تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۴

همشهری‌آن‌لاین- محمد رسولی: شرکت سان ، بزرگترین تولیک کننده سرور و سیستم‌عامل‌های شبکه قرار است در محصولات جدید خود از پردازنده ساخت شرکت اینتل استفاده کند.

بنابه اعلام یک مقام این شرکت در سانفرانسیسکو، این سرورها دارای سیستم‌عامل سولاریس خواهند بود. اگر چه این موضوع از سوی سخنگوی سان تایید نشده است ولی به نظر می‌رسد سان که جزو پایبندترین شرکتها به ساختار و معماری خود بوده است، بالاخره مجبور شده برای کاهش هزینه‌ها و سازگاری با سایر سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای سازگار با IBM  از موضع خود عقب‌نشینی کند.

سان که تاکنون از مدل‌های مختلف پردازنده شرکت AMD  استفاده می‌کرده است با اتخاذ این تصمیم باعث بیشتر شدن اختلاف بین دو شرکت AMD‌  و اینتل خواهد گشت و کفه ترازو را به نفع اینتل تغییر خواهد داد. سال گذشته اینتل با 5 درصد اختلاف نسبت به AMD‌ موفق شد کاربران بیشتری را به خود اختصاص دهد ولی با ورود آن به بازار سان به نظر می‌رسد روند رو به رشد اینتل ادامه پیدا کند.
پیش از این شرکت اپل که با ساختار و معماری خاص خود و پردازنده‌های موتورولا و سیستم عامل MAC OS معروف شده بود، برای کاهش هزینه‌ها (پایین آوردن قیمت تمام شده)و سازگار کردن خود با سایرین، ابتدا پردازنده اینتل را وارد سخت‌افزارهای خود کرد و سپس از سخت‌افزارهای سازگار با IBM نظیر هارد دیسک، RAM و .. استفاده کرد.این روند به نحوی ادامه پیدا کرد که در نوت‌بوکهای جدید این شرکت امکان نصب ویندوز XP ( علاوه بر MAC OS) وجود دارد.
پیش از این ساختار و معماری اپل به شکلی بود که تنها MAC OS  روی آن کار می‌کرد و سان اکنون نیز تنها با سولاریس عمل  می‌کند. در واقع افتخار این شرکتها پیش از این ، داشتن معماری خاص و با ثبات بودن آنها بوده که پس از ورود اینتل ، بسیاری از این اعتبار را  از دست دادند.سازگارشده با IBM که باعث کاهش قیمت و رشد فروش می‌شود، در عوض باعث  کاهش کیفیت و استواری سخت‌افزارها و نفوذپذیری نرم‌افزارها نیز خواهد شد.
اکنون که شرکت سان تصمیم گرفته از پردازنده‌های اینتل استفاده کند، باید دید که تا چه حد بر کیفیت یکی از معتبرترین تولیدکنندگان سرور تاثیر خواهد گذاشت.

RASOULI@HAMSHAHRI.ORG