گروه سیاسی: سخنگوی دولت عراق خروج گروهک تروریستی منافقین از عراق را قطعی دانست.

این نخستین اظهارنظر یک مقام رسمی عراق درباره خروج این گروهک تروریستی پس از درگیری نظامیان عراقی در19 فروردین با اعضای مستقر گروهک منافقین در اردوگاه اشرف است. براساس آنچه فارس به نقل از علی الدباغ سخنگوی دولت عراق اعلام کرد، این مقام عراقی گفته است که اخراج گروهک منافقین از خاک عراق قطعی است و آنها تا پایان سال‌جاری اخراج خواهند شد. براساس این گزارش، الدباغ گفته است: تنها گزینه‌ای که‌ برای اعضای سازمان مجاهدین خلق وجود دارد، خروج از عراق است و آنها انتخاب دیگری نخواهند داشت. پیش از این دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای پایان ماه‌ دسامبر سال 2011 ( نیمه دی ماه 90) را به‌عنوان ضرب‌الاجل برای خروج منافقین از عراق تعیین کرده‌ بود. همچنین سفیر ایران در عراق در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرنگار همشهری، پیش‌بینی کرده بود تا کمتر از یکسال دولت عراق، بساط منافقین را از آن کشور برچیند. روز شنبه نیز خبری غیررسمی منتشر شد که مدعی بود، رهبران گروهک منافقین، روز جمعه با ارسال نامه‌ای به‌ دفتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد، آمادگی خود را برای خروج از عراق اعلام کرده‌اند. گفته می‌شود قرار است در چند روز آینده‌ اد ملکرت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره‌ این موضوع با سفارت فرانسه‌، انگلیس و آمریکا در بغداد بحث و گفت‌وگو کند.

درگیری با نظامیان عراقی

نخستین بار تیرماه سال 88 نظامیان عراقی اردوگاه اشرف را محاصره کردند که در نهایت کارشان با باقیمانده نیروهای گروهک منافقین به درگیری کشید. ۷ تیر ۸۸ ارتش عراق با جمع‌آوری باقیمانده سلاح‌های به‌جا مانده از حمله آمریکایی‌ها به اردوگاه اشرف، آنها را خلع سلاح کرده بود و ورود و خروج اعضایش را به سختی کنترل می‌کرد؛ هر چند کامیون‌های مواد‌غذایی و مایحتاج آنها از طریق راه‌های منتهی به عربستان و کویت تامین می‌شد. فروردین سال‌جاری نیز شبیه آنچه در تیر 88 رخ داد، در یک درگیری شبانه بین ارتش عراق و اعضای گروهک منافقین مستقر در اردوگاه اشرف، اتفاق افتاد. بنابر اعلام یک منبع خبری به اصوات العراق، درگیری‌ها ۱۹فروردین 90 زمانی آغاز شد که ارتش عراق به‌دنبال راه‌اندازی ایستگاه امنیتی در گورستان کمپ اشرف بوده که با مقاومت اعضای عمدتا سالخورده و کهنسال منافقین روبه‌رو شده است و در این درگیری‌ها افرادی از هر دو طرف کشته و زخمی شده‌اند که بیشتر آنها از منافقین بوده‌اند.

جامانده در اشرف

گروهک تروریستی منافقین که‌ از سوی بیشتر کشورهای جامعه بین‌الملل به دلیل جنایت‌های غیرانسانی و کشتار مردم بی‌دفاع در فهرست گروه‌های تروریستی جای دارند، از سال 1986 برای همکاری با دشمن ایران وارد خاک عراق شده‌ و در اردوگاه‌ اشرف واقع در استان دیاله‌ ساکن شدند.این گروهک مسلح علاوه بر جاسوسی و انتقال اخبار نظامی ایران به عراق با صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق در سرکوب سال 1991 مخالفان در مناطق جنوبی این کشور و کشتار کردها همکاری داشتند. براساس اطلاعات موجود، کمپ اشرف در سال ۱۳۶۵ به‌عنوان پاداش خوش‌خدمتی‌های منافقین به صدام، از سوی دیکتاتور سابق عراق در اختیار آنها قرار گرفت. این کمپ در استان دیاله در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بغداد و ۸۰ کیلومتری مرز ایران در شرق عراق قرار دارد. به‌نظر می‌رسد ۳۴۰۰ عضو گروهک منافقین سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند؛ آنها از سویی با فشار افکار عمومی و سیاسی در عراق مجبور به ترک آنجا هستند و از سوی دیگر هیچ کشوری در جهان خواهان نگهداری این گروهک تروریستی نیست. با این حال جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است اعضای این سازمان که نقشی در فعالیت‌های تروریستی یا به شهادت رساندن مردم ایران نداشته‌اند، می‌توانند به وطن بازگردند که تا‌کنون ۷۶۰ نفر نیز بازگشته‌اند؛ اما رهبران گروهک منافقین با ارعاب و تهدید اجازه خارج شدن اعضا را از اردوگاه اشرف نمی‌دهند.

خیلی از آنها مجرم نیستند

سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگویی با خبرنگار همشهری که زمستان گذشته منتشر شد، در این باره گفت: دولت عراق به‌رغم فشارهایی که از بیرون به‌خصوص از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها وجود دارد، مصمم است که بساط منافقین را جمع کند. دانایی‌فر درباره آنچه در اردوگاه اشرف می‌گذرد، گفت: من به نماینده سازمان ملل و صلیب سرخ هم گفته‌ام که ما معتقدیم تعداد قابل توجهی از این افراد اسیر دست کمتر از۱۰۰ نفر از فرماندهان هستند. ما رسما اعلام کرده‌ایم یک گروه ۳۸‌نفره و یک گروه ۴۲ نفره از اینها هستند که مجرم‌اند. خیلی از آنها مجرم نیستند؛ خیلی‌شان بازگشته‌اند. در 2 مرحله بیش از ۷۵۰ نفر از اعضای سابق اردوگاه اشرف بازگشته‌اند و در حال زندگی در ایران هستند.

هیچ‌کس حاضر نیست

سفیر ایران در عراق مشکل اصلی گروهک منافقین را چنین اعلام کرد: مشکل اصلی منافقین این است که اینها را کسی در دنیا نمی‌پذیرد. اروپایی‌ها حاضر نیستند اینها را بپذیرند و آمریکا هم اینها را به‌عنوان گروه تروریستی اعلام کرده است. او با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه نیز حاضر نیستند این کار را انجام دهند، تاکید کرد: حضور این گروهک تروریستی بدنام در این کشورها پیامدهای امنیتی، سیاسی و حتی اجتماعی مضری برای آن کشور‌ها دارد.