گروه بورس: رئیس شورای رقابت از ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد که براساس آن سازمان بورس باید ضمن شفاف‌سازی‌ معامله سهام ایران‌خودرو، هویت خریداران این معامله را فاش کند.

به گزارش همشهری، جنجال بر سر خرید بلوک 5 درصدی سهام ایران‌خودرو همچنان ادامه دارد و این موضوع باعث واکنش شورای رقابت شد. این بلوک هفته گذشته در بورس تهران به فروش رسید و گفته می‌شود تعاونی خاص ایران‌خودرو خریدار این بلوک بوده است. پیش از این گفته می‌شد، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا این میزان سهام را خریداری کرده است؛ هرچند مدیرعامل تعاونی خاص ایران‌خودرو این خبر را تلویحا تایید کرده است اما هنوز هیچ خبر رسمی که هویت اصلی خریداران را فاش سازد، منتشر نشده و این موضوع شائبه ایجاد تخلف در فروش بلوک سهام ایران‌خودرو را بیشتر کرده است.

بر همین اساس روز گذشته جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که موضع شورای رقابت در مورد معامله سهام ایران‌خودرو چیست، گفت: شورای رقابت قبلا حکم و تصمیمش را در مورد معامله سهام خودروسازان اعلام کرده و براساس آن اگر صندلی مدیریت ایران‌خودرو توسط وابستگان این شرکت و سایپا خریداری شود، ممنوع است. وی همچنین از ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: پس از معامله اخیر ایران‌خودرو نامه‌ای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کردم و از وی خواستم تا هرچه سریع‌تر نسبت به شفاف‌سازی‌ این معامله و معرفی هویت خریداران اقدام کند. پژویان تاکید کرد: اگر صندلی مدیریتی ایران‌خودرو توسط یکی از وابستگان سایپا یا تشکلی از مجموعه قطعه‌سازان خریداری شده باشد، معامله بلافاصله باطل اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر بلوک 5 درصدی سهام ایران‌خودرو توسط تعاونی کارکنان ایران‌خودرو خریداری شده باشد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: اگر هویت خریداران بر خلاف مصوبات و آرای قبلی شورای رقابت باشد فورا معامله ایران‌خودرو از سوی شورای رقابت باطل خواهد شد. رئیس شورای رقابت تاکید کرد: شورای رقابت هرنوع دادوستد سهام یک شرکت را که از سوی وابستگان آن شرکت انجام شود و در سطحی باشد که صندلی مدیریت آن شرکت را اشغال کند، ممنوع کرده است و این موضوع شامل حال شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا هم می‌شود. به گفته پژویان، شورای رقابت همچنین هر نوع ادغام عمودی شرکت‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده است.

معامله سهام خودروسازان غیرقانونی است

رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با فارس بر غیرقطعی بودن معاملات سهام شرکت‌های خودروسازی و برگشت سهام واگذار شده تاکید کرد و از به‌کارگیری حکم بازرسی در معامله بلوک4.9درصدی ایران‌خودرو خبر داد. پژویان در این باره گفت: شورای رقابت تعیین کرده است که نباید سهام شرکت‌های رقیب که درجه تمرکز بالایی هم دارند مانند سایپا و ایران‌خودرو توسط یکدیگر خریداری شود چون هرکدام از این دو شرکت بیش از 40 درصد سهم بازار خودروی کشور را در اختیار دارند که با ادغام هم بیش از 90 درصد سهم بازار را تصاحب خواهند کرد.

در نتیجه ما هشدار دادیم و گفتیم که شما اجازه ندارید سهامی را از یکدیگر بخرید که صندلی مدیریتی برایتان ایجاد کند. وی تاکید کرد: مدیران سایپا نباید از تعاونی کارگران و تعاونی قطعه‌سازان تعیین شوند. چرا؟ چون قطعه‌سازان به شرکت‌های خودرویی قطعه می‌فروشند و آنها هم دستمزدشان را تعیین می‌کنند و در اصل همه به‌دنبال منافع خودشان می‌روند. در نتیجه افزایش هزینه‌ها به مصرف‌کننده بیچاره منتقل می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید بلوک 4.9 درصدی ایران‌خودرو توسط 2 شرکت تعاونی اعتبار و خاص ایران‌خودرو مشمول احکام شورای رقابت است، گفت: بله. یکی از این تعاونی‌ها متعلق به مدیران و دیگری برای کارکنان است. اگر مدیران هر دو صندلی را بگیرند این مدیریت دائمی خواهد شد.