خولیو ولاسکو، سرمربی نامدار آرژانتینی تیم ملی والیبال ایران نخستین تجربه رسمی نشستن روی نیمکت تیم تازه‌اش را پس از جدایی از تیم ملی اسپانیا در حالی هفته آینده در بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های قطر و ترکیه تجربه می‌کند که به جز مهدی مهدوی هیچ‌کدام از ملی‌پوشان حاضر در مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا و بازی‌های آسیایی گوانجو، در ترکیب تیم اعزامی از سوی او جایی ندارند.

دلیل اصلی عدم‌حضور چهره‌های شاخص والیبال ایران به دلیل دیر پایان گرفتن رقابت تیم‌های بالای جدول لیگ برتر و غیبت‌شان در اردوی اولیه آماده‌سازی‌ تیم ملی بوده است. به همین دلیل ولاسکو ترجیح داده تا گروه اصلی در تهران زیرنظر ناصر شهنازی و محمد ترکاشوند کارشان را با بدنسازی آغاز کنند تا او در این سفر بهتر و راحت‌تر بتواند منتخبان اولیه‌اش را که بیشترشان از میان تیم‌های نیمه دوم جدول لیگ برتر گزینش شده‌اند، در شرایط مسابقه مورد سنجش قرار دهد.

فرصتی‌ برای ایجاد پشتوانه

وی نه تنها بابت عدم‌همراهی چهره‌های شاخص والیبال در این سفر نگران نیست بلکه این اتفاق را فرصت مناسبی برای تیم موسوم به تیم ملی ب می‌داند که قصد تشکیل آن را در کنار تیم ملی اصلی دارد. ولاسکو در این‌باره می‌گوید: «در‌های تیم ملی را همانند باشگاه‌ها نباید به روی بازیکنان جوان و مستعد بست و باید این فرصت را به همه بازیکنان شایسته داد تا بتوانند بخت خود را برای راهیابی به هسته اصلی آزمایش کنند. این یکی از مطمئن‌ترین راه‌های افزایش پشتوانه برای تیم ملی محسوب می‌شود و اکثر کشورهای صاحب والیبال همین شیوه را به‌کار می‌بندند و من نیز در ایتالیا با همین شیوه توانستم موفق شوم». وی البته در مورد مقایسه شروع کارش در ایران با ایتالیا به موضوع مهمی اشاره کرد و آن آشنایی بیشترش با والیبال این کشور به‌دلیل 5 سال حضور در مسابقات باشگاهی بوده است؛ «‌ نمی‌شود موقعیت من در 2 کشور را با هم مقایسه کرد. من هنگامی که سرمربی تیم ملی ایتالیا شدم با تیم باشگاهی‌ام 4 بار قهرمان سری A شده بودم و 3 بازیکن اصلی‌ام در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشتند. از سوی دیگر حضور بازیکنان مطرح خارجی هم در قدرتمند شدن والیبال این کشور کمک بسیاری کرد ولی مهم‌ترین فاکتور موفقیت ما در آن زمان بازی با تیم‌های بزرگ والیبال جهان بود و بعد حمایت مردم و اراده جمعی در میان تمامی ارکان والیبال ایتالیا که موجب شد تا آنها نزدیک به یک دهه قدرت اول والیبال دنیا شوند ».

تغییر نگاه

بزرگ‌ترین مشکلی که فشار زیادی را تا این لحظه متوجه ولاسکو کرده لزوم ‌ تغییر نگاه بازیکنان و مربیان نسبت به قبل بوده است که به اعتقادش بازیکنان بیشتر از مربیان از این موضوع استقبال کرده‌اند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است تمرینات تیم ملی به محلی برای برطرف کردن ضعف‌های تکنیکی ‌ تبدیل شود، گفت: «ما در تمرینات روی ضعف‌های تکنیکی کار نمی‌کنیم بلکه در حال تمرین کردن و یاد گرفتن این مطلب هستیم که چگونه از قدرت و تکنیک مان به درستی و در شرایط مختلف نهایت استفاده را کنیم».

دستیاران ایتالیایی

درحالی‌که بحث انتخاب دستیاران ولاسکو این روزها بدل به سوژه داغی شده و برخی‌ها با رایزنی و سفارش به‌دنبال وصل کردن خود به این سرمربی نامدار هستند، او از این بابت سخت گلایه‌مند است و وجود چنین ذهنیتی را در میان مربیان ایرانی نگران‌کننده می‌خواند و می‌گوید: «نمی‌دانم این چه تفکری است که همه رسما باید در جمع کادر فنی قرار گیرند و حتما ‌ باید‌ به عنوان کمک مربی ولاسکو ‌ خودشان را نیازمند یاد‌گیری بدانند. به همین دلیل قید مربی دوم ایرانی را زدم». این در حالی است که برخلاف آنچه مسئولان فدراسیون پیش‌تر می‌گفتند2 دستیار ایتالیایی ولاسکو هم پس از تأیید کمیته ملی المپیک به‌زودی به جمع کادر فنی تیم ملی خواهند پیوست که یکی از این دو در چند نوبت نیز قبلا به‌عنوان آنالیزور سابقه همکاری با والیبال ایران را دارد. به جز این دو دستیار که تا پایان ماموریت ولاسکو با او در ایران ماندگار خواهند بود شنیده می‌شود یک بدنساز و یک فیزیوتراپ سرشناس نیز با معرفی سرمربی آرژانتینی تیم ملی به‌زودی برای برپایی کلاس به تهران می‌آیند. مشروح گفت‌وگوی اختصاصی با سرمربی تیم ملی والیبال را می‌توانید هفته آینده در صفحات میانی روزنامه بخوانید.