تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۵

گروه بورس: ارزش بورس تهران برای نخستین بار از مرز 120 میلیارد دلار عبور کرد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال رشد قیمت‌ها و افزایش تقاضا برای خرید سهام تمام نماگر‌های بورس تهران روند صعودی به‌خود گرفتند؛ هر چند سال 89 سال بازگشت دوباره سرمایه‌گذاران به بورس بود اما به‌نظر می‌رسد سال 90، سال جهش برای بازار سهام ایران باشد.
روند صعودی شاخص‌ها، حجم معاملات و ارزش بازار به‌خوبی نمایانگر این موضوع است به‌طوری که ارزش بازار سهام از ابتدای سال تاکنون، در کمتر از 10 روز 17 میلیارد دلار افزایش یافت. مسئولان بورس تهران امیدوارند ارزش بازار سهام درسال 90 به 140 میلیارد دلار برسد.

در عین حال شاخص بورس تهران در طول این مدت 2‌هزارو 500 واحد افزایش یافته و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای سال تاکنون به 8 درصد رسیده است در چنین شرایطی سونامی افزایش قیمت‌ها فقط در طول 2 روز گذشته بیش از 800‌واحد شاخص را بالا کشید. کارشناسان برمبنای همین ارقام، نسبت به رشد حبابی قیمت‌ها هشدار دادند و راهکار اساسی برای کنترل قیمت‌ها را عرضه سهام جدید برای رقیق‌شدن بازار می‌دانند اما در شرایطی که این روز‌ها بورس تهران بسیار پررونق است و فضای بسیار مساعدی برای عرضه سهام جدید فراهم است خبری از سازمان خصوصی نیست و این سازمان از ابتدای سال گذشته تا‌کنون در خاموشی مطلق به سر می‌برد.

حرکت صعودی قیمت‌ها در بورس تهران آنچنان ادامه دارد که فقط در طول روز گذشته ارزش بورس تهران با یک جهش بی‌سابقه 2.5 میلیارد دلار افزایش یافت و از119.5میلیارد دلار در روز دوشنبه به 122 میلیارد دلار در پایان مبادلات روز گذشته رسید. این بالاترین میزان رشد بورس در طول یک روز محسوب می‌شود. ارزش بورس تهران ابتدای سال 89 معادل 65 میلیارد دلار محاسبه شده بود که در پایان سال با 40 میلیارد دلار افزایش به 105 میلیارد دلار رسید.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد: حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 346 درصد افزایش یافته است.
سهامداران بورس تهران فقط در هفته نخست امسال 3 هزارو 844 میلیارد ریال سهام دادوستد کردند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 861 میلیارد ریال محاسبه شده بود.

این آمار نشان می‌دهد که سهامداران از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین روزی 77 میلیارد تومان سهام دادوستد کرده‌اند که این مقدار نیز نسبت به سال گذشته 257 درصد رشد نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه فقط در طول این مدت99 هزارو 346 معامله در بورس انجام شده است که این مقدار در هفته نخست سال گذشته 25 هزار معامله بوده است. در چنین شرایطی بیشترین میزان رشد ارزش سهام یک شرکت مربوط به مخابرات است که ارزش آن در حال حاضر به 17 میلیارد دلار رسیده و به تنهایی 15 درصد از مجموع کل بازار سهام ایران را تشکیل می‌دهد.