معاونان وزارتخانه‌های نفت و نیرو در روز جمعه فرصت را مناسب دیدند تا جزئیات آخرین تعرفه‌های محاسبه قیمت برق و گاز را در 7ماهه نخست امسال اعلام کنند.

 رئیس شرکت ملی گاز از افزایش قیمت گاز بخش دولتی به میزان دوبرابر و تثبیت قیمت گازصنعتی خبر داد اما درباره گازبهای خانگی گفت: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و در روزهای آینده جزئیات تصمیم دولت اعلام خواهد شد.به گزارش همشهری، اظهارنظر روز گذشته معاون وزیر نیرو هم نشان از افزایش قیمت برق دولتی و خانگی و کاهش بهای برق کشاورزی از ابتدای فروردین تا پایان مهر 90 دارد؛ هرچند پیش از این مسئولان وزارت نیرو هرگونه افزایش قیمت برق را رد کرده بودند. محمد بهزاد با تشریح جزئیات تغییرات قیمت برق در 7 ماهه نخست امسال گفت: بهای برق دولتی‌ها 10 ریال و برق خانگی35ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت اما قیمت برق کشاورزی 30ریال کاهش یافت، ضمن اینکه تعرفه برق صنعتی‌ها تغییری نکرد.

این مقام مسئول با اشاره به تقسیم‌بندی مصرف‌کنندگان برق در بخش خانگی به مشترکان مناطق عادی و مناطق گرم اظهار کرد: متوسط تعرفه مصرف برق برای مشترکان خانگی مناطق عادی از هر کیلووات ساعت 450 ریال در سال گذشته به 485 ریال در 7ماهه نخست سال‌جاری اصلاح شده است.

الگوی مصرف نیز در 7ماهه نخست سال‌جاری از ماهانه 200 کیلووات ساعت به 300کیلووات ساعت افزایش یافته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، بهزاد گفت: با توجه به تعرفه‌های جدید، مشترکان مناطق عادی در 7ماهه نخست سال‌جاری به ازای مصرف ماهانه از صفر تا 100 کیلووات ساعت (3 دهک نخست) به ازای هر کیلووات ساعت 300ریال پرداخت می‌کنند که این مقدار در مقایسه با تعرفه‌های 3ماهه آخر سال گذشته فقط 30 ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته است و قیمت برق برای مازاد مصرف تا 200 کیلووات ساعت (شامل دهک‌های چهارم تا ششم) هر کیلووات ساعت از 320 به 350 ریال و برای مصارف 200 تا 300 کیلووات ساعت نیز به ازای هر کیلووات ساعت از 720 به 750 ریال رسیده است.

محاسبه قیمت برق در مناطق گرم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی سپس با تقسیم‌بندی مشترکان مناطق گرم به 4 دسته، گفت: الگوی مصرف مشترکان مناطق گرم یک ازجمله استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان ماهانه 3 هزار کیلووات ساعت در 9 ماه گرم سال از فروردین تا آذرماه درنظر گرفته شده است که برای مصارف صفر تا یکهزار کیلووات ساعت 100 ریال به ازای هر کیلووات ساعت، مازاد مصرف تا 2 هزار کیلووات ساعت برای هر کیلووات ساعت 110 ریال و مصرف بین 2 تا 3 هزار کیلووات ساعت 120 ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه و دریافت خواهد شد.به گفته وی، تعرفه‌های این مناطق به‌گونه‌ای است که در شرایط عادی 72 درصد مشترکان ماهانه به‌طور متوسط 133 هزار ریال و 90 درصد مشترکان ماهانه به‌طور متوسط 210 هزار ریال برای صورت حساب برق پرداخت خواهند کرد که برای مصارف تا 3 هزار کیلووات ساعت در ماه قیمت بسیار مناسبی است. وی همچنین الگوی مصرف مشترکان مناطق گرم 2 را 2 هزار کیلووات ساعت در ماه اعلام کرد و افزود:

مشترکان این مناطق برای مصارف صفر تا یکهزار کیلووات ساعت به ازای هر کیلووات ساعت 220 ریال پرداخت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود صورت حساب 72 درصد مشترکان این مناطق به‌طور متوسط 121 هزار ریال در ماه و 91 درصد نیز 220 هزار ریال در ماه باشد. بهزاد الگوی مصرف مشترکان مناطق گرم 3 را نیز یکهزار کیلووات ساعت در ماه عنوان و پیش‌بینی کرد: 70 درصد مشترکان این مناطق ماهانه به‌طور متوسط 87 هزار ریال و 90 درصد نیز ماهانه به‌طور متوسط 175 هزار ریال بابت صورت حساب برق مصرفی پرداخت کنند.به گفته وی، یک پله صرفه جویی در مصرف برق مشترکان این مناطق صورت حساب مصرفی را از 175 هزار ریال به 137 هزار ریال و 2 پله صرفه جویی هزینه پرداختی را تا 11 هزار ریال کاهش خواهد داد.

معاون وزیر نیرو سپس میزان الگوی مصرف مناطق گرم 4 را 500 کیلووات ساعت در ماه خواند و اظهار داشت: امسال استان‌هایی نظیر مازندران و گیلان نیز به‌دلیل افزایش استفاده از لوازم سرمایشی در ماه‌های تیر تا شهریور در ردیف این مناطق قرار گرفته‌اند که حدود 70 درصد مشترکان این مناطق به‌طور متوسط ماهانه حدود 100 هزار ریال و 92 درصد مشترکان نیز ماهانه به‌طور متوسط 239 هزار ریال صورت حساب دریافت خواهند کرد. بهزاد طول دوره گرما را در مناطق گرم براساس میزان رطوبت و درجه حرارت متفاوت خواند و تصریح کرد: در مجموع قیمت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در مناطق گرم به‌طور متوسط 151 ریال است که کمتر از یک سوم تعرفه مناطق عادی محسوب می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تعرفه‌های جدید مصارف برق در بخش‌های دولتی، کشاورزی، صنعت و تجاری اشاره کرد و گفت: تعرفه برق مصرفی در بخش دولتی از 1200 ریال در 3ماهه پایانی سال گذشته به 1300 ریال در 7ماهه نخست امسال افزایش یافته اما تعرفه‌ها در بخش کشاورزی از متوسط 120 ریال به 90 ریال به‌ازای هر کیلووات ساعت کاهش یافته و برای مصرف برق چاه‌های کشاورزی و پمپ‌های آب نیز 80 ریال به ازای هر کیلووات ساعت منظور شده است. وی افزود: افزون بر این کاهش قیمت، محاسبه قیمت برق کشاورزانی که به جای مصرف برق در 4 ساعت پرباری، در 20 ساعت دیگر از این انرژی استفاده کنند، براساس 40 ریال به ازای هر کیلووات ساعت صورت خواهد گرفت.بهزاد تعرفه مصرف برق در بخش صنعت را همان 400 ریال 3ماهه پایانی سال گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: این تعرفه برای مشترکان صنعتی نیز که علاقه‌مند به محاسبه دیماند قراردادی نباشند، 430 ریال درنظر گرفته شده است.

افزایش پله‌های مصرف تجاری‌ها

معاون وزیر نیرو درخصوص تعرفه‌های مصرف برق در بخش تجاری نیز گفت: پله‌های مصرف در این بخش از 3 پله در سال گذشته به 7 پله در سال‌جاری افزایش یافته است تا مشترکان این بخش مدیریت بهتری را در مصرف برق اعمال کنند. به گفته بهزاد، تعرفه‌های مغازه‌داران مناطق گرم نیز از 1100 ریال به 600 ریال کاهش یافته و حجم مصرف در پله نخست نیز تا 1500 کیلووات ساعت در ماه افزایش یافته است.

تعیین قیمت جدید گاز خانگی، به زودی

معاون وزیر نفت نیز با اعلام تعیین قیمت جدید گاز برای بخش‌های مختلف در 7ماهه امسال، اعلام کرد: گاز دولتی به ازای هر متر مکعب به 300 تومان افزایش یافت اما قیمت گاز صنایع و سی‌ان‌جی تغییری نکرد. به گزارش مهر جواد اوجی روز گذشته در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه نفت گفت: دولت با تغییر قیمت گاز در برخی بخش‌ها برای 7ماهه اول امسال موافقت کرد. وی افزود: برهمین اساس، قیمت برق دولتی به ازای هر متر مکعب از 100 تومان فصل زمستان سال گذشته به 200 تومان برای 7ماهه اول امسال افزایش یافت. او گفت: گاز صنایع نیز به ازای هر متر مکعب 70تومان برای 7ماهه اول امسال تعیین شد که نسبت به فصل زمستان سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد. به گفته اوجی، قیمت سی‌ان‌جی نیز بدون تغییر نسبت به فصل زمستان سال گذشته، 260تومان به‌علاوه 40‌تومان کارمزد تعیین شد. وی در پایان از اعلام تعرفه جدید گازبهای خانگی تا چندروز آینده خبر داد.