گروه سیاسی: ایران نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس درباره اوضاع بحرین را به‌دلیل غیرمتعارف بودن آن با شئون دیپلماتیک و قابل‌قبول نبودن مفاد آن، به دبیرخانه این شورا عودت داد.

دیروز علاوه بر اینکه فارس به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه خبر داد که نامه اخیر دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس درباره اوضاع بحرین با توجه به غیرقابل‌قبول بودن مفاد آن و غیرمتعارف بودن آن با شئون دیپلماتیک به دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس عودت داده شده است؛ محمدجواد رسولی سفیر ایران در ریاض نیز با اشاره به جزئیات ملاقاتش با عبداللطیف الزیانی گفت:

در این ملاقات نامه‌ای خطاب به علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان با محتوای اعتراض به اظهارات آیت‌الله جنتی درخصوص تحولات بحرین به اینجانب تسلیم شد که پس از اطلاع از مفاد نامه تسلیمی، با توجه به اقدام غیرمتعارف دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس و غیرقابل‌قبول بودن مفاد نامه مذکور، طی یادداشتی پیام الزیانی به وزیر خارجه کشورمان عینا به دبیرخانه شورای همکاری خلیج‌فارس عودت داده شد.

یادداشتی که عبداللطیف الزیانی تسلیم محمدجواد رسولی سفیر ایران در ریاض کرده بود اعتراض به سخنانی در این مورد بود که نیروهای آمریکایی در لباس نیروهای عربستانی باید از بحرین اخراج شوند و بحرین باید به دست اسلام و مسلمین فتح شود. در این سخنان گفته شده بود: مگر مردم بحرین چه می‌گویند، آنها می‌گویند «هر یک نفر یک رای»، آیا این حق را دارند یا ندارند، آنها چرا باید کشته شوند؟

این برای نخستین بار بود که پس از آغاز بحران بحرین دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس یادداشت اعتراض آمیزی را شخصا تسلیم سفیر ایران می‌کرد. دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس خود از مقامات حاکم بحرینی است. ایران بارها اعتراض خود را نسبت به حضور نظامی نیروهای عربستان در بحرین و سرکوب معترضان به سیستم حکومتی این کشور اعلام کرده و خواستار مداخله سازمان کنفرانس اسلامی شده و در اعتراض به اعزام نیروی خارجی به بحرین، سفیران چند کشور از جمله عربستان را احضار کرده بود.

شکایت از بحرین در دیوان بین‌المللی کیفری

گروهی از وکلا و حقوقدانان برجسته ضمن حضور در دیوان بین‌المللی کیفری در شهر لاهه هلند، شکایت رسمی خود درخصوص جنایات ارتکابی آل‌خلیفه علیه مردم بحرین را تسلیم این دیوان کردند. اعضای این گروه در این باره اظهار داشتند: جنایت‌های آل‌خلیفه علیه مردم بحرین از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است، چراکه حاکمیت آن کشور به‌طور سیستماتیک مبادرت به قتل و خونریزی شهروندان خود کرده است.

منبع: همشهری آنلاین