گروه شهری: ازدحام مسافرین و افزایش تقاضای سفر و کمبود واگن و لکوموتیو، موجب افزایش 10 درصدی متوسط زمانی تأخیر در هر سفر نسبت به مدت مشابه در سال 84 شده است.

تأخیر در زمان حرکت قطارهای خطوط سه‌گانه مترو، در سال 85، به دلیل ضعف در تجهیز ناوگان لکوموتیوها و تقاضای افزایش سفر با مترو و کمبود بودجه، رو به افزایش است و در هفته گذشته تأخیر حرکت در خطوط مترو، از 380 دقیقه نسبت به مدت مشابه در سال 84 به 686 دقیقه رسیده است.

بر پایه این گزارش، در خط یک مترو از مجموع 2208 برنامه حرکتی پیش‌بینی شده، تعداد 2205 برنامه معادل 86/99 درصد محقق شده است.

با توجه به انجام 3 برنامه فوق‌العاده حرکتی قطار، می‌توان تحقق 100درصدی برنامه‌ها را عنوان کرد.

از سویی تنها 41 درصد از برنامه‌ها با انحراف از زمان‌بندی حرکتی مواجه بودند که این زمان در هر حرکت به طور میانگین 2/1 ثانیه بوده است.

با توجه به کاهش سن ناوگان خط یک، به دلیل ورود قطارهای جدید،‌ متوسط تأخیر در برنامه‌ زمانبندی شده نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

این گزارش همچنین می‌افزاید: حرکت قطارهای مترو در خط یک از مجموع 2252 برنامه حرکتی پیش‌بینی شده، تعداد 2226 برنامه معادل 84/98 درصد انجام شده است.

همچنین با اجرای 30 برنامه فوق‌العاده مسافری، رقم تحقق برنامه به بیش از 100 درصد افزایش می‌یابد.

از سویی 4/8 درصد از برنامه‌های این خط با تأخیر در برنامه حرکتی مواجه بوده که از نظر زمانی به طور متوسط هر حرکت با 69/34 ثانیه تأخیر مواجه بوده است.

کمبود شدید واگن و قطعات یدکی از یک سو و افزایش تقاضای سفر در خط دو با توجه به ازدحام مسافران خط 5 موجب شد تا بروز نقص فنی و مشکلات قطار با 75 درصد و ازدحام مسافر با 11 درصد، بخش عمده‌ای از تأخیرات را موجب شوند.

در خط 5 مترو نیز علاوه بر تحقق 826 برنامه پیش‌بینی شده تعداد 2 برنامه حرکتی فوق‌العاده مسافری نیز انجام شده که نشانگر تحقق بیش از 100 درصدی برنامه است.

همچنین 2/11 درصد از برنامه‌های حرکتی قطارها در این خط با انحراف مواجه بوده‌اند که میانگین زمانی 95/22 ثانیه در هر حرکت بوده است.