گروه سیاسی- مجید مهرابی‌دلجو: رئیس‌جمهور روز گذشته به واکنش و دفاع از چهره پرحاشیه روزهای اخیر دولت برخاست.

محمود احمدی‌نژاد دیروز در مراسم تودیع و معارفه حمید بقایی و روح‌الله احمدزاده رئیس سابق و جدید سازمان میراث فرهنگی که به زعم رئیس دولت از یک جنس هستند، از بقایی که 2 سال پرحاشیه را پس از سلف خود اسفندیار رحیم مشایی در این سازمان گذرانده بود، به‌شدت دفاع کرد.

سیبل دولت

رئیس‌جمهور در این جلسه با ابراز امیدواری نسبت به تداوم با قوت خدمات بقایی در سازمان میراث فرهنگی توسط احمدزاده کرمانی سکاندار جدید این سازمان از بقایی به‌عنوان فرد خدومی یاد کرد که زندگی خود را برای تعالی این سرزمین و خدمت به ملت ایران و انقلاب اسلامی وقف کرده است و گفت: آقای بقایی که از این سازمان به دولت آمد سیبل شد و از روزی که فعالیت خود را در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کرد حملات به وی شروع شد و یک‌دفعه همه مباحث درباره وی مطرح شد و حال اینکه قبل از آن چیزی مطرح نبود.

حمید بقایی در زمانی که به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می‌کرد در جریان تعیین نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور به‌عنوان نماینده ویژه احمدی‌نژاد در امور آسیا منصوب شد و اظهاراتی درباره «نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی» به زبان آورد. این سخنان در بهار روابط ایران و ترکیه واکنش مقامات ترکیه را برانگیخت تا اینکه منوچهر متکی وزیر امور خارجه وقت به اعتراض برخاست که «مشخص نیست که آقای بقایی براساس کدام مسئولیت و از چه جایگاهی اینگونه سخنان نسنجیده را بیان می‌کند»

و این مناقشه آغازی بر پروسه کشمکش گونه بین رئیس دولت و حلقه یاران نزدیکش بود با وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم که نهایتا به برکناری منوچهر متکی در جریان سفر به سنگال انجامید. پس از آن بقایی به پاستور رفت و با سمت معاون امور اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد در کنار اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور قرار گرفت تا رئیس و قائم مقام پیشین در سازمان میراث فرهنگی این بار ماموریت خودشان را از پاستور دنبال کنند اما رای دیوان عدالت اداری به انفصال 4 ساله بقایی از خدمات دولتی چنان بودکه احمدی‌نژاد دیروز بگوید: از روزی که بقایی فعالیت خود را در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز کرد یک دفعه همه مباحث درباره وی مطرح شد. اما آنچه درباره او اتفاق افتاده بود یک دفعه نبود.

همه این اتفاقات در رای دیوان عدالت اداری درباره بقایی نمود یافت که معطوف به تخلفاتی بود که در دوره ریاست
2 ساله او در سازمان میراث فرهنگی رخ داده بود. 21 آذرماه سال گذشته جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری از خارج شدن 35 اثر تاریخی از فهرست آثار ملی با حکم دیوان عدالت اداری سخن گفته و اظهار داشته بود:

به‌دلیل انجام ندادن اقدامات در چارچوب قانون، به سازمان میراث فرهنگی اعتراض داریم. پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف ورزید و همین موضوع باعث شد تا براساس ماده 37 قانون دیوان عدالت اداری وی به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

از جنس بقایی

رئیس‌جمهور دیروز در جلسه معارفه گفت که جنس احمد‌زاده نیز از همان جنس آقای بقایی است که قرار است در سازمان میراث فرهنگی دوره‌ای خدمت کند و آماده می‌شود که اگر از اینجا رفت به سیبل تبدیل شود که البته وی از قبل در سیبل حملات بوده است.

معرو‌ف‌ترین حمله به این سیبل 32ساله را آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در یکی از خطبه‌های نماز جمعه ایراد کرده بود که با انتقاد از به‌کارگیری یک نیروی جوان، به‌عنوان استاندار منطقه‌ای مهم که دارای مسائل اقتصادی و اختلافی مهم است، گفته بود: این فردی که هیچ مسئولیتی ندارد افراد حزب‌اللهی ما را درو و طرد می‌کند. این در حالی است که ما هرچه داریم از حزب‌الله است و این اقدامات تضعیف حزب‌الله است و ما در مقابل هر رفتاری که به تضعیف حزب‌اللهی‌ها بینجامد می‌ایستیم. احمدی‌نژاد مجالی نیز یافت تا از منتقدان ارائه مجوز ساخت هتل و منتقدان برگزاری مراسم نمایش منشور حقوق بشر کوروش انتقاد کند.

جرم افتخار آمیز

رئیس دولت در مراسم تودیع و معارفه بقایی و احمدزاده که خبرگزاری‌ها مشروح آن را منتشر کردند، گفت: عده‌ای می‌گویند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز ساخت هتل می‌دهد و عقب افتاده‌ها این را جرم تلقی می‌کنند که اگر این اقدام جرم است ما به آن افتخار می‌کنیم.

این در حالی است که معروف‌ترین مجوزهای ساخت هتل که به سرانجامی هم نرسید، هتل‌های امیرزرگر شوش بود که بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی باعث تخریب آثار دوره هخامنشی می‌شد و وعده ساخت هتل 7 ستاره در رامسر بود که اردیبهشت سال 1386 اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کلنگ آن را در روستای سفید تمشک شهرستان رامسر به زمین زد و قرار بود آسمانخراشی باشد در 60 طبقه که به هیچ سرانجامی هم نرسید.

احمدی‌نژاد با اشاره به نمایش منشور حقوق بشر کوروش در ایران خطاب به افرادی که دولت را به واسطه نمایش این منشور متهم کردند، گفت: بالاخره این منشور کوروش هست یا نیست؟ متصل به این سرزمین و موجب افتخار است یا خیر؟ وی خاطرنشان کرد: همان ملت متمدنی که منشور کوروش را خلق کرد با آگاهی اسلام را پذیرفت.

انتقادها به نمایش منشور حقوق بشر کوروش در شهریور سال 89 هم از آن جهت صورت گرفته بود که در مراسم افتتاح نمایشگاه منشور کوروش که با حضور 60نفر از سفرای کشورهای خارجی برپا شد، محمود احمدی‌نژاد یک چفیه مشکی را به گردن کوروش نمادین انداخت که بسیاری از رسانه‌ها در آن زمان تیتر زدند کوروش بسیجی شد.