مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا چهارشنبه شب به نیمه‌راه رسید و حالا می‌توان درباره شانس صعود نمایندگان ایران به مرحله یک هشتم نهایی قضاوت دقیق‌تری انجام داد.

در هفته سوم، 4تیم ایرانی به 3پیروزی و یک تساوی رسیدند و توانستند موقعیت‌شان را در گروه‌های چهارگانه غرب آسیا بهتر کنند. در شرایطی که تیم‌های اصفهانی در پایان دور رفت در گروه‌های‌شان صدرنشین هستند و بخت زیادی برای صعود و سرگروهی دارند، 2قطب سنتی پایتخت هم در صورت کسب نتایج مناسب در دور برگشت می‌توانند یکی از 8تیم صعودکننده غرب آسیا باشند.

بازگشت ذوب‌آهن

ذوب‌آهن آخرین تیم ایرانی بود که در لیگ قهرمانان به میدان رفت و توانست با برد قاطعانه 3 بر یک در زمین الریان به صدرنشینی‌اش در گروه D ادامه دهد. رسیدن به فینال فصل گذشته، انتظارات را از ذوب‌آهن بسیار بالا برده و به همین دلیل پیروزی خفیف این تیم (2بر یک) در هفته اول مقابل الامارات در فولادشهر چندان راضی‌کننده نبود. این تیم در بازی دوم در خانه الشباب هم به تساوی بدون گل رسید تا برخی تصور کنند ذوب‌آهن از آمادگی فصل قبل فاصله گرفته است.

چند نتیجه ضعیف که به قیمت از دست‌رفتن صدرنشینی لیگ برتر تمام شد هم این فرضیه را تقویت کرد، ولی ذوب‌آهن در بازی آخر نمایش درخشانی داشت و توانست با 7امتیاز و 2امتیاز بیشتر از الشباب دوررفت را با صدرنشینی پایان دهد. ذوب‌‌آهن در دور برگشت 2بار میزبان است، از جمله بازی آخر که در فولادشهر برابر الشباب، دیگر مدعی گروه خواهد بود و بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد مشکلی برای صعود و سرگروهی نداشته باشد. بازیکنان این تیم با تجربه‌ای که از فصل گذشته به دست آورده‌اند در مراحل حذفی هم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت و در این دوره هم می‌توان آنها را یکی از مدعیان قهرمانی دانست.

راه سخت استقلال

استقلال، دیگر تیم ایرانی بود که چهارشنبه در لیگ قهرمانان به پیروزی رسید. برد 4بر 2 در برابر پاختاکور اولین برد آبی‌پوشان بود و به این تیم کمک کرد که دور رفت را در رده دوم گروهB به پایان ببرد. استقلال در این تورنمنت شروع ضعیفی داشت و در یک نمایش پرانتقاد در ورزشگاه آزادی مقابل السد قطر به تساوی یک بر یک رسید. استقلال هر چند در بازی دوم توسط عمران‌زاده به گل زودهنگامی رسید، ولی طالب‌لو در نیمه دوم 2بار مقابل ضربات از راه دور تیم میزبان تسلیم شد تا استقلال از ریاض بدون امتیاز برگردد و در قعر جدول قرار بگیرد ولی برد استقلال در هفته سوم که با شکست النصر در زمین السد همزمان شد، به این تیم کمک کرد به لطف تفاضل گل بهتر با 4امتیاز، بالاتر از النصر در رتبه دوم قرار بگیرد، در حالی که السدبا 7 امتیاز صدرنشین است. استقلال اما برای حفظ رتبه دوم یا کسب رتبه اول گروه کار سختی دارد، به‌ویژه اینکه 2بازی این تیم خارج از خانه خواهد بود.

این تیم در شروع دور برگشت باید در خانه پاختاکور به میدان برود که در ورزشگاه آزادی حریف سرسختی نشان داد. برد در تاشکند، استقلال را در موقعیت بسیار خوبی برای صعود قرار می‌دهد و تساوی هم نمی‌تواند نتیجه بدی باشد، ولی شکست در این بازی برای آبی‌پوشان گران تمام می‌شود و پاختاکور را که با یک امتیاز در رتبه آخر قرار دارد، به رقابت برمی‌گرداند. بعد از آن استقلال میهمان السد قطر است و در بازی پایانی در ورزشگاه آزادی با النصر عربستان بازی می‌کند. با توجه به جدول این گروه در پایان دور رفت، رقابت اصلی بین السد، استقلال و النصر است.

سپاهان مدعی

سپاهان که در فصل گذشته حذف غیرمنتظره‌ای در مرحله گروهی داشت، لیگ قهرمانان را با انگیزه زیادی شروع کرد و با 3پیروزی پیاپی، عملکرد بی‌نقصی داشت. سپاهان در گروه آسانی قرار ندارد، ولی شروعی عالی داشت و توانست در خانه الهلال به پیروزی 2 بر یک برسد. طلایی‌پوشان در بازی دوم الجزیره را با 5گل درهم کوبیدند و در بازی سوم هم الغرافه را با هدایت متسو و حضور جونینیو 2 بر صفر شکست دادند. در گروهA، بعد از سپاهان، الهلال 6 امتیازی است و 2تیم دیگر تنها یک امتیاز دارند. در این شرایط برد سپاهان در بازی چهارم در خانه الغرافه صعود این تیم را حتمی می‌کند؛ هر چند قلعه‌نویی به‌دنبال سرگروهی است تا تیمش در یک‌هشتم نهایی میزبان باشد.

امیدواری پرسپولیس

پرسپولیس تنها تیم ایرانی است که هنوز مزه برد در لیگ قهرمان را نچشیده. سرخ‌پوشان این تورنمنت را با شکست سنگین 3 بر یک در زمین الاتحاد عربستان شروع کردند. در بازی دوم در برابر الوحده متوقف شدند و در بازی سوم در خانه بنیادکار به تساوی بدون گل رسیدند.

شرایط جدول گروهC اما پرسپولیس را با وجود داشتن 2امتیاز همچنان امیدوار نگه می‌دارد. در این گروه الاتحاد با 3پیروزی 9 امتیازی است و بنیادکار، پرسپولیس و الوحده با 2امتیاز و به دلیل تفاضل گل متفاوت در رده‌های بعدی هستند و هر سه امیدوارند با کسب رتبه دوم به یک‌هشتم نهایی صعود کنند.

پرسپولیس در دور برگشت 2بار میزبان است و این موضوع شانس صعود این تیم را افزایش می‌دهد. البته دایی برای صعود باید مشکل گلزنی تیمش را حل کند. در 2بازی اخیر، این تیم مقابل الوحده و بنیادکار، مهاجمان این تیم در صورتی که از فرصت‌ها بهتر استفاده می‌کردند، پرسپولیس قطعا حالا امتیازات بیشتری داشت.