گروه اجتماعی: هر چند وزیر علوم به همان صراحتی که گفته بود: رکن اصلی سیاست وزارت علوم، ‌حرکت به سمت اسلامی‌ترشدن دانشگاه‌هاست و از این امر کوچک‌ترین عقب نشینی نخواهیم کرد، در مورد نامه رئیس‌جمهور مبنی بر مخالفت با اجرا شدن طرح عدم‌اختلاط در دانشگاه‌ها هم گفت:

دستور رئیس‌جمهور را به گوش جان شنیده و اجرا خواهیم کرد. اما وزارت علوم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را با جدیت دنبال خواهد کرد تا کلاف سردرگم طرح جنجالی حجاب و عفاف در دانشگاه ها پیچیده تر شود.کامران دانشجو پیش‌تر گفته بود: با صراحت می‌گویم اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها را براساس آیین‌نامه مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سال66 پیاده می‌کنیم و بر این اساس اگر دانشگاه با توجه به تعداد دانشجویان زن و مرد امکان برگزاری کلاس‌ها را به‌صورت مجزا داشته باشد به‌صورت مجزا برگزار خواهد شد.وی اما اخیرا با اشاره به سابقه این طرح که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و در خرداد و تیر سال 66 به تصویب رسیده است، گفت: این طرح تاکنون اجرایی نشده و بر زمین مانده بود. دانشجو در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر وزارت علوم مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کرده، علت دل‌نگرانی رئیس‌جمهور چیست؟ گفت: تشکیل برخی کلاس‌های تک‌جنسیتی و بعضا رشته‌های تک‌جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها و یا اعلام برخی دانشگاه‌ها برای مقررات ورودی‌های جدید از اول مهر، به‌نظر رئیس‌جمهورمان تبعات سویی داشته بدین‌ترتیب آن هدف اصلی را زیرسؤال می‌برد.

در همین حال وزارت علوم نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صراحتاً اعلام می‌شود آنچه به جد مورد تاکید و تعقیب است موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دو بعد محتوا و ظاهر است. در ادامه اطلاعیه وزارت علوم آمده است: بدیهی است دستور ریاست‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نصب‌العین بوده و برنامه‌های این وزارتخانه در راستای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به حیطه اجرا درمی‌آید. این اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های متناقض اما در بین مراجع و مردم با واکنش منفی روبه‌رو شده است.

از نامه رئیس‌جمهور متأثر شدم

در هیمن ارتباط آیت‌الله مکارم شیرازی پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، با ابراز تاثر از نامه احمدی‌نژاد به وزرای علوم و بهداشت گفت: متاسفانه برخی مسئولین از بالا دستور دادند نباید چنین کاری انجام دهید. اولا نباید دست به اساتید بزنید و ثانیا مسئله جداسازی یک امر سطحی و غیرحکیمانه است، شنیدن این گونه مسائل انسان را ناامید می‌کند. آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه قم نیز با انتقاد از انتشار نامه رئیس‌جمهور درخصوص غیرعالمانه بودن تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: ایشان نباید نظر خود را در نامه‌ای علنی عنوان کند. وی گفت: مقدار اندک بی‌حجابی نیز برای نظام اسلامی مناسب نیست که بخشی از آن در دانشگاه‌ها وجود دارد و وقتی چند دلسوز می‌خواهند در راستای کاهش فساد قدم بردارند، رئیس‌جمهور می‌گوید باید آن را متوقف کنید و با این اقدام همه تلاش‌ها را خنثی کرد.دیروز همچنین راهپیمایان حجاب و عفاف پس از نماز جمعه تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار قاطعیت دولت و دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون حجاب ‌و عفاف شدند.

مجریان، بدون قدرت تصمیم‌گیری

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور با انجام طرح‌های اینگونه مخالفت می‌کند. وی پیش از این نیز در‌پی اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی با ارسال نامه‌ای به وزیر کشور، خواستار توقف این طرح شد. تصمیمی که آن زمان نیز مخالفت‌های را برانگیخت. این‌بار اما این دستور آنقدر عجیب بود که عباس طائب، مشاور وزیر علوم درباره نامه توقف تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان گفت: این نامه رئیس‌جمهور از نامه‌های غیرمتداولی بود که تاکنون داده شده.این درحالی بود که خواجه‌سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره توقف تفکیک جنسیتی از آنان خواست تأمل کنند.

اما نکته اینجا بود که نخستین نشست فرهنگی‌اجتماعی روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با محور دانشگاه، دین مداری و تربیت عالم ملکوتی که ظاهرا قرار بود با تاکید بر اجرای قانون جلوگیری از اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها به پایان برسد، در نهایت و با نامه پیش‌بینی نشده رئیس‌جمهور، ابتر ماند و در نهایت در قطعنامه خود نوشتند: شرکت‌کنندگان در نشست، ضمن تقدیر از مراجع معظم تقلید که همواره هادی معنوی این عرصه بوده‌اند با توجه به مبانی پیش گفته در امر عفاف و حجاب، برنامه‌ها و اقداماتی را که در این حوزه فراتر از برداشت‌های نازل شکلی و مبتنی بر سیاست‌های عالمانه، قانونی، منطقی و روش‌های اصولی و تدریجی مورد توجه ریاست‌جمهوری محترم تعریف شوند را امری لازم و ضروری و مؤثر می‌دانند.

منبع: همشهری آنلاین