ماریه قبطیه که به همسری پیامبراکرم(ص) افتخار یافت، در سال هشتم قمری، فرزندی پسر به دنیا آورد.

پیامبر(ص) نام مولود خویش را ابراهیم گذاشت و وی را بسیار دوست می‌داشت. اما این کودک خردسال و محبوب پیامبر(ص)، عمر چندانی نکرد و در کمتر از 2سالگی بیمار شد و درهمان بیماری در 18رجب سال دهم وفات یافت. از امام جعفرصادق(ع) روایت شد: هنگامی که ابراهیم رحلت کرد، اشک از دیدگان پیامبر(ص) جاری شد . برخی از صحابه که شاهد حالت اندوه و گریه رسول‌خدا(ص) بودند، تعجب کرده و به آن حضرت عرض کردند: شما ما را از گریه بر مردگان نهی می‌کردید، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود اشک می‌ریزید؟ پیامبراکرم(ص) در پاسخ آنان فرمود: من هرگز نگفته‌ام که در مرگ عزیزان خود گریه نکنید، زیرا این احساسات نشانه دلسوزی و مهربانی و ترحم است و شخصی که دلش بر حال دیگران نسوزد، مورد رحمت الهی قرار نمی‌گیرد. من گفته‌ام که در مرگ عزیزان، شیون نکنید و سخنان کفرآمیز یا سخنانی که بوی اعتراض می‌دهد، نگویید و از شدت اندوه، لباس‌های خود را پاره نکنید.

1360 شمسی: شهادت عارف جبهه‌ها

دکترمصطفی چمران نمونه کامل ایثار و شجاعت در عین فروتنی و کار مداوم و فقط برای رضای خدا بود. او بعد از حمله ناجوانمردانه ارتش صدام به مرزهای ایران و یورش سریع آنها به شهر‌ها و روستا‌ها و مردم بی‌دفاع، نتوانست آرام بگیرد، به خدمت امام رسید و با اجازه ایشان و به همراه مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای، به اهواز رفت. از آنجایی که او همیشه خود را در گرداب خطر می‌افکند و هراسی از مرگ نداشت، از همان بدو ورود دست به کار شد و در نبردی که برای آزادسازی سوسنگرد درگرفته بود مجروح شد، او با کامیونی که از دشمن به غنیمت گرفته بود خود را به بیمارستان رساند و بستری شد اما بیش از یک شب در بیمارستان نماند و پس از آن به مقر ستاد جنگ‌های نامنظم رفت. وی دوباره در تاریخ ۳۱‌خرداد‌۱۳۶۰ هنگام معرفی و توجیه فرمانده جدید محور دهلاویه در خط مقدم نبرد، بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن از ناحیه سر زخمی شد. آمبولانس به سمت اهواز شتافت ولی پیکر بی‌جان او به اهواز رسید و روح بلندش در جوار رحمت حق آرام گرفت .

1369 شمسی: حادثه دلخراش زلزله رودبار

نیمه شب سی‏ویکم خرداد‌ماه‌1369، زلزله شدیدی در گیلان و زنجان به وقوع پیوست که بیش از 50هزار نفر کشته و 60هزار نفر مجروح و نیم میلیون آواره برجای گذاشت. در اثر این زمین لرزه، 32‌هزار واحد مسکونی روستایی و هزاران خانه و مغازه در شهرهای استان‌های گیلان و زنجان به‌طور کامل تخریب شد. قدرت این زلزله سهمگین 3/7‌درجه در مقیاس ریشتر و با مرکزیت شهر رودبار بود.

1970‌میلادی: درگذشت رهبر استقلال اندونزی

دکتر احمد سوکارنو، اولین رئیس جمهور اندونزی در 6‌ ژوئن سال‌1901میلادی به دنیا آمد . اندونزی به رهبری وی از هلند و ژاپن استقلال یافت . اندونزی تا سال 1942 مستعمره هلند بود و در زمان جنگ جهانی دوم، از 1942 تا 1945 تحت اشغال ژاپن درآمد. نیروهای هلندی در سال1949 با اعزام چترباز، پایتخت اندونزی را تصرف کردند و سوکارنو را به اسارت گرفتند. با فشارسازمان ملل متحد سوکارنو آزاد شد و هلند به استقلال اندونزی رأی داد. از جمله اقدامات او در دوره ریاست‌جمهوری، تلاش و همکاری در تأسیس جنبش عدم تعهد است . احمد سوکارنو در 21 ژوئن سال1970میلادی درگذشت .