سخنگوی قوه قضاییه درباره فهرست مفسدان اقتصادی که از سوی رئیس‌جمهور ارائه شده بود، با اشاره به نبود نام افراد حلقه فاطمی در این لیست، این فهرست را به 4دسته تقسیم بندی کرد و گفت:

پرونده برخی از آنها از ماه‌ها قبل و بعضا یکی دو سال قبل براساس گزارش‌هایی از سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات و مدعی‌العموم تشکیل شده بود و پرونده آنها در حال رسیدگی است. در برخی موارد رئیس قوه قضاییه دستور داده که برای افرادی که اسم آنها در این فهرست بوده است، پرونده تشکیل شود.غلامحسین محسنی اژه‌ای در نخستین نشست خبری خود در سال 1390 در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری‌ها دستگاه قضایی در زمینه فهرست 250 مفسد اقتصادی که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود به آن اشاره کرده بود، گفت: توقع همه این است که با کسانی که مخل نظام اقتصادی کشور هستند و به بیت‌المال دست‌اندازی دارند و با زد و بند و رانت و ارتباط با افرادی در دستگاه‌های حکومتی، منافعی بیش از آنچه حق‌شان است کسب می‌کنند برخورد شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: قوه قضاییه در این خصوص مصمم است که این کار را انجام دهد. ما هم از دولت که این فهرست را ارائه کرده و هم از مردم چنانچه اطلاعات درستی در این زمینه ارائه دهند استقبال می‌کنیم و آنها را بررسی می‌کنیم.محسنی اژه‌ای با بیان اینکه فهرست رئیس‌جمهور را به‌طور اجمالی بررسی کرده است، گفت: این فهرست به مجموعه دادگستری تحویل داده شد زیرا مربوط به استان‌های مختلف است. وی گفت: این فهرست شامل سه چهار دسته است؛ اول مواردی است که در حال رسیدگی است و پرونده آنها از ماه‌ها قبل و بعضا یکی دو سال قبل براساس گزارش‌هایی از سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات و مدعی‌العموم تشکیل شده بود و پرونده آنها در حال رسیدگی است.

دادستان کل کشور افزود: برخی موارد سال‌های قبل رسیدگی شده و حکم آنها نیز داده شده است، برخی موارد دیگر در راستای معوقات بانک‌هاست که قدم اول را در این زمینه باید خود بانک‌ها بردارند. در این فهرست برخی موارد اعلام شده بود که برخی از آنها پرونده جاری داشتند.سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: این فهرست تحویل رئیس قوه قضاییه شده و ایشان دستور دادند فهرست بررسی شود و مشخص شود چه کسانی پرونده دارند و چه کسانی ندارند و برای آنها که ندارند پرونده تشکیل شود. همچنین مستندات فهرست هم خواسته شود.

بررسی مستند «ظهور نزدیک است»

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری‌اش با اشاره به انتشار سی‌دی «ظهور نزدیک است» اعلام کرد که دادستان این موضوع را در دست بررسی دارد.وی تصریح کرد: بحث ظهور صاحب‌الامر بحثی مسلم است و وظیفه ما نیز این است که انتظار فرج را داشته باشیم و زمینه را برای ظهور فراهم کنیم. بحث دیگر علائم ظهور است که در برخی از اسناد ذکر شده؛ البته بسیاری از سندها ضعیف است و قابل اعتماد نیست و مواردی نیز درست است که این موضوع باید توسط اهل فن بررسی و مطرح شود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: تعیین وقت ظهور نیز بحث دیگری است و هر کس تعیین وقت را مطرح کند طبق اسناد، کذاب است و این کار صحیح نیست و حرام است. تطبیق علائم ظهور با افراد نیز کار هر کس نبوده و اقدام صحیحی نیست. چرا انسان با این احتمالات مطلبی را مطرح کند و بعد هم غلط از آب درآید؟ مردم و جوانانی که متوجه این اشتباه شوند بدبین خواهند شد و اکنون نیز مشخص شده برخی موارد خلاف است.

وی خاطرنشان کرد: مطالبی را که به برخی افراد نسبت داده‌اند، این افراد تکذیب کرده‌اند؛ ازجمله آقای ری‌شهری تکذیب کرده است. مگر اکنون در جهان اسلام مسئله مهمی وجود ندارد؟ تطبیق مسائل احتمالی بر افرادی که باعث مشغولیت می‌شوند عمدتا نزاع‌های بی‌حاصل را به‌دنبال دارد.دادستان کل کشور گفت: در این زمینه تاکنون شکایت خصوصی ندیده‌ام اما مدعی‌العموم (دادستان) این مسئله را در حال بررسی دارد. من هنگامی که این سی‌دی را دیدم قبل از تکذیب آقایان، احساس کردم که بخش‌هایی از آن نادرست است.

استفاده ابزاری از اسلام نکنیم

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس دستگاه قضای کشور در نخستین نشست عالی مسئولان کشور اعلام کرده که برخی از افراد به‌دنبال آن هستند که به اعیادی مانند نوروز تقدس ببخشند این جریان‌‌ها از کجا نشأت می‌گیرد، گفت: درباره این موضوع باید مقدمه‌ای عرض کنم و آن این است که اگر ما مسائلی که ثابت نیست یا از طرف اسلام به آن تقدسی بخشیده نشده را با بینش خودمان و به نام اسلام تقدس ببخشیم از اسلام استفاده ابزاری کرده‌ایم. وی ادامه داد: یک زمان فردی نظر خود را اعلام می‌کند و می‌‌گوید از نظر من عید نوروز مقدس است اما باید توجه داشت که نباید این نکته را به اسلام نسبت بدهیم زیرا در آن صورت کار صحیحی انجام نداده‌ایم. وی با اشاره به این مطلب که دستگاه‌های اطلاعاتی موظف هستند که این افراد که به‌دنبال چنین کارهایی هستند را شناسایی کنند، گفت:

برخی از این افراد شاید اندیشه سوئی نداشته باشند و برخی ممکن است به عمد چنین کاری را انجام داده باشند. در ادامه‌ نشست خبری سخنگوی قوه‌ قضاییه، خبرنگاری پرسید: وزیر اطلاعات اعلام کرد که گزارشی را درباره‌ افراد خودسر به قوه‌ قضاییه ارائه کرده‌اند، چه اقدامی درباره آن شده است؟ که محسنی اژه‌ای گفت: خبری از گزارش وزارت اطلاعات ندارم اما در مورد چندموردی که اتفاق افتاده یکی از آنها قضیه خانم هاشمی بود که قوه قضاییه اقدام کرده و در حال رسیدگی است.

افراد حلقه فاطمی نیستند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا افرادی که اسمشان در پرونده‌ میدان فاطمی بوده در لیست 250 مفسد اقتصادی که از سوی رئیس‌جمهور به قوه‌ قضاییه ارائه شده است نام این افراد نیز وجود دارد؟ گفت: نخیر.وی در پاسخ به سؤالی درباره‌ برنامه‌ریزی قوه‌ قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و موضوع هک‌شدن سایت قسط گفت: هک، گاه و بیگاه اتفاق می‌افتد و سعی می‌شود این موضوع پیگیری شود و معمولا در اینطور حوادث از سیستم انتظامی کمک گرفته می‌شود اما مشخص نیست انگیزه این آقایان برای این قضیه چیست.

آخرین وضعیت ترور در کردستان

سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره‌ آخرین وضعیت پرونده‌ ترورهای انجام شده در استان کردستان و به‌خصوص مریوان اظهار کرد: این موضوع پیگیری شده است. یکی دو مورد از افرادی که جزو هسته‌ ترور بودند به هلاکت رسیدند. موردی که سرقت مسلحانه کرده بود و اموال یک طلافروشی را برده بود وابسته به یکی از جریان‌های ضدانقلاب بود که در مدت کوتاهی شناسایی و دستگیر شد و منتظر محاکمه است.

11 میلیارد تخلف وزارت نفت

سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره‌ پرونده‌ 11میلیارد دلاری تخلفات وزارت نفت که از سوی مجلس به دادستانی ارسال شده است، توضیح داد: 2مورد از سوی مجلس به دستگاه قضایی ارجاع و برای دادستان فرستاده شده است که فکر می‌کنم این دومورد همین مواردی باشد که شما می‌گویید. این موارد در حال بررسی است.خبرنگاری پرسید، رئیس‌جمهور موضع‌گیری رسمی درباره‌ فتنه 25 بهمن نکردند اما از طرف برخی مقامات اعلام شد که سران فتنه مشکل نظام‌اند نه دولت، نظر شما در این رابطه چیست؟

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: این دست قوه‌ قضاییه نیست که من به آن پاسخ دهم. در 25 بهمن اتفاقات بدی افتاد و برخی افراد در همین رابطه دستگیر و بازداشت شدند که پرونده‌شان در حال رسیدگی است. اینها مربوط به نظام است و اختصاص به یک نهاد ندارد اما چون فرمایش ایشان را نشنیدم نمی‌توانم دقیقا اظهارنظر کنم.سخنگوی قوه‌ قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت دادگاه 2 تبعه آمریکایی گفت: تعیین وقت دادگاه بدوی در اردیبهشت ماه است و دادگاه آنها در وقت مقرر برگزار می‌شود.