گروه ادب و هنر - احمد افشار: شامگاه یکشنبه آثار نقاشی ۳۳ جوان هنرمند با عنوان دومین نمایشگاه آثار جوانان پیشرو در حالی گشایش یافت که در همان ساعات اولیه، از میان 70‌تابلو نقاشی ارائه شده، 26 تابلو به فروش رسید.

نخستین دوره از این نمایشگاه نیز پاییز سال گذشته در گالری پردیس ملت در معرض دید عموم قرار گرفته بود. در این نمایشگاه آثار هنرمندان زیر 40 سال به نمایش درآمده است.آنطور که فرناز محمدی مسئول گالری پردیس سینمایی ملت به ایرنا گفته، این هنرمندان اغلب دارای وجهه بین‌المللی هستند و آثارشان را در حراجی‌ها و جشنواره‌های بزرگ جهانی، شرکت داده‌اند، که هنر معاصر هنرمندان نقاش ایران در این نمایشگاه عرضه شده و سبک بیشتر آثار فیگوراتیو و آبستره است. علیرضا سمیع‌آذر مدیر سابق موزه هنرهای معاصر تهران و کارشناس هنرهای تجسمی نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: حمایت از هنرمندان جوان فرصت کم‌نظیری است که به ایجاد گرایش‌های هنری تازه در نسل جدید کمک می‌کند.

وی با اشاره به‌ اینکه چندین‌برابر بیشتر از جوانان نقاش شرکت‌کننده در این نمایشگاه هنرمندانی پیشرو در تهران و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، افزود: بضاعت هنرمندان معاصر ایران بیش از این است اما مسلما این نمایشگاه بخش مهم و شاخصی در این حوزه را به‌خود اختصاص می‌دهد. نمایشگاه جوانان پیشرو تا 14 مرداد ماه در پردیس سینما گالری ملت برپاست.

فراخوان دوسالانه نگارگری

همچنین فراخوان هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در حالی منتشر شد که هفتمین دوسالانه نگارگری در 4‌بخش، اسفند سال‌ 87 در موزه هنرهای معاصر برگزار شده بود. به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران امسال در رشته‌های نگارگری، تذهیب، تشعیر، گل و مرغ، نقاشی زیر روغنی و طراحی نگارگری آبان ماه در اصفهان برگزار می‌شود. مرکز هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن نگارگری ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با هدف ایجاد بستری مناسب برای بروز خلاقیت در نگارگری با تأکید بر پشتوانه علمی، هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران را در آبان 1390 در اصفهان برگزار می‌کند.

برای شرکت در این دوسالانه هر متقاضی می‌تواند حد اکثر با 3 اثر در هر بخش و جمعاً 6 اثر شرکت کند و مهلت ارسال آثار و مقالات از یک شهریور تا یک مهر ماه 1390 است. از جمله مقررات دوسالانه در بخش مسابقه تذهیب، اولویت با آثاری خواهد بود که با طلای اصل ساخته شده باشند و آثار باید قاب شده و تمامی آنها دارای برچسب اطلاعات و مشخصات کامل باشد. ضمن اینکه آثار باید در 3سال اخیر خلق شده باشند. هنرمندان داوطلب می‌توانند برای ثبت‌نام و تکمیل فرم به سایت www.2salane.ir بخش ثبت‌نام مراجعه کنند.