تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۶

گروه بین‌الملل: در سال جاری میلادی ترکیه با چالش‌های داخلی و خارجی مهمی روبه‌رو است.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه می 2007 (11 اردیبهشت تا 20 خرداد) برگزار می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه توسط نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شود. در حال حاضر حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه اکثریت دارد و چه‌بسا این اکثریت پارلمانی اردوغان را وسوسه کند تا برای جانشینی نجدت سزر رئیس جمهور فعلی ترکیه خود را آماده کند. البته رئیس جمهور شدن اردوغان در ترکیه کم مشکل نیست، چنان‌که برخی سیاستمداران برای از بین بردن احتمال ریاست جمهوری اردوغان، خواهان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس هستند.

 این سیاستمداران امیدوارند انتخابات زودرس پارلمانی، ترکیب کرسی‌ها را تغییر دهد و حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمانی خود را از دست بدهد.

انتخابات پارلمانی ترکیه طبق برنامه قرار است نوامبر (10 آبان تا 10 آذر ماه) آینده برگزار شود و ارتش ترکیه تاکنون تمایلی برای برگزاری انتخابات زودرس از خود نشان نداده است.

به گزارش سایت «پیش‌‌بینی‌های استراتژیک» در سیاست خارجی ترکیه به‌خصوص در رابطه آنکارا و اتحادیه اروپا بن‌بست سیاسی ادامه خواهد یافت. اتحادیه اروپا ظاهراً‌ از یک طرف به دلیل مقاومت ترکیه در برابر تقاضاهای اتحادیه اروپا درباره قبرس و از طرف دیگر به دلیل آنچه به عهده اتحادیه اروپا نسبت به ترکیه درباره مسأله عضویت در اتحادیه اروپا تلقی می‌شود نمی‌تواند طرح تعمیق و گسترش روابط با آنکارا را تسریع کند.


Stratfor بر آن است که سال 2007 سال تمرکز ترکیه بر حوزه عربی به‌ویژه تحولات عراق است. از نظر ترکیه تحولات عراق مایه‌ نگرانی جدی است و نتیجه برگزاری همه‌پرسی درباره نحوه اداره کرکوک می‌تواند مشکلاتی را برای ترکیه ایجاد کند.


از نظر آنکارا ناآرامی‌های عراق اگر به استقرار سربازان آمریکا در شمال عراق منجر شود، این مهم تلاش ترکیه برای محدود کردن تأثیر تحولات منطقه کردنشین عراق بر مناطق کردنشین ترکیه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. ترکیه معتقد است، سیاست آمریکا در قبال کردهای عراق و پ.ک.ک صادقانه نیست و ترکیه خود باید ابتکار عمل را در شمال عراق در دست بگیرد.