سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیروز در سخنرانی در ارتباط با مسائل‌روز جهان عرب و اوضاع داخلی لبنان موضع‌گیری کرد. او با اشاره به اسناد جدیدی که ویکی‌لیکس در ارتباط با لبنان منتشر کرده گفت:‌

بخش اول اسناد ویکی‌لیکس مربوط به رهبران 14مارس و بخش دوم درخصوص دیدارها و ارزیابی‌های مختص رهبران 14مارس است. البته بخشی از این اسناد هم تلاشی است تا میان حزب‌الله و هم‌پیمانان شکاف ایجاد کرده و تفرقه‌افکنی کنند.به گزارش ایسنا، نصرالله همچنین تاکید کرد: براساس اسناد ویکی‌لیکس گروه‌های 14مارس از غربی‌ها تقاضای دریافت سلاح کردند تا حزب‌الله را نابود کنند. اگر حزب‌الله نبود چه کسی از خاک لبنان و مردم آن در مقابل دشمن صهیونیستی دفاع می‌کرد؟ به جای آنکه بگویند به ما سلاح بدهید تا در مقابل اسرائیل بایستیم و مزارع شبعا را آزاد کنیم، می‌خواهند حزب‌الله را مورد هدف قرار دهند. آنها به این منظور زمانی که دولت را در دست داشتند از روسیه تقاضای جنگنده‌های میگ برای هدف قرار دادن حزب‌الله کردند. 14مارسی‌ها بعد از جنگ از غربی‌ها پول خواستند تا لبنان را بازسازی کنند، قبل از آنکه حزب‌الله به این عمل دست بزند تا بدین‌ترتیب افکار و دل‌ها به سمت حزب‌الله متوجه نشود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین درباره سخنان اخیر سعدحریری علیه ایران گفت: حریری به جای آنکه بگوید اسرائیل در لبنان بحران ایجاد می‌کند، از کشورهای دیگر سخن می‌گوید. سیدحسن نصرالله همچنین در ارتباط با وقایع بحرین و اخراج لبنانی‌ها از این کشور گفت: اگر رژیم آل‌خلیفه بخواهد لبنانی‌ها را از این کشور اخراج کند چه دردی از دردهای این رژیم کم می‌شود؟ این مسئله پذیرفتنی نیست. آنها می‌گویند لبنانی‌ها به خاطر شیعه بودنشان باید بروند. این مسئله مشکلات آل‌خلیفه را بیشتر می‌کند. چرا رژیم آل‌خلیفه با این منطق به مسائل می‌نگرد؟ مردم بحرین می‌خواهند سرنوشت‌شان را خودشان تعیین کنند. لبنانی‌ها برای کار به بحرین رفته‌اند اگر اخراج شوند چه مشکلی حل‌وفصل می‌شود.

نصرالله تاکید کرد که مسئله بحرین باید درون این کشور حل‌وفصل شود. مردم می‌دانند که برای تحقق خواسته‌هایشان باید مقاومت کنند. ممکن است شورای همکاری خلیج‌فارس به‌خاطر شیعه بودن لبنانی‌ها از آل‌خلیفه بخواهد آنها را از بحرین اخراج کند این مسئله درست نیست. در میان رهبران حوزه خلیج‌فارس افراد منطقی نیز پیدا می‌شود. مواضع ما با این فشارها تغییر نمی‌کند.

دبیرکل حزب‌الله سپس به موضوع تشکیل دولت جدید این کشور اشاره کرد و گفت: 14مارسی‌ها کوشیدند فضا را به سمت درگیری‌های فرقه‌ای و مذهبی سوق دهند. آنها گفتند نخست‌وزیر باید سنی بوده و نباید با شیعیان رابطه داشته باشد. ما به این سخنان توجه خاصی نمی‌کنیم. آنها بر چه مبنایی می‌گویند شیعیان نباید در کابینه حضور داشته باشند. آیا شمار نمایندگان شیعه در کابینه کمتر از سنی‌ها است؟ شیعیان و جریان مقاومت 61کرسی را در اختیار دارند.

وی درمورد تشکیل دولت گفت: 14مارسی‌ها از روز اول و از آغاز مشورت‌ها جهت تشکیل دولت با رویکرد مذهب‌گرایی را در پیش گرفتند. اما براساس توافقنامه‌ طائف که گروه 14مارس ادعای حمایت از آن‌را دارد اکثریت پارلمان رئیس دولت را انتخاب می‌کند. آنها مسئله را طوری بیان کردند که شیعیان، نخست‌وزیر اهل تسنن را انتخاب می‌کنند و این درست نیست، بلکه فراکسیون‌های پارلمان میان خود مشورت کردند. برخی دیگر ادعا کردند که من نخست‌وزیر سنی را فراخواندم تا به وی این پست را واگذار کنم و این ظلم بزرگی است. نصرالله گفت: رفیق حریری در 2 هفته آخر زندگی‌اش با من درباره‌ تشکیل دولت پس از انتخابات سخن می‌گفت و می‌خواست که ما نیز در دولت مشارکت داشته باشیم. نصرالله همچنین تاکید کرد که دولت لبنان باید در اسرع وقت تشکیل شود.