گروه شهری: شهرداری تهران آمادگی جذب 1400 میلیارد تومان فاینانس از بانک‌های خارجی را دارد.

محمد پورزرندی معاون اداری و مالی شهرداری تهران در مصاحبه‌خود با همشهری در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمران شهری گفت: شهرداری تهران نخستین نهاد عمومی بود که موفق به کسب رتبه بین‌المللی از سوی حسابرسان بین‌المللی شد که این موفقیت نقش مؤثری در دریافت فاینانس از سوی بانک‌های چینی برای شهرداری تهران داشت.پورزرندی در این باره توضیح داد: به محض دریافت رتبه بین‌المللی مالی شهرداری تهران با بانک‌های چینی وارد مذاکره شد و به یک توافق یک میلیارد یورویی دست یافت که یک بخش آن برای بزرگراه امام علی(ع) و بخش دیگر آن اختصاص به تونل نیایش - صدر، متروی صادقیه، پروژه فرانمای ایران و خرید اتوبوس اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: تونل نیایش- صدر 239میلیون یورو فاینانس دارد که گشایش ال‌سی آن در 3‌مرحله صورت می‌گیرد. مرحله اول حدود80 میلیون یورو است که یکسال پیش انجام شد و بعد از پیگیری ظرف 2 روز آینده مرحله اول با ارسال ضمانت نامه ارزی به پایان می‌رسد.از سوی دیگر معاون اداری مالی شهرداری تهران بزرگراه امام علی(ع) را نیز یکی از طرح‌های بسیار مهم دانست که به‌دلیل کمبود اعتبار کار ساخت آن در جنوب شهر متوقف شده و به‌شدت نیازمند تامین منابع مالی است که درصورت تامین فاینانس آن به‌زودی کار ساخت آن ادامه خواهد یافت.وی از انجام مذاکراتی با سرمایه‌گذاری خارجی از کشور ترکیه خبر داد که در طرح‌های مشارکتی شهرداری، هتل‌سازی و پروژه فرهنگی و شهربازی به‌دنبال فاینانس هستند و احتمال دارد با بانک‌های ایرانی به‌صورت کنسرسیوم وارد شود.

وی درباره نحوه بازپرداخت فاینانس گفت: هزینه مالی فاینانس کم است زیرا هر بخش آن بعد از 3 سال باید پرداخت شود ضمن اینکه بعضی پروژه‌ها به‌دلیل درآمد زایی خودش قادر به بازپرداخت وام خواهد بود.
به گفته معاون اداری مالی شهرداری تهران اگر این‌گونه فاینانس‌ها نبود امکان ساخت مترو با اعتبارات داخلی فراهم نمی‌شد. به‌عنوان مثال درحالی‌که ساخت و تجهیز و خرید واگن هر کیلومتر مترو حدود60 میلیون دلار پول نیاز دارد، دولت پارسال در مجموع 180 میلیارد تومان برای عمران مترو پول داد درحالی‌که هزار میلیارد نیاز بود که شهرداری تهران از محل بودجه غیرنقدی و نقدی حدود 700 میلیارد تومان به مترو کمک کرد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با همشهری اظهار داشت: شهرداری تهران 1200میلیارد تومان دیون از اول تأسیس شهرداری تا سال 88 به پیمانکاران دارد که تا پایان سال گذشته (89) بیش از 400 میلیارد تومان آن تسویه شد و الباقی را تا آخر شهریور 90تسویه می‌کند. علاوه براین حدود 800 میلیارد تومان بدهی بابت املاک به مردم داشتیم که امسال با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر و برنامه زمان‌بندی شهرداری تهران این دیون تا آخر شهریور ماه تسویه خواهد کرد.

حسین محمد پورزرندی معاون اداری مالی شهرداری تهران در مصاحبه با همشهری از حمایت‌های مجلس شورای اسلامی در قبال شهرداری‌ها سخن گفت و ادامه داد: امسال مجلس اعتبارات خوبی برای شهرداری‌ها قائل شد. به گفته پورزرندی قبلا 10درصد از قیمت سوخت 1000 ریالی به شهرداری‌ها تعلق داشت که هم‌اکنون با واقعی شدن قیمت سوخت ملاک محاسبه از لیتری100 تومان تغییر کرده و سهم 10 درصدی بین 400 تا 700 تومان محاسبه و پرداخت خواهد شد که این درآمد خوبی است.

معاون اداری مالی شهرداری تهران همچنین گفت: مجلس به افزایش سالانه یک درصدی نرخ مالیات بر‌ارزش افزوده در برنامه 5 ساله و رسیدن این نرخ به 8 درصد در پایان برنامه پنجم رای مثبت داد.
وی ادامه داد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده هم‌اکنون 3 درصد است که قرار شده هر سال یک درصد به آن اضافه شود. براین اساس، درآمد مالیاتی حاصل از اجرای قانون مالیات بر‌ارزش افزوده، با نسبت 3 به 5 میان شهرداری‌ها و دولت تقسیم می‌شود. براساس قانون باید60 درصد از درآمد ناشی از اخذ جرایم رانندگی در هر شهر به حمل‌ونقل عمومی داده شود که بین راهور و شهرداری تقسیم شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود از مجوز7 هزار میلیارد تومانی فروش اوراق مشارکت به شهرداری‌ها سخن گفت که سهم تهران از این رقم بیش از دو هزار میلیارد تومان خواهد بود.وی با اعلام اینکه امسال شهرداری تهران نسبت به سال گذشته دقیقا همسو با بودجه حرکت کرده است گفت: امسال 100 درصد مطابق در زمان خود عمل کردیم که نشان‌دهنده توفیق بودجه هم در بخش نقدی و هم غیرنقدی است.
همچنین به گفته معاون اداری مالی شهرداری تهران، برنامه کلی ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌گونه‌ای است که از حدود 130 شرکت و سازمان، موفق به کاهش آنها در حدود 50 مجموعه شدیم که این رقم تا آخر امسال به رقم 44 شرکت و سازمان تقلیل خواهد یافت.وی گفت: در راستای سیاست هوشمند و کوچک‌سازی‌ شهرداری اگر به‌طور جدی پیگیری و عمل شود، ان‌شاءالله بالای 500 میلیارد تومان کاهش هزینه جاری خواهیم داشت.