گروه شهری: مدیران دولتی استان تهران در حالی مخالف افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی هستند که با وجود وعده برای جبران مابه‌التفاوت قیمت سوخت برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

ازاین‌رو، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با سما اعلام کرده است اگر مسئولان خواهان افزایش نیافتن کرایه‌ها هستند باید مابه‌التفاوت قیمت سوخت را بپردازند.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت هزینه‌های سفر با وسایل نقلیه عمومی چندین برابر افزایش یافته است اما شهرداری‌ها تاکنون برای آنکه مردم تحت فشار نباشند، از جیب خود این هزینه‌ها را متقبل شده‌اند، گفت: مسئولان قول داده بودند که مابه‌التفاوت افزایش قیمت سوخت را به نوعی جبران کنند و همچنین موافقت خود را با افزایش تدریجی کرایه‌ها اعلام کرده بودند اما اکنون حرف‌هایشان تغییر کرده که اصل مخالفت آنها جای تعجب و ابهام دارد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در مورد اظهارنظر برخی مسئولان مبنی بر اینکه کرایه حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها در سال‌جاری به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت، گفت: پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها دولت با افزایش قیمت بلیت اتوبوس موافقت کرد چنانچه قیمت بلیت اتوبوس‌های برون شهری افزایش یافت اما شهرداری‌ها به‌صورت داوطلبانه و تنها برای آنکه مردم تحت فشار قرار نگیرند پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سوخت اتوبوس‌ها را تا پایان فروردین ماه تقبل کردند.

وی ادامه داد: مسئولان قول داده بودند این مبالغ را به نوعی جبران کنند اما نه تنها ریالی به شهرداری‌ها پرداخت نشد بلکه اکنون گفته می‌شود اجازه افزایش کرایه‌ها و نرخ بلیت اتوبوس را هم نمی‌دهند که مخالفت با اصل افزایش کرایه‌ها جای تعجب و ابهام دارد.وی تصریح کرد: گازوئیل مصرفی اتوبوس‌ها پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها از لیتری 165 ریال به لیتری 1500 ریال افزایش یافته است. به عبارتی طی چند ماه اخیر شهرداری تهران برای جبران مابه‌التفاوت هر لیتر گازوئیل مصرفی اتوبوس‌ها حدود 1335ریال هزینه کرده است و سوخت سی‌ان‌جی نیز در این مدت به‌صورت رایگان به اتوبوس‌ها داده شده است.

افزایش 30 درصدی کرایه تاکسی‌ها مورد تأیید مسئولان بود

تشکری هاشمی همچنین در مورد نرخ کرایه تاکسی‌ها و مخالفت مسئولان از افزایش 15درصدی کرایه‌ها در سال 90 گفت: پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها با بررسی‌هایی که صورت گرفت مشخص شد که به فرض گران نشدن قطعات مصرفی و هزینه تعمیرات و صرفا برای جبران افزایش هزینه سوخت، باید نرخ کرایه تاکسی‌ها حداقل 30 درصد افزایش یابد که این موضوع مورد تایید مسئولان نیز قرار داشت اما برای آنکه شهروندان یکباره تحت فشار قرار نگیرند مقرر شد که 15‌درصد پیش از سال 90 و 15 درصد در سال جدید به نرخ کرایه تاکسی‌ها افزوده شود که اکنون این موضوع نیز مورد مخالفت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: عدم‌افزایش نرخ کرایه‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومی مورد خواست و تایید مدیریت شهری نیز هست چون هر چه میزان کرایه‌ها کمتر باشد تمایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیشتر خواهد شد اما این مهم تنها با حمایت‌های همه جانبه دولت و پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت سوخت و هزینه‌ها ممکن است. وی تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه‌های بخش حمل‌ونقل عمومی و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سوخت از سوی دولت سه راهکار پیشنهادی وجود دارد.

معاون شهردار تهران گفت: همانطور که پس از هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها مقرر شد یارانه بسیاری از اقلام مستقیم به حساب مردم واریز شود، دولت می‌تواند یارانه بخش حمل‌ونقل، مابه‌التفاوت افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های سفر را مستقیم به حساب مردم پرداخت کند.وی افزود: راهکار دوم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سوخت به حساب راننده‌هاست تا با پرداخت یارانه به راننده‌ها نرخ کرایه‌ها تغییری نکند و راهکار سوم نیز این است که دولت یارانه‌های این بخش را به شرکت پخش فراورده‌های نفتی بپردازد تا حمل‌ونقل عمومی سوخت مورد نیاز خود را به قیمت گذشته دریافت کند و دیگر نرخ کرایه‌ها در این بخش افزایش نیابد