همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ایجاد تحول در نظام تامین مالی و ضرورت کاهش هزینه‌ها گفت‌: مدیریت منابع و هزینه‌ها همچنان جدی گرفته شود تا نرخ های رشد پیش بینی شده در اقتصاد کشور تحقق یابد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسینی امروز در حاشیه همایش ابعاد و تحول روش‌های تامین مالی در کشور در جمع خبرنگاران افزود: همه مسیرهای تامین مالی در کشور نباید به بانک‌ها و نظام بانکی ختم شود چون در این صورت بانک‌ها دچار مشکلاتی خواهند شد.

وی برگزاری همایش‌های تخصصی تأمین مالی را مفید ارزیابی کرد و گفت: این بحث‌ها و چالش‌های کارشناسی در تدوین لوایح و طرح‌های اقتصادی و مالی موثر بوده است.

حسینی گفت: امروز نظام بودجه ریزی کشور معادل سند تخصیص منابع عمومی به طرح‌های عمرانی نیست بلکه در قانون بودجه امسال موارد مهمی برای تأمین مالی و سرمایه گذاری مطرح شده است و بسیاری از راهکارها و دغدغه هایی که در اینگونه گردهمایی‌ها مطرح می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: امروزه از منابع عمومی برای پشتیبانی از بخش خصوصی و کمک به تأمین مالی بخش‌های غیر دولتی و فاینانس طرح های عمرانی استفاده می‌شود.

وزیر اقتصاد ایجاد فرابورس را یکی از دستاوردهای همایش‌های مالی ذکر کرد و گفت: تمایل و رغبت بخش‌های غیر دولتی برای تأمین و تجهیز مالی خود در بازار سرمایه افزایش یافته است و به تدریج فشار بر بانک کاهش می‌یابد تا عادت دیرینه تکیه بر بانک‌ها در نظام تامین مالی کشور به تدریج تغییر کند.

وی از رسانه‌های گروهی به ویژه سازمان صدا و سیما خواست در این عرصه به طور جدی وارد شوند و کمک کنند تا مسیرهای تأمین مالی از بانک‌ها به سمت بورس ها تغییر کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی تدریجی و با حوصله خواهد بود و شهروندان به هیچ وجه دغدغه نداشته باشند و تحت تأثیر اخبار گوناگون قرار نگیرند.

آقای حسینی در ادامه گفت: اصلاح واحد پولی کشور توجیه‌های مختلفی دارد و اسکناس‌های کنونی اثربخشی خود را از دست داده است هرچند مسئولان بازار پولی کشور هم با ارائه خدمات الکترونیکی مانند پول الکترونیکی و کارت پول به کاهش این مشکلات کمک کرده اند اما وجهه پول ملی هم باید مورد توجه باشد و در حالیکه حدود 10 هزار ریال معادل یک دلار ارزش گذاری می‌شود، وجهه خوبی نیست.

وزیر اقتصاد گفت: این موارد و دلایل باعث شد بعد از ماه‌ها کارشناسی و توصیه‌های کلی هیئت دولت حذف چهار صفر از پول ملی را تأیید کند و باید لایحه آن تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی افزود: اصلاح واحد پول ملی به معنی تغییر ماهوی نیست و ارزش دارایی مردم حتی اندکی هم کاهش نخواهد یافت و به قوت خود باقی خواهد بود، فقط ملاک سنجش دارایی‌ها فرق می‌کند.

آقای حسینی اطمینان داد: اصلاح واحد پول ملی و فرآیند حذف چهار صفر به تدریج و همراه با حفظ ارزش دارایی و ثروت مردم انجام خواهد شد، کاملاً تدریجی است و مردم فرصت کافی خواهند داشت پول‌های موجود را با پول‌های جدید جایگزین کنند.

وی افزود: البته نیاز است که قانونگذار این موضوع را تصویب کند و مانند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نیست که یک شبه انجام شود.

آقای حسینی گفت: هر زمان که پول جدید منتشر شود ، پول قدیم هم ارزش خود را خواهد داشت و در مبادلات استفاده خواهد شد و فرآیند جایگزینی با نهایت دقت صورت خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین