گروه بین‌الملل: انتقال رسمی مسئولیت‌های امنیتی از سوی نیروهای ائتلاف خارجی به نیروهای افغان با وجود بحث و جدل‌های فراوانی که تاکنون درباره آن وجود داشته است روز گذشته با برگزاری یک مراسم کم سر و صدا در ولایت بامیان در مرکز افغانستان آغاز شد.

درحالی‌که بسیاری انتظار داشتند پس از چندین سال حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان انتقال رسمی مسئولیت‌های امنیتی با برگزاری مراسم باشکوهی آغاز شود این روند روز گذشته با حضور گروهی از وزرای افغان و برخی سفرا و مقام‌های نظامی خارجی به‌صورت تقریباً محرمانه و با حضور بسیار اندک خبرنگاران در بامیان کلید خورد. بامیان که از مناطق امن در مرکز افغانستان محسوب می‌شود، نخستین ولایت این کشور است که برنامه انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به سربازان افغان در آن رسما اجرا می‌شود.

قرار است این برنامه ظرف روزهای آینده، در 6منطقه دیگر افغانستان نیز اجرا شود؛ روندی که براساس برنامه از پیش اعلام شده باید تا پایان سال۲۰۱۴ تکمیل شود. این مراسم کم سر و صدا که تنها عده‌ معدودی از آن اطلاع داشتند با حضور مقام‌های ارشد دولتی افغانستان ازجمله وزرای دفاع، کشور و رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت برگزار شد. وحید عمر، سخنگوی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته با اشاره به آغاز رسمی روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی گفت: واگذاری مسئولیت‌های امنیتی روندی تدریجی است.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان بدین معنا نیست که جهان، افغانستان را به حال خود رها خواهد کرد. در شرایطی که نیروهای افغان مسئولیت مناطق بیشتری را در اختیار می‌گیرند، نیروهای خارجی به نقش حمایتی خود از آنها ادامه می‌دهند. ولایت‌های پنجشیر و کابل و شهرهای هرات، مزار شریف، مهترلام و لشکرگاه مناطق دیگری هستند که قرار است مسئولیت‌های امنیتی آنها به‌زودی به نیروهای افغان منتقل شود. بامیان در 10سال اخیر، شاهد کمترین حوادث امنیتی بوده است. هر چند آغاز این روند از این منطقه بسیار امن در مرکز افغانستان شروع شده اما شبه نظامیان طالبان در برخی دیگر از مناطق فاز اول انتقال مسئولیت‌های امنیتی، همچنان به‌صورت گسترده فعال هستند.

منابع امنیتی افغان اکنون نگرانی گسترده‌ای درباره شدت گرفتن حملات شبه نظامیان طالبان در این مناطق دارند. نیروهای بین‌المللی از نیوزیلند و مالزی با وجود انتقال مسئولیت‌های امنیتی همچنان در بامیان حضور خواهند داشت اما تحت فرمان نیروهای افغان فعالیت خواهند کرد. با وجود امنیت ولایت بامیان اکنون مسئولان این ولایت با نگرانی از افزایش حملات شبه نظامیان خواستار افزایش نیروهای امنیتی در این منطقه هستند. حبیبه سرابی، فرماندار بامیان در مراسم انتقال مسئولیت‌های امنیتی، از این برنامه استقبال کرد اما گفت که دولت افغانستان برای حفظ امنیت در این ولایت باید توجه بیشتری به بامیان داشته باشد. وی تأکید کردکه پلیس بامیان با کمبود تجهیزات نظامی روبه‌روست. انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان یکی از حساس‌ترین قدم‌های لازم برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ به حساب می‌آید و دولت افغانستان در تلاش است با افزایش تعداد و مهارت نیروهای امنیتی در این زمینه موفق شود.مردم افغانستان هنوز با حملات هرچندوقت یکبار شبه‌نظامیان دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین خاطر انتقال مسئولیت‌های امنیتی یکی از مهم‌ترین آزمون‌های دولت کرزی به حساب می‌آید.

ولایت بامیان در یک نگاه

ولایت مرکزی افغانستان که به خاطر مجسمه‌های بودا از شهرت جهانی برخوردار است؛مجسمه‌هایی که در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان منفجر شد.
در سال ۲۰۰۵ حبیبه سرابی به‌عنوان نخستین و تنها فرماندار زن در افغانستان به‌عنوان فرماندار بامیان انتخاب شد.
۹۰ درصد بامیان را که جمعیتی حدود ۶۱ هزار نفر دارد مناطق کوهستانی تشکیل می‌دهد.
اکثریت ساکنان این ولایت را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند که به زبان فارسی و گویش هزاره صحبت می‌کنند. همراه با هزاره‌ها، ۱۵ درصد تاجیک نیز در این ولایت ساکن هستند.

منبع: همشهری آنلاین