گروه ورزش- محمود مولایی: ‌ 5 روز پس از افشای رسوایی تیم امید، روز گذشته بعد از نشست بررسی علل حذف تیم امید در مجلس رئیس فدراسیون فوتبال برای نخستین بار از «مردم» به‌طور رسمی عذرخواهی کرد.

علی کفاشیان‌ به‌دلیل آنچه در مسابقه رفت تیم امید ایران و عراق اتفاق افتاد، انتقادهای زیادی را متحمل شد و به همین دلیل سرانجام‌ دیروز به این نتیجه رسید که از مردم عذرخواهی کند. رئیس فدراسیون پس از حضور در مجلس شورای اسلامی، وقتی که روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت، چنین گفت: «در این شرایط عذرخواهی از مردم وظیفه ماست و نمی‌توانیم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم.»
پیش از این علی کفاشیان در اظهارنظرهای خود سعی کرده بود حضور بازیکن محروم تیم امید مقابل عراق را عادی جلوه دهد و حتی گفته بود: «نرفتن تیم امید به المپیک فاجعه نیست.» او البته دیروز نیز سهل‌انگاری فدراسیون را در رابطه با تیم امید نادیده گرفت و گفت:

«به هر حال باید بپذیریم که بار اولی نبود که در رسیدن به المپیک ناکام ماندیم. در 9 دوره قبل همچنین شرایطی داشتیم و این نشان می‌دهد که ساختار فوتبال ایران ایراد دارد. باید به‌دنبال این باشیم که چرا چنین ساختاری همواره برای فوتبال ما دردسر ساز می‌شود. » علی کفاشیان در حالی به ساختار فوتبال ایران ایراد گرفت که از چگونگی مسندنشینی‌اش در فدراسیون فوتبال حرفی نزد و اشاره نکرد که آیا نحوه حضورش روی حساس‌ترین صندلی فدراسیون فوتبال به ساختار فدراسیون خدشه‌ای وارد کرده است یا نه. کفاشیان البته قاطعانه برای چندمین بار گفت که نمی‌تواند استعفا دهد: «اتفاق خوبی که برای فوتبال ما افتاده، تشکیل مجمع است و این یعنی اینکه اهالی فوتبال می‌توانند برای فوتبال تصمیم بگیرند. برای من کاری ندارد که کنار بروم. اما نمی‌خواهم ساختارشکنی صورت بگیرد.» البته یکی از نمایندگان مجلس که در نشست روز گذشته حضور داشت نیز گفت که علی کفاشیان برکنار نخواهد شد؛ زیرا اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از «رئیس» درخواست کرده‌اند که استعفا ندهد.

به غیراز علی کفاشیان از فدراسیون نفراتی چون مهدی تاج، نایب رئیس و محمد مهدی نبی، دبیرکل فدراسیون در نشست با اعضای کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس حضور داشتند. البته بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته المپیک نیز حضور داشت که نبی در جایی به تعامل این کمیته و فدراسیون فوتبال اشاره کرد. دبیرکل فدراسیون فوتبال به جای اینکه به تعامل فدراسیون با تیم‌های ملی اشاره کند، گفت: «فدراسیون و کمیته ملی المپیک روابط خوبی با هم دارند. در واقع مسائل خوب پیش می‌رفت اما ظاهرا در دیدار رفت ایران و قرقیزستان، کامیابی‌نیا اخطاری می‌گیرد که در تاریخ 14 اسفند 89 کمیته انضباطی فیفا به فدراسیون ابلاغ می‌کند که این بازیکن اخطار گرفته است. در بازی دوم برگشت این دو تیم نیز این بازیکن اخطار می‌گیرد که در 28 اسفند 89 از سوی فیفا نامه‌ای به فدراسیون ارسال می‌شود و این مسئله اطلاع داده می‌شود.»

نامه‌های فیفا به فدراسیون فوتبال ابتدا در اختیار دبیرکل فدراسیون فوتبال قرار می‌گیرد ولی نبی در صحبت‌هایش با جلسه نمایندگان مجلس نگفت که چگونه نامه فیفا را به کمیته تیم‌های ملی، سرپرست تیم امید و... اطلاع داده است. در ادامه بهرام افشارزاده که نسبت به رسوایی تیم امید اشراف کامل دارد، سعی کرد فدراسیون فوتبال را زیرسؤال ببرد. دبیرکل کمیته ملی المپیک، فدراسیون فوتبال و ‌ همچنین علیرضا منصوریان و اصغر حاجیلو را مقصر این رسوایی عنوان کرد و گفت: «در فدراسیون فوتبال جلسه‌ای برگزار شد و 3نفر از کسانی که انتظار می‌رفت با آنها برخورد شود تنبیه شدند و لازم است افراد اثر‌گذار دیگر نیز در این راستا مورد مواخذه قرار گیرند.»

کفاشیان اما برای مبرا کردن مدیران ارشد در رسوایی تیم امید گفت: «اواخر اردیبهشت در فدراسیون جلسه‌ای برگزار شد و قرار شد کادر فنی و سرپرستی تیم تغییر کند؛ لذا حاجیلو به‌عنوان سرپرست و منصوریان به‌عنوان سرمربی انتخاب شدند. همچنین قرار شد سرپرست قبلی کلیه مدارک تیم را به سرپرست جدید تحویل دهد که این کار در جلسه روز بعد انجام شد.» این در حالی است که اصغر حاجیلو و داوود پرهیزکار سرپرستان سابق تیم امید در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که با هم روبه‌رو نشده‌اند؛ موضوعی که با صحبت‌های رئیس فدراسیون در مجلس همخوانی نداشت. با این حال، جواد آرین‌منش عضو کمیته تربیت بدنی مجلس در صحبت‌هایی با بیان اینکه همه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از این مسئله متاثر هستند، گفت: « درخواست می‌شود برای یک بار هم که شده در تاریخ ورزش کشور هر مسئولی که در این زمینه مقصر است از پیشگاه مردم عذرخواهی کند.» و اضافه کرد: «متأسفانه هر بار که دچار ناکامی می‌شویم از این برنامه‌های تحقیق و تفحص می‌گذاریم اما پس از مدتی دوباره همان اشتباه‌ها و ناکامی‌ها تکرار می‌شود.»