همشهری آنلاین: عباس کیارستمی فردا اول تیر ماه، هفتاد و یک ساله می‌شود.

به گزارش ایسنا،عباس کیارستمی این روزها آخرین ساخته‌اش "کپی برابر اصل" در دنیا با استقبال عمومی مواجه شده است و آمارها حکایت دارد از اینکه بیشترین استقبال جهانی از فیلم "کپی برابر اصل" متعلق به سینمادوستان فرانسوی است.

براساس آمار منتشرشده در وب‌سایت‌های مربوط به فروش جهانی فیلم‌های درحال اکران،این فیلم تاکنون فروش یک میلیون و ‌٤٤٥ هزار دلار را در فرانسه داشته و از این لحاظ در رتبه اول کشورهای نمایش دهنده ایستاده است.

رتبه دوم در اختیار سینمای آمریکا است که این فیلم تاکنون فروش یک میلیون و ‌٣٢٤ هزار دلار را در آمریکا به‌دست آورده است.

سینمادوستان اسپانیایی با استقبال یک میلیون و ‌٥٣ هزار دلاری سومین کشوری هستند که "کپی برابر اصل" در آنجا بیشترین میزان فروش را داشته است.

انگلیس، برزیل، ایتالیا، استرالیا، سوئد و فنلاند در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

اما خبرها از پروژه جدید عباس کیارستمی اینگونه تاکنون منتشر شده است:عباس کیارستمی پروژه فیلم جدید خود باعنوان "پایان" را در تاریخ جدیدی در ژاپن مقابل دوربین خواهد برد.

کمپانی فیلم MK2 فرانسه اعلام کرد، جدیدترین پروژه فیلم عباس کیارستمی بانام "پایان" از ماه سپتامبر (شهریور ماه ) وارد مرحله ساخت خواهد شد.

گفته می‌شود،این درام عاشقانه که بودجه ‌‌٤/٨ میلیون دلاری برای آن درنظر گرفته شده است، ابتدا قرار بود از ماه جاری میلادی در ژاپن ساخته شود که دچار تغییر شد.

براساس اعلام مقامات این کمپانی، فیلم "پایان" ادامه ساخته قبلی کیارستمی "کپی برابر اصل" خواهد بود که از هم‌اکنون حضور "آئوی میازاکی"، بازیگر ژاپنی در آن قطعی شده است.

همچنین گمانه‌زنی‌ها در ماههای گذشته از حضور جدیدترین ساخته‌ی کیارستمی که هنوز فیلمبرداری آن آغاز نشده است برای جشنواره‌ فیلم کن سال آینده حکایت دارد.

این هنرمند سرشناس ایرانی اخیرا نمایشگاهی از عکس‌هایش را در گالری ‌١٠ رونمایی کرد و کتاب "نوعی نگاه" با موضوع درس‌های سینما از عباس کیارستمی که توسط دری رضایی گردآوری شده است در اسفند ماه سال گذشته رونمایی شد.

سیف‌الله صمدیان ـ هنرمند عکاس بر مقدمه‌ این کتاب نوشته است::"سر کوچه، آرام و بی‌خیال ایستادهای، عباس کیارستمی سوت زنان از راه می‌رسد و در حال خوش و بش، دست در جیب تو می‌کند و مشتی گره کرده بیرون می‌آورد و شروع می‌کند به خوردن چیزی شبیه کشمش و نخودچی! لحظهای مشکوکِ حال او و دارایی جیبهایت می‌شوی. دوباره همین کار را می‌کند و قبل از اینکه شروع به خوردن کند، دستپاچه، دست در جیبت میکنی و در حالی که چشم به دهان او دوخته‌ای به خالیِ جیبت چنگ میزنی و دست بیرون نیاورده، میبینی که باز قصد دارد چیزی را که تو نیافتهای، بیاید! و اینبار است که مچ دست او را قبل از این که از جیبت بیرون بیاورد، میگیری و چشم در چشم او، با صدایی که فقط خودت می‌شنوی، می‌پرسی: آخر این چه سِری است که من چیزی را دارم و خودم نمیدانم و تو میدانی!؟

... و این همان حس غریبی است که گریبان بسیاری از آنهایی را می‌گیرد که با فیلمهای کیارستمی و شیوه فیلمسازی او سرِسازگاری ندارند.

یعنی در واقع از این که کیارستمی موضوع فیلمهایش را به‌همین راحتی از خود آنها و روزمرگی‌های اطرافشان می‌گیرد و به خودشان تحویل می‌دهد، لب به دندان می‌گزند و بدون آنکه به راز و رمز این کار بیاندیشند و فقط برای این که به پرِ قبای شعور و دانش و فرهنگ سینماییشان برنخورد، مانیفیست صادر می‌کنند که پرداختن به موضوعهایی از این گونه ساده و پیش دست و پا افتاده آنهم با شیوهای ساده‌تر و بدون پیچیدگیهای رایج، در شأن ابهت و عظمت سینما نیست...".

سیف‌الله صمدیان که این‌بار به عنوان مدیر انتشارات "تصویر ایران" کتابی با عنوان "نوعی نگاه" را به مناسبت هفتاد سالگی کیارستمی منتشر کرده است، در ادامه‌ مقدمه‌ این کتاب به عنوان یادداشت ناشر آورده است:" این یادداشت را سیزده سال پیش در شماره ‌٢٥ ماهنامه تصویر، در کنار گزارشی از جشنواره کن ‌٩٧، "طعم گیلاس" و نخل طلا ، با عنوان "همیشه پیش از آنکه فکر کنی، می‌بیند" نوشته بودم و این درست زمانی بود که در گرماگرم سالهای تدریس برای دانشجویان عکاسی بودم و یکی از مثال های همیشگی‌ام در کلاسها، کلام معروف و راهگشای " آندره کرتژ" ، عکاس مجاریالاصل بود، همانی که به‌قول کارتیه برسون، "همه ما عکاسان، به‌نحوی مدیون او هستیم".

کرتژ عقیده داشت "بسیاری از مردم نگاه می‌کنند ولی عده کمی از آنها می‌بینند" و این تفاوت " نگاه کردن" و " دیدن" ، مسأله همیشگی تصویرسازان این جهان بوده و خواهد بود.

به‌همین خاطر بود که وقتی دری رضایی خبر داد که تمامی بحث‌های کارگاه فیلمسازی کیارستمی را ضبط کرده و قصد دارد آنها را پیاده کند، ایده چاپ این کتاب و اضافه کردن مطالب فیلم "ده روی ده" و پشت صحنه ساخت فیلم "پنج" شکل گرفت و نتیجه، کتاب پیش روست که امیدواریم در سالگرد هفتاد سالگیِ - دور از چشم اعداد- مردی که جهان را هنوز از دریچه چشم کودکی هفت ساله، تازه و بکر می‌بیند، در دسترس دوستداران سینما و خودِ "زندگی" قرار گیرد".