گروه اجتماعی - علی اصغر محمدی: هنوز 24 ساعت از سخنان کامران دانشجو، وزیر‌علوم در مورد ضرورت جداسازی کلاس درس دانشجویان دختر و پسر نگذشته بود که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نامه رئیس‌جمهور به وزرای علوم و بهداشت را منتشر کرد که در آن احمدی‌نژاد با سطحی و غیرعادلانه خواندن تک جنسیتی شدن رشته‌ها و کلاس‌ها ، خواهان جلوگیری از این امر شد.محمود احمدی‌نژاد در این نامه بر ضرورت خودداری از بازنشسته کردن استادان نیز تأکید کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در نامه رئیس‌جمهور آمده‌است: 1- شنیده شده‌است که اساتید، بی‌رویه بازنشسته می‌شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آیین‌نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضا خودداری شود. 2- شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال شود. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود. در هر دو مورد نتیجه را اعلام نمائید.

واکنش وزیر بهداشت

مرضیه وحید ‌دستجردی، وزیر بهداشت که یکی از مخاطبان این نامه است پیش از صدور این نامه گفته بود: اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به نوع درس‌های ارائه‌ شده، امکان‌پذیر نیست.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، مرضیه وحید‌دستجردی گفته: با توجه به اینکه درس‌های ارائه شده برای تمام اقشار جامعه شامل مونث و مذکر است، به همین دلیل، امکان تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود ندارد.

بررسی راهکارهای جداسازی کلاس‌ها

اما در دیگر سو، نامه رئیس‌جمهور به وزرای علوم و بهداشت در حالی رسا‌نه‌ای می‌شود که طی روزهای اخیر وزارت علوم بر اجرای قانون عفاف و حجاب و تشکیل کلاس‌های جداگانه تأکید می‌ورزد و اعلام کرده از ابتدای مهر‌ماه کلاس‌های درس باید به تفکیک دختر و پسر تشکیل شود و در دانشگاه‌هایی که امکان این کار وجود ندارد باید دانشجویان دختر و پسر در 2 ردیف جداگانه سر کلاس بنشینند.
این وزارتخانه همایشی را برگزار کرد که یکی از محورهای آن بررسی راهکارهای اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها بود.در این همایش، مسئولان وزارت علوم خواستند تا از لفظ تفکیک جنسیتی استفاده نشود و گفتند: هدفشان ارتقای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌هاست و قصد کشیدن دیوار نیست. آنها گفتند می‌خواهند دانشجویان دختر و پسر در دو ردیف جدا بنشینند.

کامران دانشجو، وزیر علوم اعلام کرد: جدا کردن دختران و پسران در کلاس‌های عمومی و در کلاس‌هایی که تعدادشان به حدی است که بتوان جدایشان کرد چه اشکالی دارد. دلیل ناراحتی برخی چیست؟ وی افزود: مخالفان انگشت شمار هستند. فردی از ماهواره درباره مزایای اختلاط زن و مرد صحبت می‌کند اما ما آموزه‌های دینی را از مراجع یاد گرفته‌ایم و نگاهمان نیز به مراجع است.دانشجو اظهار کرد: اگر در جایی امکاناتش وجود دارد کلاس‌های دختران و پسران را جدا برگزار می‌کنیم و براساس قانون مسئول اجرای آن روسای دانشگاه‌ها هستند ولی عده‌ای از اینکه این قانون اکنون اجرا می‌شود ناراحت هستند گویا خوشحال بوده‌اند که این قانون طی 24 سال گذشته تاکنون اجرا نشده بوده و حالا ناراحتند که چرا می‌خواهد اجرا شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم نیز در این همایش از رسانه‌ها خواست تا اصطلاح «تفکیک جنسیتی»را به کار نبرند و در این زمینه فضا‌سازی نکنند.غلامرضا خواجه سروی اظهار کرد: قانون داریم و کاری نداریم که چه کسی خوشش می‌آید و چه کسی بدش می‌آید، بحث عفاف و حجاب در دانشگاه باید در داخل خود دانشگاه حل و فصل شود.مسئولان وزارت علوم تأکید می‌کنند که از واژه تفکیک جنسیتی استفاده نشود اما خود مسئولان مانند وزیر بهداشت یا رئیس جمهور از این واژه استفاده می‌کنند و خبر آن نیز از طریق خبرگزاری دولت و پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نیز مخابره می‌شود.

پیش‌تر جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور در نامه‌های جداگانه نظرات مراجع عظام را درخصوص تفکیک جنسیتی و روابط دختر و پسر در دانشگاه‌های کشور جویا شده بودند و مراجع عظام از جمله آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ اعلام کرده بودند این امر وظیفه شرعی مسئولان است و آن‌را دارای محسنات دانسته بودند. حال باید منتظر ماند و دید که پس از نامه دیروز رئیس‌جمهور وزارت علوم چه رویه‌ای را پیش می‌گیرد؛ البته احمدی‌نژاد در پایان نامه‌اش خطاب به وزرای علوم و بهداشت آورده است: در هر دو مورد نتیجه را اعلام کنید.