد، سیامک اشعریون، ناصر سهرابی و بهنوش بختیاری در این فیلم کمدی ایفای نقش می‌کنند.

سه درجه تب به کارگردانی حمید رضا صلاحمند هم با بازی رضا عطاران، الهام حمیدی، امیرعلی دانایی، علی صادقی، سیروس گرجستانی، حسین عابدینی و مهتاج نجومی داستان زنی است که در آستانه ازدواج، مجبور به تعویض شناسنامه خود می‌شود و در این راه اتفاق عجیب و غریبی برایش رقم می‌خورد.

با این حساب گزینه‌های جدی‌تر اکران نوروزی که «جرم» مسعود کیمیایی و «شیش و بش» بهمن گودرزی با بازی محمدرضا گلزار بودند، نتوانستند در نوروز90 رنگ پرده سینما را ببینند. محمد شایسته، مجری طرح شیش وبش در این رابطه گفت: پیش از این قرار بود که این فیلم در نوروز اکران شود اما دریافت پروانه نمایش به سال جدید موکول شد.

شیش و بش یک کمدی موقعیت است که براساس فیلمنامه‌ای از محمدرضا گلزار و بازنویسی پیمان قاسم خانی و خشایار الوند به‌عنوان نخستین فیلم سینمایی بهمن گودرزی ساخته شد. امین حیایی، آنا نعمتی، بیتا فرهی، میرطاهر مظلومی، شهنام شهابی، تانیاجوهری و رضا رشیدپور بازیگران اصلی این فیلم هستند. پریروز نیز مشخص شد که جرم کیمیایی به قافله اکران نوروزی نمی‌رسد.