گروه سیاسی: در پی افزایش اعتراض برخی نمایندگان به گرانی‌های اخیر در بخش مسکن، محمد سعیدی‌کیا به عنوان نماینده دولت در جلسه علنی غیررسمی روز سه شنبه 26 دی، مجلس حاضر شد تا به سوالات نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد.

پس از توضیحات وزیر مسکن، حداد عادل تصریح کرد: اقدامات دراز مدت به جای خود، اما مردم و مجلس راه حل فوری‌تری را از دولت می‌خواهند. چند تن از نمایندگان هم در گفت وگو با همشهری سخنان وزیر درمورد گرانی را قانع‌کننده ندانستند.

در این جلسه عوض حیدرپور از وزیر مسکن پرسید چرا وزارت مسکن با مزایده فروش زمین‌ها وارد بازار شده و به افزایش قیمت زمین و مسکن دامن می‌زند؟

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز مطرح کرد: پدیده گرانی فقط به مسکن مربوط نیست و یک علت ندارد. گرانی در راستای بسیاری از تصمیمات مثل سیاست‌های پولی و نقش نقدینگی، افزایش قیمت مصالح و سیاست‌های متفاوت دولت و مجلس است و در راستای گرانی نمی‌توان فقط یک وزیر را مسئول دانست.

قدرت‌الله علیخانی نماینده بوئین‌زهرا نیز خطاب به سعیدی کیا گفت: دل من برای شما می‌سوزد که شما را جایی قرار داده‌اند که دیگران شعار آن را داده‌اند. وی گفت: بانک‌ها در این قضیه ملت را بدبخت و  بیچاره کرده‌اند.

محمود ابطحی نماینده خمینی‌شهر هم گفت: طبق گزارش سازمان ملی جوانان سه میلیون جوان در سن ازدواجند ولی به دلیل مشکل مسکن ازدواج نکرده‌اند. وی تصریح کرد: باید برای حفظ وضع موجود در ده سال آینده، هر سال 4/1 میلیون خانه ساخته شود.

علی‌اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران نیز با اشاره به اینکه دخالت دولت در بخش مسکن به کمتر از سه درصد رسیده است، گفت:‌ دولت نتوانسته مدیریتی را اعمال کند که برای 97 درصد معقول عمل کنیم.

سؤال رئیس مجلس و پاسخ وزیر

در ادامه جلسه، حدادعادل از وزیر پرسید دولت می‌خواهد چه کند و شما به سوال مهم نمایندگان پاسخ دهید تا برای مردم جوابی داشته باشیم وبا دولت برای حل مشکل فکر کنیم؟ که سعیدی‌کیا تصریح کرد:  طرح جامع مسکن را تدوین کرده‌ایم و آماده بحث و گفت‌وگوست و در کمیسیون عمران در حال بررسی است که در قالب این طرح، 9 طرح و 55 راهکار اجرایی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، عضو هیات دولت درخصوص برنامه‌های مربوط به بخش مسکن کم‌درآمدها گفت:  اولین برنامه وام ودیعه مسکن بوده که به خوبی عمل شده است.

درمورد مسکن اجاره‌ای که عرضه آن در کشور پایین است، دولت مصوبه‌ای دارد که در شهرها، زمین را به اجاره واگذار می‌کند و پول آن را نمی‌گیرد، سرمایه‌گذار ساخت و ساز می‌کند و دولت به ازای هر واحد مسکونی، 75 درصد قیمت ساخت و ساز را وام یارانه‌ای با 4 درصد می‌دهد و وقتی واحد ساخته شد باید 5 سال اجاره دهد؛ بعد از 5 سال برای فروش، پول زمین را می‌گیریم و این از برنامه‌های مهم است که در سال 50 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود و ا مسال سال اول آن است و قراردادهای آن نوشته و ساخت و سازها شروع شده و 20 تا 40 درصد رشد دارد.

وزیر مسکن ادامه داد:  برنامه دوم ما واگذاری زمین به اجاره است؛ در شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ، در شهرهای زیر 150 هزار نفر که در بودجه سال آینده 250 هزار نفر است، زمین را آماده‌سازی می‌کنیم و کسانی که در این شهرها زندگی می‌کنند و خانه ندارند و از امکان دولتی استفاده نکرده‌اند در قالب تعاونی‌ها تحت نظر وزارت تعاون و اداره تعاون شکل می‌گیرند و وقتی زمین آماده شد به آنها واگذار و ساخت‌و ساز انجام می‌شود و دولت پول زمین را دریافت نمی‌کند، بلکه به اجاره 99 ساله واگذار می‌کند و قیمت زمین از قیمت مسکن بیرون می‌آید.

سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد:  امیدواریم با توجهات نمایندگان تبصره جامع مسکن در مجلس چکش‌کاری شود و احکام آن در بودجه بیاید و اصل آن به صورت لایحه یک فوریتی به تصویب رسد تا آینده روشنی را نویدبخش باشد.

حدادعادل رئیس مجلس پس از پایان توضیحات وزیر و نمایندگان تصریح کرد:  این توضیحات مفید بود، اما تصور می‌کنم که حکایت همچنان باقی است و باید از مجموع صحبت‌ها، راه بیرون رفتی از وضع موجود پیدا کنیم.

وی از کمیسیون عمران خواست تا با دعوت از وزیر مسکن و سایر مسئولان برای پایان راه حلی اقدام کنند و ان‌شاءالله لایحه‌ای که دولت در حال آماده کردن آن است، زودتر به مجلس بیاید.

رئیس مجلس خطاب به سعیدی‌کیا تأکید کرد:  مردم منتظرند تا دولت آبی روی آتش افزایش قیمت مسکن بریزد و شما پیام مجلس را در دولت مطرح کنید.

اقدامات درازمدت به جای خود، اما مردم و مجلس راه حل فوری‌تری از دولت می‌خواهند.