حمید ضیایی‌پرور: اگر چه تعداد کاربران اینترنت در دنیا حدود 2میلیارد نفر است اما پروتکل اینترنت نسخه4 یعنی همین سیستم فعلی اختصاص ‌آی‌پی به ابزارهای رایانه‌ای و دیجیتال حدود 4میلیارد و 300میلیون ابزار را به اینترنت متصل کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این تعداد ابزار طی 4سال آینده به 15میلیارد بالغ شود، لذا نسل فعلی اختصاص ‌آی‌پی، ظرفیت پشتیبانی این همه ابزار جدید متصل به اینترنت را ندارد. در نتیجه پروتکل اینترنتی نسل 6 به همین منظور ابداع شده است.

آزمایش جهانی آی‌پی نسخه 6 اخیرا(18 خرداد90) انجام شد. هزاران شرکت، سازمان و نهادهای سراسر جهان از جمله غول‌های اینترنتی مانند فیس‌بوک، ‌گوگل، ‌مایکروسافت و یاهو در آزمایش آی‌پی نسخه6 شرکت کردند. پروتکل اینترنت نسخه 6 یک سیستم جدید از شماره شناسایی منحصر به فرد برای وب‌سایت‌ها، کامپیوترها و دیگر ابزارهای متصل به اینترنت است و این پروتکل اینترنت جایگزین سیستم آدرس‌دهی اصلی آی‌پی نسخه4 می‌شود که در حال منسوخ شدن است. تعداد آی‌پی نسخه4‌های موجود در سال‌جاری تمام خواهد شد و نقل و انتقال به آی‌پی نسخه6 نیاز است تا همگام با رشد انفجاری استفاده از اینترنت باشد.

گوگل که آی‌پی نسخه 6 را در بخش جست‌وجوی خود، جی‌میل، یوتیوب و دیگر سرویس‌ها فعال کرده است اعلام کرد اکثر قریب به اتفاق مردم (99/9درصد) قادر خواهند بود تا به سرویس‌ها بدون وقفه دسترسی پیدا کنند. تا چند سال پیش، شرکت‌های ارتباطات و فناوری از پروتکل اینترنتی نسل4 برای اداره سرورها و دستگاه‌های کاربری استفاده می‌کردند. پروتکل اینترنتی نسل 4 تنها می‌توانست کمی بیش از 4میلیارد آدرس را پشتیبانی کند اما روز‌به‌روز این رقم بزرگ‌تر می‌شود و جریان دائمی میلیاردها کاربر بعدی در انتظار اتصال به اینترنت هستند. تاکنون سازمان‌های مهم اینترنتی نظیرIANA وAPNIC که آدرس‌های پروتکل اینترنتی نسل4 را به اپراتورها می‌دهند، به صورت تدریجی منابع مشترک آدرس‌های پروتکل اینترنتی نسل 4 را غیرفعال کرده‌اند. اکنون وقت آن رسیده که تلاش‌های مهم و متمرکزی برای تغییر این سیستم جدید انجام شود و از پروتکل اینترنتی نسل6 که فضای آدرس بزرگ‌تری(تقریبا304 × 1038) آدرس را در خود جای می‌دهد استفاده شود.

گسترش جهانی پروتکل اینترنتی نسل6 برای ارتباط یک‌میلیارد کاربر بعدی به اینترنت بسیار مهم است و ماه‌های اولیه در واقع یک نقطه عطف بزرگ در این مسیر است. گوشی‌‌های تلفن همراه یکی از ابزارهای دیجیتال متصل به اینترنت به شمار می‌روند. شرکت‌های سازنده این گوشی‌ها تلاش می‌کنند به روند استفاده از فناوری جدید‌ آی پی نسل 6 بپیوندند. نوکیا نیز یکی از شرکت‌هایی است که از زمان تولید پروتکل اینترنتی نسل 6 در دهه 90، در حال استانداردسازی پروتکل اینترنتی نسل 6 و فعالیت‌های توسعه آن بوده است. این شرکت از سال 2004 از پروتکل اینترنتی نسل 6 در گوشی‌های سیمبین پشتیبانی می‌کرده است و به بسیاری از اپراتورهای موبایل کمک کرده که پروتکل اینترنتی نسل 6 را آزمایش و قابلیت‌های آن را در شبکه‌های خود ایجاد کنند. در حال حاضر، گوشی‌های سیمبین به خوبی از پروتکل اینترنتی نسل 6 در دسترسی به G3 و GSM پشتیبانی می‌کنند و بنابراین از آنهایی هستند که اپراتورها اغلب برای نصب شبکه‌های سلولی پروتکل اینترنتی نسل 6 استفاده می‌کنند.

به جز گوشی‌های هوشمند، بخش عظیمی از گوشی‌ها هستند که در قدیم برای سرویس‌های صوتی و ارسال پیام کوتاه استفاده شده و عموما برای دسترسی به اینترنت مناسب نیستند. اگرچه، دیگر این گوشی‌ها پیشرفت کرده‌اند و بسیاری از سرویس‌های اینترنتی پایه را اجرا می‌کنند؛ مانند مرور وب، دسترسی به ای‌میل و قابلیت‌های ارسال پیام فوری. مرورگر‌های گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند تمام انتقالات وب را به پروتکل اینترنتی نسل6 هدایت کنند؛ حتی اگر سایت‌ها و کاربران فقط در حال تعامل با پروتکل اینترنتی نسل 4 باشند. پراکسی به‌طور اتوماتیک حین اجرا، اطلاعاتی را که بین دو پروتکل رد و بدل می‌شود ترجمه می‌کند.این یعنی اینکه مثلا با مرورگر Ovi که پروتکل اینترنتی نسل 6 در آن فعال است، اپراتورها می‌توانند تجربه اینترنت عالی و درجه یکی را به یک میلیارد کاربر بعدی ارائه دهند؛ آن هم به شیوه‌ای که هم از لحاظ اقتصادی جذابیت دارد و هم از نظر تکنیکی قدرتمند است. اپراتورها برای این بخش از کاربران وب تنها به منابع پروتکل اینترنتی نسل 6 نیاز دارند.

در هرصورت شاید بتوان تصور کرد که با آمدن پروتکل اینترنت نسل 6، همه ابزار و لوازم دیجیتال دور و بر ما به گونه‌ای به اینترنت متصل باشند؛ از دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری گرفته تا پرینترها، تلویزیون‌ها، دستگاه‌های پخش صوت و حتی خودروها، لوازم خانگی و خود خانه و محل کار. اینترنت چیزها مرز نمی‌شناسد و با رشد روش‌های اتصال بی‌سیم به اینترنت و گسترش فناوری آر‌اف‌ای‌دی یا شناسایی بر مبنای امواج رادیویی، تعداد ابزارهایی که با این روش‌ها به اینترنت و شبکه متصل می‌شوند هر روز بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

شناسایی از طریق امواج رادیویی (آر‌اف‌ای‌دی) یکی از تکنولوژی‌هایی است که موجی از احساسات را تحریک کرده است. به‌طور کلی، آر‌اف‌ای‌دی یک میکروچیپ کوچک (ریزتراشه) است با مقداری
مدار چاپی و یک آنتن اما بخش دوم این سیستم هم یک دستگاه رمزخوان (ریدر) است که امواج رادیویی را در یک فرکانس مشخص (مثل سیستم قفل از راه دور اتومبیل‌ها) برای آر‌اف‌ای‌دی ارسال می‌کند.در واقع میکروچیپ در این حالت بیدار می‌شود و حضور و هویت خودش را برای دستگاه رمزخوان اعلام می‌کند. آنچه رمزگذاری می‌شود به یک کامپیوتر میزبان انتقال داده ‌شده و هویت مربوطه سپس در پایگاه داده‌رسانی، اسکن و شناسایی می‌شود.

کاربردهای آر‌اف‌ای‌دی از شمارش الکترونیک تلفات تا شناسایی حیوانات، از فراهم‌آوردن امکان مدیریت زنجیره‌ای تا سیستم‌های کتابخانه‌ای گسترده است. شما آنها را در فرودگاه‌ها، پادگان‌ها، پارکینگ‌های ماشین، بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مدارس، سوپرمارکت‌ها و انبارها می‌یابید.اگر به دور برتان نگاه کنید یک تراشه آر‌اف‌ای‌دی را مشاهده خواهید کرد. بلیت مترویی که در جیب شما است، برچسبی که در صفحه آخر کتاب شماست و کارت دانشجویی شما مجهز به این فناوری شده است. ما به عصر اینترنت چیزها وارد شده‌ایم.