گروه حوادث: مرد آهن‌فروش با جوان بیکار همدست شد تا نقشه سرقت تریلی‌های حامل میلگرد را عملی کند.

اعضای این باند 2 نفره بعد از اینکه در جریان یکی از سرقت‌ها، راننده یک تریلی را به قتل رساندند، از سوی پلیس دستگیر شدند.
21 دیماه سال گذشته، مرد جوانی در حال عبور از جاده رشت- صومعه‌سرا بود که متوجه پیکر نیمه‌جان فردی شد که کنار جاده افتاده بود. او با عجله خود را به فرد مورد نظر رساند و وقتی دید وی بیهوش شده، او را به بیمارستان منتقل کرد.

چند ساعت بعد، مرد جوان روی تخت بیمارستان چشم باز کرد و از ماجرایی که بر او گذشته بود، پرده برداشت. ماجرایی که به بیهوش شدن او و سرقت تریلی‌اش منجر شده بود. این مرد در حضور ماموران پلیس گفت: سوار بر تریلی‌ام که حامل بار میلگرد بود، از رشت به سمت صومعه‌سرا در حرکت بودم که سرنشینان یک پژو 206 به بهانه پرسیدن آدرس از من خواستند توقف کنم. به‌محض توقف، یکی از آنها خودش را به من رساند و ناگهان دستمالی را مقابل بینی‌ام قرار داد و دیگر چیزی نفهمیدم. چند ساعت بعد وقتی در بیمارستان به هوش آمدم متوجه شدم که سرنشینان پژو، بعد از بیهوش کردن من، تریلی و محموله میلگرد را سرقت کرده‌اند.

شروع تحقیقات

با اطلاع کارآگاهان پلیس آگاهی گیلان از این ماجرا، تحقیقات برای شناسایی سارقان آغاز شد. هنوز چند ساعت از شروع تحقیقات نگذشته بود که ماموران موفق شدند تریلی مالباخته‌ را در جاده‌ای در اطراف رشت پیدا کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد سارقان بعد از سرقت تریلی و تخلیه محموله میلگرد، آن را به این محل آورده و در آنجا رها کرده‌اند.

سرقت مرگبار

درحالی‌که جست‌وجوی گسترده پلیس برای یافتن ردی از دزدان ادامه داشت، ماموران در جریان ناپدید شدن یک راننده تریلی که حامل بار میلگرد بود، قرار گرفتند. کسی که ماجرا را به پلیس اطلاع داده بود، همسر این مرد بود که نگران وی شده و به‌دنبال او راهی استان گیلان شده بود.

این زن وقتی روبه‌روی افسر پرونده نشست، ماجرا را اینطور توضیح داد: 27 اسفند همسرم از کرج راهی رشت شد تا یک محموله میلگرد بارگیری کند و به کرج برگردد. همان شب او با من تماس گرفت و گفت که به خاطر شروع سفرهای نوروزی، عبور خودروهای سنگین از جاده ممنوع شده و او باید برای برگشتن به کرج تا صبح صبر کند و شب را در منجیل می‌خوابد. اما از آن به بعد دیگر خبری از او نشد و نمی‌دانم چه بلایی سر وی آمده است.

بعد از اظهارات زن جوان، ماموران با در اختیار داشتن مشخصات تریلی مرد ناپدید شده، جست‌وجو برای پیدا کردن این خودرو را آغاز کردند. صبح 6 فروردین، ماموران گشت آگاهی شهرستان رودبار در یکی از جاده‌های منتهی به این شهر، تریلی مورد نظر را که کنار جاده رها شده بود، پیدا کردند. آنها وقتی به یک قدمی خودرو رسیدند، متوجه بوی تعفن شدیدی شدند که از قسمت استراحت راننده به مشام می‌رسید. بنابراین در تریلی را باز کردند و با جسد راننده که به ضرب 3 گلوله به قتل رسیده بود روبه‌رو شدند.

در تعقیب قاتلان

با حضور بازپرس و کارآگاهان جنایی استان گیلان در محل، جسد مقتول به پزشکی قانونی منتقل و تحقیقات برای ردیابی قاتل یا قاتلان آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد سارقان بی‌رحم بعد از قتل راننده بیگناه، بدون اینکه موفق به جابه‌جا کردن تریلی شوند، محموله میلگرد را سرقت کرده و پا به فرار گذاشته‌اند اما اینکه آنها چطور توانسته‌ بودند میلگردها را به تریلی دیگری منتقل کنند، سؤالی بود که پاسخ آن می‌توانست رازگشای این جنایت باشد.

از آنجا که بدون استفاده از جرثقیل جابه‌جا کردن محموله میلگرد امکان پذیر نبود، ماموران جست‌وجوی گسترده‌ای را برای شناسایی تریلی و جرثقیلی که برای سرقت این محموله مورد استفاده قرار گرفته بود، آغاز کردند. بعد از چند روز بررسی‌های شبانه‌روزی، صاحب جرثقیل و تریلی مورد نظر شناسایی شدند و به این ترتیب ماموران به مردی رسیدند که آنها را اجاره کرده بود.

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی پلیس، این مرد یکی از تاجران ثروتمند آهن بود که به تازگی با جوان بیکاری به نام بابک دوست شده بود. از آنجا که هر دوی آنها دارای سابقه کیفری بودند، شکی برای پلیس باقی نماند که آنها در سرقت محموله‌های میلگرد و قتل راننده تریلی نقش دارند و به این ترتیب طی عملیاتی که از سوی پلیس آگاهی گیلان و شهرستان رودبار صورت گرفت، هردوی آنها دستگیر شدند.

اعتراف به جنایت

با انتقال متهمان به اداره آگاهی، تاجر آهن به سرقت و جنایت اعتراف کرد و گفت: با اینکه وضع مالی خوبی دارم اما برای رسیدن به پول بیشتر، با همدستی دوستم نقشه سرقت محموله‌های میلگرد را عملی کردیم. ما با تهیه 2 قبضه اسلحه، تصمیم گرفته بودیم تریلی‌های حامل میلگرد را شناسایی کنیم و دست به سرقت محموله‌های آنها بزنیم اما در جریان دومین سرقت، دست به قتل راننده زدیم.

مرد جوان ادامه داد: آن شب، وقتی تریلی حامل میلگرد را در کنار جاده شناسایی کردیم، من خودم را به اتاقک آن رساندم و دیدم که راننده در قسمت استراحت تریلی، خوابیده است. بدون اینکه چهره‌اش را ببینم، 3 گلوله به طرفش شلیک کردم و وقتی مطمئن شدم کشته شده، خواستم تریلی را به مخفیگاهمان ببرم که خراب شد و دیگر حرکت نکرد. برای همین با کمک همدستم، تریلی و جرثقیل اجاره کردیم تا محموله را سرقت کنیم اما بعد از چند روز هر دوی ما دستگیر شدیم.

صاحب ماکسیما،‌سارق پیکان!

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، با بیان این خبر به همشهری گفت: تاجر آهن جوان تبهکاری است که بدون داشتن نیاز مالی دست به ارتکاب جرم می‌زده. او پیش از این هم دارای 3 سابقه‌ سرقت، حمل مواد‌مخدر و سرقت خودرو بوده و چند سال پیش با اینکه خودش دارای یک خودروی ماکسیما بوده و نیازی به سرقت نداشته اما با این حال دست به سرقت خودروهایی مثل پیکان می‌زده که از سوی پلیس دستگیر شده و به زندان افتاده بود. وی با بیان اینکه برای هر دو متهم قرار قانونی صادر شده است، افزود: متهمان به زندان انتقال یافتند و پرونده آنها در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته است.