تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸

گروه اقتصادی: اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و الزام تولید‌کنندگان به تثبیت قیمت‌ها موجب تشدید کم‌فروشی اقلام خوراکی شده است.

به گزارش خبرنگار ما، کم‌فروشی تولید‌کنندگان مواد‌غذایی که از روزهای پایانی سال گذشته با کاهش حجم و وزن برخی محصولات آغاز شده بود اکنون سیر صعودی به‌خود گرفته است.در روزهای پایانی سال گذشته رئیس سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با اذعان به کم‌فروشی برخی واحدهای تولید‌کننده فراورده‌های لبنی از برخورد با متخلفین خبر داده بود. با وجود این، اکنون نه تنها کم فروشی این محصولات مرتفع نشده بلکه بسیاری از عرضه‌کنندگان تنقلات و برخی دیگر از مواد‌غذایی نیز در سایه ضعف نظارت به استفاده از این شیوه برای جبران هزینه تمام‌شده تولید یا کسب سود بیشتر روی آورده‌اند.

این در حالی است که روز گذشته رئیس سازمان بازرگانی استان تهران از صدور دستور بازگشت قیمت برخی محصولات لبنی مانند بستنی به نرخ‌های قبل عید خبر داد. با افزایش50 درصدی قیمت برخی انواع بستنی در روزهای نخست امسال، عباس قبادی با اشاره به نشست اخیر با مدیرعامل این شرکت تولید‌کننده محصولات لبنی و بستنی به فارس گفت: در جلسه با مدیرعامل این شرکت متخلف پس از شنیدن دلایل افزایش قیمت، شرکت مذکور متعهد شد تا همه قیمت‌های خود را به حالت قبل از سال 90 برگرداند که این برگشت قیمت از روز گذشته لازم‌الاجرا بود.

تغییر قیمت لبنیات طبیعی است

از سوی دیگر، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه لبنی ایران با بیان اینکه خامه و کره تولید داخل افزایش قیمت نداشته، تغییر قیمت محصولات لبنی در سال‌جاری را امری طبیعی قلمداد کرده است.امیر نعیمی با بیان اینکه تغییری در قیمت محصولات لبنی ایجاد نشده است به ایسنا گفت: تغییر قیمت خامه و کره به‌دلیل کمبود تولید در این‌دو محصول و تامین بخشی از آن از طریق واردات است که باید باتوجه به بازار تنظیم شود اما خامه و کره تولید داخلی هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.

دیدگاه وزیر بازرگانی

در این رابطه وزیر بازرگانی استفاده از تکنیک‌های کاهش قیمت تمام شده را به‌عنوان راهکار کنترل قیمت‌ها اعلام کرد.
مهدی غضنفری با بیان اینکه بخش‌های مختلف باید با به‌کارگیری تکنیک‌های کاهش قیمت تمام‎شده، هزینه تمام‎شده تولید خود را کاهش دهند، گفت: زیرساخت‌ها باید به‌گونه‌ای فراهم شود که قطار تنظیم بازار به‌صورت خودکار روی ریل آرامش و تعادل حرکت کند.

وی درخصوص تغییر قیمت‌ها در سال 90 گفت: در سال جهاد اقتصادی، انتظار می‎رود واحدهای تولیدی با به‌کارگیری تکنیک‌های کاهش قیمت تمام‎شده‌، هزینه تمام‎شده تولیدات و خدمات خود را کاهش دهند‌ تا به جای افزایش قیمت بتوانند با تثبیت و حتی کاهش قیمت‎ها نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای جهانی حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها منجر به حمایت از تولید نمی‌شود چرا که درصورت تغییر قیمت‌ها، امکان رقابت برای تولیدات داخلی با محصولات خارجی وجود نخواهد داشت لذا نوع حمایت وزارت بازرگانی از بخش تولید باید در راستای افزایش کیفیت، حفظ قدرت تولید و کنترل قیمت با استفاده از روش‎های نوین علمی و مدیریت باشد.