جام جهانی کشتی آزادشنبه و یکشنبه در شرایطی به میزبانی ماخاچ کالا روسیه برگزار می‌شود که تیم ملی کشتی ایران امیدوار است این بار بتواند عنوان قهرمانی مسابقات را به دست بیاورد.

اکنون تیم ملی کشتی آزاد با مربیگری غلام محمدی در ماخاچ کالا حضور دارد. این تیم البته در روزهای گذشته ابتدا به مسکو سفر کرد و روز گذشته راهی محل مسابقات شد. تیم ملی دیروز در محل برگزاری مسابقات یک جلسه تمرین انجام داد، درحالی‌که شب‌هنگام ‌ مراسم وزن کشی‌ و قرعه‌کشی را انجام دادند تا این رقابت‌ها امروز رسما کلید بخورد. طبق قرعه ، ایران و روسیه همگروه نشدند و در صورت سرگروهی در فینال به هم می‌رسند.

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد با حضور تیم‌های ایران، روسیه، اوکراین، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان و گرجستان، کوبا، بلغارستان و منتخب مجارستان و قزاقستان برگزار می‌شود. در قرعه‌کشی این مسابقات نیز تیم‌ها در قالب 2 گروه 5 تیمی با سرگروهی روسیه و آذربایجان قرار گرفتند.

تیم ملی البته پیش از شروع جام جهانی کشتی آزاد با مشکلاتی روبه‌رو بود. حسن رحیمی، ملی پوش وزن 55 کیلوگرم به‌دلیل آسیب دیدگی نتوانست این تیم را در جام جهانی همراهی کند و به غیراز این کشتی‌گیر بقیه نفرات تیم ملی به ماخاچ کالا سفر کردند. با این حال، برخی از اعضای تیم ملی به سختی توانستند راهی محل مسابقات شوند. محمد علی صنعتکاران نایب رئیس فدراسیون، محسن کاوه مربی تیم ملی، حسام مقدم ملی‌پوش وزن74 کیلوگرم، جعفر اولیا سرپرست تیم، امیر ساسان پزشک تغذیه، ریف رتروف ماساژور و فیزیوتراپ تیم و حسین تقوی داور اعزامی نفراتی هستند که به‌دلیل صادر نشدن ویزا نتوانستند همراه با سایر اعضای تیم سه‌شنبه گذشته راهی روسیه شوند و دیروز به اردوی تیم ملی ملحق شدند. مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در سالن علی علی‌اف شهر کاسپیسک در 14 کیلومتری شهر ماخاچ کالا‌ جمهوری داغستان برگزار خواهد شد.

ایران، حریف سرسخت

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه بر این باور است که کشتی‌گیران ایرانی حریفان سرسختی در جام جهانی به حساب می‌آیند.
زامبولات تدییف در آستانه این مسابقات در گفت‌وگو با خبرگزاری ورزشی آر اسپورت گفته است: «تیم ملی کشتی آزاد ایران از نظر سبک کشتی گرفتن، مشکل‌ترین حریف ما محسوب می‌شود. این به‌خاطر آن است که آنها در سرپا خوب کار کرده و زیرگیری و خیمه‌زدن را به‌خوبی اجرا می‌کنند. ایرانی‌ها از نظر فیزیکی و استقامتی آماده هستند.»

روسیه برای جام جهانی کشتی آزاد شانس بسیاری برای قهرمانی دارد؛ اما تیم ملی ایران نیز امیدوار است از سایه این تیم خارج شده و قهرمانی را به دست بیاورد. در دوره قبلی مسابقات جام جهانی کشتی آزاد که در مسکو برگزار شد، تیم میزبان توانست قهرمان شود و کشتی‌گیران ایرانی نایب قهرمان مسابقات شدند.

80 هزار دلار برای قهرمان

روس‌ها‌ برای این مسابقه‌ها جوایز نقدی دلاری درنظر گرفته‌اند و قرار است به تیم قهرمان مبلغ 80هزار دلار اهدا شود. تیم‌های دوم و سوم نیز به‌ترتیب 50هزار و 30هزار دلار خواهند گرفت. برای مربیان تیم‌های اول تا سوم نیز به‌ترتیب 3هزار، 2هزار و یک‌هزار دلار درنظر گرفته شده است. تیم ملی کشتی آزاد ایران در این مسابقات با 12 کشتی‌گیر شرکت می‌کند. میثم مصطفی جوکار، ملی‌پوش وزن
84 کیلوگرم درباره این جام جهانی می‌گوید: «تمرینات و اردوی مناسبی را برگزار کردیم و در شرایط مطلوبی قرار دارم.

حریفان سرشناسی در این مسابقات حضور خواهند داشت و از عنوان‌دارهای جهان هستند. مسلما رقابت سختی با حریفان خواهیم داشت اما ما هم با تمام وجود به روی تشک خواهیم رفت تا در موفقیت تیم ملی سهمی داشته باشیم.» او ادامه می‌دهد: «امیدوارم با کشتی‌های خوبم در جام جهانی بتوانم پاسخ خوبی به اعتماد مربیان تیم ملی بدهم.»تیم ملی بعد از 2 روز رقابت در جام جهانی کشتی آزاد به تهران بازمی‌گردد تا اعضای این تیم در ایام عید نوروز در کنار خانواده‌های ‌شان باشند.

ایران با روسیه همگروه نشد

تیم های همگروه ایران: آذربایجان، کوبا، گرجستان ، منتخب قزاقستان و مجارستان
تیم‌های همگروه روسیه: ازبکستان، اوکراین، قرقیزستان و بلغارستان