رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره به همشهری گفت: تا استاندارد شدن امتحانات نهایی و انتقال کامل سوابق تحصیلی برای ایجاد تراز و تأثیر مثبت در گزینش دانشجو، مقرر شد اگر سوابق تحصیلی دانشآموزان در نتایج آزمون 90 به افزایش رتبه آنها میانجامد دخالت داده شود و در غیراین صورت نتیجه کنکور در پذیرش آنها اعمال شود.علی عباسپور تهرانیفرد درباره مشکل گروهی از داوطلبان کنکور اظهار کرد: هنوز سوابق تحصیلی حدود 17هزار نفر از داوطلبان به سازمان سنجش ارائه نشده است.به گفته وی، افزون بر آن، نمرات امتحانات نهایی پس از سال84 باید با هم تراز شود ولی چون سطح علمی امتحانات نهایی همه ساله یکسان نیست، برای تراز کردن نمرات و تحقق استانداردهای برگزاری آزمون در امتحانات نهایی مقرر شد 25درصد سوابق تحصیلی داوطلبان بهصورت تأثیر مثبت اتخاذ شود.
امتحانات غیراستاندارد
استاندارد نبودن امتحانات نهایی دوره متوسطه مانع اصلی اجرا نشدن قانون حذف کنکور است و با وجود گذشت چند سال از تصویب قانون حذف کنکور، هنوز آموزش و پرورش توان برگزاری امتحانات نهایی استاندارد که ملاک گزینش دانشجو در دانشگاهها باشد را ندارد.رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره گفت: اوراق امتحانات نهایی دوره متوسط را دبیران تصحیح میکنند و احتمال خطای انسانی وجود دارد که میتواند در نتیجه آزمون بسیار مؤثر باشد، به همین علت از آموزش و پرورش خواسته شده پرسش امتحانات نهایی را طوری طراحی کند که بهصورت پاسخ کوتاه باشد تا اوراق امتحانی با دستگاههای کامپیوتری پیشرفته تصحیح شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس حذف کنکور را در گرو همت و تلاش آموزش و پرورش دانست و گفت: «اگر این وزارتخانه همت کند انشاءالله در سال93 به استانداردهای مطلوب و مورد تأیید و همتراز سازمان سنجش دست خواهد یافت و در این مدت بهتر است تأثیر مثبت سوابق تحصیلی افزون بر کنکور امسال تا هنگام تحقق استانداردهای مورد نیاز در آموزشوپرورش اجرا شود.وی با اشاره به برخی اقدامات آموزشوپرورش برای استانداردسازی امتحانات نهایی و ساماندهی سوابق تحصیلی دانشآموزان گفت: تا محقق شدن ضریب امنیتی امتحانات در آموزش و پرورش و استاندارد شدن پرسشها بهتر است قانون تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان اجرا شود.