همشهری آنلاین: مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه برداشت علمی از قرآن در دانشگاه‌ها کم بوده و مسئله تأسف‌برانگیزتر اینکه در حوزه‌های علمیه نیز این‌گونه است، تصریح کردند: حوزه‌های علمیه هر سال باید یک دوره تفسیر ریشه‌دار و پرمحتوا به جامعه تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری در دیداری که سرپرست و جمعی از مسئولان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری ایکنا با ایشان داشتند، با تشکر از اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی و ایکنا اظهار کردند: من با عدم قابلیت، شما را دعا می‌کنم. الحمد‌الله که کار شما جا افتاده و کارهای زیادی هم انجام داده‌اید و مسئولان باید از شما بسیار تشکر کنند، کار شما کار مقدسی است؛ در مورد هر موضوعی استفاده از قرآن کار مقدسی است، به‌خصوص اگر علمی و دانشگاهی باشد و بتوان آنرا به دنیا و یا لااقل به دانشگاه‌ها و به دانشجویان عزیز خودمان عرضه کرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه بر روی قرآن کار نشده است، گفتند: الحمدالله تفسیر‌های زیادی از عام و خاص در خصوص قرآن نوشته شده است اما هنوز قرآن بکر است، استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند و برخی اوقات این جمله را تکرار می‌کردند و می‌فرمودند: «ابن‌عربی می‌گوید که تفاسیر فراوانی برای قرآن نوشته شده است اما قرآن هنوز بکر است»، ایشان می‌فرمودند: «بعد از ابن‌عربی تاکنون هم تفسیرهای زیادی نوشته شده است، اما قرآن هنوز بکر است».

آیت‌الله‌العظمی مظاهری با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) در شرایط جسمانی و کاری بسیار نامناسبی تفسیر سوره مبارکه فاتحة‌الکتاب را نوشته‌اند، عنوان کردند: تأکید بر بکر بودن قرآن آن هم از فردی مانند ابن‌عربی ـ که عارف ریشه‌داری است ـ و مخصوصاً از استاد بزرگوار ما حضرت امام(ره) نشان می‌دهد که ما مسلمان‌ها در قرآن کار نکرده‌ایم. اگر سنی و شیعه در قرآن کار کرده بود، آن هم کاری که بشود به دنیای علم عرضه کرد خیلی بهتر می‌شد.

ایشان افزودند: من خیلی غصه می‌خورم و همیشه نگرانم که چرا قرآن ما مهجور است و این گناه بزرگی است؛ چرا که در آیه شریفه 30 سوره مبارکه «فرقان» از زبان پیامبر اکرم(ص) (که مظهر رحمت خدا هستند و دلشان برای دیگران می‌تپد) در روز قیامت مطرح شده است که می‌فرماید:«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند».

معظم‌له تأکید کردند: اکنون قرآن در میان مسلمانان مهجور است و بر روی آن کار نشده است و ما هم در دنیا و هم در آخرت مشمول نفرین پیامبر اکرم(ص) هستیم. ما مسلمانان اکنون باید آقای دنیا و آخرت باشیم. برای اینکه قرآن را داریم، مبین‌های قرآن کسانی مثل اهل بیت(ع) را داریم. نباید ولایت ما اکنون غایب باشد ما اگر جداً تابع قرآن و ولایت بودیم الان دنیا را به دست آقا امام زمان(عج) گرفته بودیم و حکومت جهانی برای قرآن تأسیس می‌کردیم.

ایشان در تشریح پاسخ این سؤال که چه کسی مقصر است، تصریح کردند: ما مسلمانان مقصر هستیم. اگر دشمن توانسته است بر ما چیره شود به خاطر کوتاهی خودمان است، به قول قرآن به خاطر اختلاف ما مسلمانان است. ما اختلاف شیعه و سنی درست کرده‌ و ولایت را کنار زده‌ایم و در نتیجه قرآن به اینجا رسیده که اکنون از نظر علمی در دنیا مهجور است. الحمدالله وقتی که جمهوری اسلامی آمد، قرآن را به صحنه آورد و قرآن را به دانشگاه‌‌ها برد. ما اکنون دانشجویان زیادی داریم که حافظ قرآن هستند و می‌توانند قرآن را خوب بخوانند و این مسئله جای شکر زیادی دارد.

آیت‌الله‌العظمی مظاهری با تأکید بر اینکه قاری و حافظ قرآن بودن بسیار ارزنده است، اظهار کردند: برداشت از قرآن در دانشگاه‌ها کم است و تأسف‌برانگیزتر این است که در حوزه‌های علمیه هم برداشت علمی از قرآن کم است، حوزه‌های علمیه هر سال باید یک دوره تفسیر ریشه‌دار با محتوا تحویل جامعه بدهد. 

منبع: همشهری آنلاین