گروه اقتصادی: افزایش تقاضا برای برخی کالاها و خدمات ،گرانی و نوسان قیمت این کالاها در بازار را تشدید کرده است.

با این روند دولت از چندی پیش با بهره گیری از ظرفیت های اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و خرید و ذخیره سازی کالاها ، تلاش برای کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را آغاز کرده است. این در حالی است که تجربه اصناف در تنظیم بازار ماه مبارک رمضان با کاستی‌هایی همراه بوده است. با این وجود با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ضرورت خرید و ذخیره سازی برخی کالاها برای تنظیم بازار شب عید وزارت بازرگانی همچنان بر استفاده از توانمندی اصناف در این زمینه تأکید دارد. با جلال الدین شکریه نایب رئیس شورای اصناف کشور پیرامون نقش اصناف در تنظیم بازار شب عید گفت‌ و‌‌گو کرده‌ایم. 
 
 نقش اصناف در تنظیم بازار شب عید چگونه پیش بینی شده است؟
از چندی پیش وزارت بازرگانی  برای تنظیم بازار کالاها  و جلوگیری از لجام گسیختگی قیمت‌ها، بهره گیری از توانمندی اصناف و تشکل‌های غیر دولتی را مورد توجه قرار داده است. برای انجام این کار جلساتی با وزیر بازرگانی داشته ‌و عنوان کرده‌ایم که برای ورود اصناف به بازار باید همه ابزارهای اجرایی لازم فراهم شود مثلا برای تنظیم بازار مرغ باید اصناف در مجموع فرآیند تولید ،عرضه و تأمین بازار این فرآورده دخیل باشند. این در حالی است که در تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اصناف از همه ابزارهای لازم برخوردار نبودند. از سوی دیگر شورای اصناف برای تأمین اعتبار مورد نیاز تنظیم بازار، از آنجا که تشکیل شورای اصناف مورد موافقت بانک مرکزی قرار نگرفت،  پیشنهاد تشکیل شرکت سرمایه گذاری اصناف ایران را به وزیر بازرگانی ارائه کرده‌است که وی نیز قول مساعد داده و احتمالا تا هفته آینده این موضوع نهایی خواهد شد .معتقدیم تشکیل این شورا در نوین‌سازی ،تجهیز اصناف و فراهم ساختن زمینه‌های اجرای سیاست‌های تنظیم بازار موثر خواهد بود.
استفاده از توانمندی  اصناف در چارچوب طرح ضیافت چندان موفق نبوده است، چه تدابیری برای رفع نقاط ضعف مذکور در تنظیم بازار روزهای پایانی سال اندیشیده‌اید؟
گرچه برخی تجربه استفاده از توانمندی های اصناف در اجرای طرح ضیافت و تنظیم بازار ماه مبارک رمضان را ناموفق می‌دانند اما با توجه به ابزار موجود ،مدت زمان کم چند هفته ای اصناف برای انجام این کار و عدم استفاده از همه ظرفیت‌های تشکل های صنفی، باید نمره قبولی به اصناف داد.همچنین برای تنظیم بازار شب عید نیز برنامه خاصی را با وزارت بازرگانی اجرا و تلاش می‌کنیم تا همه ابزارهای لازم را در اختیار گیریم . در نظر داریم تا برای خرید و ذخیره سازی کالاهای مورد نیاز تنظیم بازار شب عید از طریق تعامل با شرکت های دولتی دخیل در تنظیم بازار، ذخیره کالایی مورد نیاز تأمین و میوه و مرکبات را از طریق میادین میوه و تره بار به شکل مستقیم عرضه کنیم . همکاری اصناف با شرکت‌های تابعه وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار شب عید در راستای جلوگیری از نوسان قیمت‌ها و بدون توجه به کسب درآمد خواهد بود و برای تأمین سایر مایحتاج مردم نیز اصناف نقشی فعال در برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم پوشاک بهاره خواهند داشت .
آیا اعتبار مورد نیاز برای خرید و ذخیره سازی کالاها و تنظیم بازار شب عید تأمین شده است؟
گرچه هنوز از سوی وزارت بازرگانی اعتباری بدین منظور  اختصاص نیافته است اما مقرر شده تا در این زمینه اعتباری در اختیار اصناف قرار گیرد .باید توجه کرد که برای خرید و ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز تنظیم بازار شب عید حداقل نیازمند یک ماه تا 40روز زمان هستیم و بر این اساس باید از هم اکنون به نحوی برنامه ریزی کنیم که تا 10 اسفند ماه سال جاری کالاهای مورد نیاز برای تنظیم بازار شب عید را ذخیره سازی کرده باشیم.
نقش تشکل های صنفی در تأمین سایر مایحتاج روزهای پایانی سال چگونه پیش‌بینی شده است؟
برای تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان قیمت کالا‌های مورد نیاز مردم، برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم مانند نمایشگاه پوشاک بهاره پیش بینی شده است . علاوه بر نقاط مختلف تهران  در سایر مناطق کشور نیز برپایی نمایشگا‌ه‌های  عرضه مستقیم کالا در سراسر کشور را مد نظر قرار داده‌ایم تا مایحتاج شب عید مردم به قیمت و کیفیت مناسب تأمین شود که در این چارچوب نیز اصناف تولیدی و توزیعی نقش اساسی را بر عهده خواهند داشت.