سید ضیاء‌الدین طباطبایی روزنامه‌نگار و نخست‌وزیر ایران بود. او از جوانی در روزنامه‌ها مقاله می‌نوشت و پس از مشروطه، روزنامه رعد را تأسیس کرد.

 در کودتای 1299شمسی همراه با رضا خان شرکت داشت و رئیس ‌ الوزرا شد . او در 4 خرداد 1300 از نخست وزیری برکنار شد . دولت پس از برکناری او، 25هزار تومان هزینه سفر به او داد تا کشور را داوطلبانه ترک کند، سید ضیاء از ایران رفت. طبق برنامه‌ریزی دولت لندن که هنوز سید ضیاء را برای روز مبادا لازم داشت، وی سال‌ها در فلسطین که توسط انگلستان اداره می‌شد اقامت کرد و پس از اشغال نظامی ایران در شهریور 1320 به کشور بازگشت و به نمایندگی مجلس انتخاب شد و اعتبارنامه وی به‌رغم مخالفت شدید دکتر مصدق که او را عامل یک دولت خارجی (انگلستان ) اعلام کرده بود تصویب شد. او همواره به پیروی از سیاست انگلیس در ایران مشهور بود و به‌ویژه ان لمبتون ، پژوهشگر و از ماموران اطلاعاتی انگلیس در ایران از او حمایت می‌کرد.

1358شمسی: ترور ناموفق آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در شب 4 خرداد سال 1358 شمسی آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل منزلش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه کبد مجروح شد، هرچند به تدبیر همسر وی، گلوله‌های شلیک شده آسیب جدی به او وارد نکرد. در آن شب 2نفر به در منزل ایشان مراجعه می‌کنند و اظهار می‌دارند که ما حامل پیام خصوصی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هستیم. محافظین به آنان اجازه ورود می‌دهند و این حادثه رقم می‌خورد. این ترور توسط گروهک منحرف فرقان صورت گرفت و بعدها تروریست‌های فرقان دستگیر شدند . امام (ره) در پیامی فرمودند : مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

1360 میلادی: کشف خلیج گینه

گروهی از دریانوردان فرانسوی، در 25 می سال 1360 میلادی خلیج گینه را کشف کردند. خلیج گینه در غرب قاره آفریقا و در اقیانوس اطلس واقع شده است. مدتی پس از کشف خلیج گینه، نفوذ فرانسویان در این قاره آغاز شد و به‌تدریج آنان بر سرزمینی که بعدها گینه نامیده شد، تسلط یافتند. کشور گینه پس از مبارزات طولانی برای کسب استقلال در سال 1958میلادی مستقل شد. گینه با مساحتی بیش از 245هزار کیلومتر مربع، با کشورهای سنگال، گینه بیسائو، مالی، ساحل عاج، لیبریا و سیرالئون همسایه است و پایتخت آن کوناکری نام دارد.

1805میلادی: درگذشت ویلیام پیلی

ویلیام پیلی یا پالی، فیلسوف بریتانیایی مسیحی در ژوئیه سال 1743 میلادی به دنیا آمد. عمده شهرت وی به خاطر تقریرش از برهان نظم با به‌کارگیری تمثیل ساعت ساز در کتاب الهیات طبیعی است . برهان نظم یا برهان غایت ‌ شناسی یا اتقان صنع یا برهان الهیات طبیعی یکی از رایج‌‌ ترین ، کهن‌ ترین و آشناترین براهین اثبات وجود خدا ست . پدیده‌های طبیعی آنچنان ساختار، عملکرد یا ارتباط درونی دقیقی را نشان می‌دهند که بسیاری این فرض را که ورای آنها، یک طراح خلاق وجود دارد، نتیجه‌ای طبیعی دانسته‌اند. برهان نظم به‌طور خلاصه می‌گوید که اگر به پیرامون خود بنگریم، ناگزیر می‌یابیم که چگونه هر چیزی با عملکردش سازگاری و تناسب دارد، هر چیزی گواهی می‌دهد که از سر تدبیر طراحی شده است. به این ترتیب این برهان مسئله وجود پروردگار را به اثبات می‌رساند. این فیلسوف مسیحی سرانجام در 25 می سال 1805میلادی درگذشت .