تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۴

محمد سرابی: رئیس‌جمهور قبلی ساحل عاج در قصر زیرزمینی‌اش مخفی شده بود و حاضر نبود بیرون بیاید.

نیروهای رئیس‌جمهور‌ جدید که در انتخابات برنده شد، آن جا را محاصره کردند و بین آنها و محافظان قصر درگیری راه افتاد. بالاخره فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد «لوران گاباگبو» دستگیر شده است.

ساحل عاج یکی از مستعمره‌های سابق فرانسه در افریقا است که در سال 1960 مستقل شد، ولی هنوز هم سخت زیر نفوذ فرانسه است. زبان رسمی این کشور فرانسوی است و تعداد زیادی از اتباع فرانسه و نظامیان آن هم در ساحل عاج مستقرند. این کشور یکی از مناطق تجاری غرب افریقا است و هنوز هم از این نظر اهمیت دارد. مهم‌ترین محصولات آن شامل فرآورده‌های کشاورزی مانند کاکائو است.

در سال 1999 درگیری‌های قومی شروع شد و قسمت شمال کشور به دست شبه‌نظامی‌ها افتاد. دولت و مخالفان چند بار مذاکره کردند ولی جنگ ادامه پیدا کرد. حالا هم که جنگ با آتش‌بس تمام شده، انتخابات به مشکل خورده است. کاخ گاباگبو یک قسمت روزمینی داشت که جلسه‌های رسمی و ملاقات‌ها در آن انجام می‌شد در زیر آن ساختمان بزرگی ساخته شده بود که با یک تونل به اقامتگاه سفیر فرانسه ارتباط داشت تا در صورت کودتا، رئیس‌جمهور‌ بتواند فوراً به فرانسه پناهنده شود. البته گاباگبو از این راه استفاده نکرد؛ چون فرانسوی‌ها و بقیه کشورهای خارجی رقیب برنده او را رئیس‌جمهور می‌دانستند و هیچ کدام حاضر نشدند به او پناه دهند. فرانسه تهدید کرده بود که برای حفاظت از جان اتباع فرانسوی می‌خواهد در ساحل عاج عملیات نظامی انجام دهد. وقی درگیری‌ها شروع شد، برای مدتی طولانی آب و برق در شهر «آبیجان»، پایتخت ساحل عاج قطع بود. اقامتگاه زیرزمینی و تونل فرار هم فایده‌ای نداشت وگاباگبو بالاخره تسلیم شد.

منبع: همشهری آنلاین