همشهری آنلاین: حدود یک پنجم دانشجویان کالج آمریکایی که در یک نظرخواهی شرکت کرده بودند، گفتند که به طور مرتب قلیان می‌‌کشند، و بسیاری از آنها این عقیده اشتباه را دارند که قلیان کشیدن بی‌خطر است.

به گزارش هلث‌دی نیوز این نظرخواهی اینترنتی که به نمونه‌ای اتفاقی از دانشجویان در هشت کالج و دانشگاه کارولینای شمالی فرستاده شده بود، نشان داد که 40.3 درصد افراد کشیدن توتون با قلیان را گزارش کرده‌اند، که تقریبا مشابه درصد دانشجویانی بود که سیگار کشیده بودند ( 46.6).

حدود 25 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند در حال حاضر سیگار می‌‌کشند، و 17.4 درصد گفتند مصرف‌کننده فعلی قلیان هستند. پژوهشگران دریافتند که در میان دانشجویان سال اول و دانشجویان پسر احتمال کشیدن قلیان بیشتر است.

به علاوه نشان داده شده رابطه‌ای میان مصرف قلیان، سیگار و ماری‌جوانا (کانابیس)،‌ سابقه مصرف مواد غیرمجاز، و مصرف الکل در 30 روز پیش از این بررسی وجود دارد.

به گفته پژوهشگران در مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست در آمریکا در مجموع دانشجویانی که قلیان می‌کشیدند به نادرستی اعتقاد داشتند که این کار نسبت به سیگار کشیدن بی‌خطر‌تر است. به گفته آنها دود قلیان‌‌های مورد استفاده این دانشجویان بسیار ملایم است و ممکن است افراد غیرسیگاری را به عنوان فراورده‌ای برای شروع استفاده از دخانیات به خود جلب کند.

همچنین رایحه‌ها و طعم‌های اضافه‌شده به توتون قلیان‌ها ممکن است باعث شود مصرف‌کنندگان برای مدت طولانی‌تر پک‌های عمیق‌تری به قلیان بزنند. در نتیجه حجم بیشتری از دود توتون را نسبت به سیگاری‌ها وارد ریه‌های‌شان کنند.

دکتر ارین ال ساتفین، استادیار بخش علوم اجتماعی و سیاستگذاری بهداشتی در این مرکز می‌گوید: "این بررسی بیانگر آن است که کشیدن قلیان به خصوص در میان جوانان باید به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی مورد توجه قرار گیرد، و مداخلاتی برای کاهش این رفتار خطرآفرین انجام شود."