گروه اقتصادی: با بالا گرفتن مناقشه تثبیت یا افزایش قیمت اقلام خوراکی سرانجام روز گذشته قیمت روغن نباتی، کره و پودر شوینده رسما افزایش یافت.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به موافقت با افزایش نرخ کره و روغن نباتی اعلام کرد، با تغییر قیمت برخی از محصولات مانند روغن و کره به‌دلیل تغییر قیمت‌های جهانی نرخ‌ها موافقت شده است.به گزارش مهر، محمدحسن نکویی مهر همچنین با استناد به تغییر قیمت مواد پتروشیمی از افزایش نرخ مواد شوینده خبر داد و گفت: محصولات پتروشیمی از جمله مواد اصلی در تولید شوینده‌ها به شمار می‌آید؛ لذا تثبیت قیمت شوینده‌ها با توجه به چنین شرایطی به معنی از بین رفتن حاشیه سود تولید و نابودی آن است‌.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با تغییر منطقی قیمت‌ها مخالفت کرد‌، افزود‌: در صورتی که افزایش قیمت تمام‌شده تولید با کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر نباشد، سازمان حمایت با درخواست تغییر نرخ‌ها موافقت خواهد کرد. با وجود این هیچ تغییر قیمتی بدون تایید و مجوز سازمان حمایت مورد قبول نیست.

همچنین دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی از موافقت سازمان حمایت با افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت روغن نباتی و رشد 14 درصدی قیمت پودر شوینده خبر داد و به فارس گفت: با موافقت سازمان حمایت، افزایش 10 تا 15درصدی قیمت روغن‌نباتی از 14 اردیبهشت‌ماه صورت گرفته و به این ترتیب قیمت روغن‌نباتی برای صنایع مصرف‌کننده این محصول 10درصد و برای عرضه به‌صورت بسته‌بندی‌‌شده مورد مصرف خانوار بین 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

ابوالحسن خلیلی تصریح کرد: تولیدکنندگان روغن نباتی درپی افزایش قیمت جهانی روغن خام، درخواست خود را برای افزایش قیمت فروش روغن‌نباتی به سازمان حمایت ارائه کردند که این سازمان نیز با رشد بهای روغن نباتی موافقت کرد.وی همچنین از افزایش 14 درصدی قیمت پودر شوینده با موافقت سازمان حمایت در هفته گذشته خبر داد و گفت: 4 درصد از این افزایش قیمت به‌دلیل مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد نیز بابت افزایش قیمت مواداولیه تولید اتفاق افتاده است. همچنین برخی دیگر از تولیدکنندگان محصولات غذایی نیز درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه کرده و منتظر تصمیم‌گیری این سازمان هستند.