گروه حوادث: مردان افغانی وقتی از وضعیت مالی همکارشان باخبر شدند، نقشه ربودن پسربچه 5 ساله او را طراحی کردند.

آنها برای این کار یک ماه تمام خانواده طعمه‌شان را زیر نظر گرفتند اما فقط چند روز بعد از آدم‌ربایی، پلیس تمامی آنها را دستگیر کرد. ماجرای این آدم‌ربایی نخستین روز مرداد امسال فاش شد؛ زمانی که مرد جوانی سراسیمه به کلانتری 111 تهران رفت و از ربوده شدن پسربچه 5ساله‌اش خبر داد. این مرد به ماموران گفت: روز گذشته پسرم برای رفتن نزد مادربزرگش خانه را ترک و دیگر برنگشت. وقتی متوجه دیرکردن او شدیم، همه جا را دنبالش گشتیم و نیمه‌های شب درحالی‌که اثری از او پیدا نکرده بودیم به خانه برگشتیم اما قبل از باز کردن در، چشمم به پاکت نامه‌ای افتاد که لای در بود. داخل پاکت، کاغذی بود که در آن نوشته شده بود در قبال آزادی پسرم باید 150 میلیون تومان پرداخت کنم. آنجا بود که متوجه شدم افرادی پسرم را ربوده‌اند و تصمیم گرفتم ماجرا را به پلیس اطلاع دهم.

شروع تحقیقات

با اظهارات این مرد، پرونده به اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران ارسال و تحقیقات برای دستگیری آدم‌ربایان و آزادی پسربچه 5 ساله آغاز شد. ماموران در بررسی‌های اولیه دریافتند که پدر این پسربچه تبعه افغانستان است که از 15 سال قبل به‌صورت قانونی وارد کشور شده و در کارخانه بازیافت مواد مشغول به کار است. از سوی دیگر، آدم‌ربایان در تماس‌های بعدی با این مرد اعلام کردند که وی باید مبلغ درخواستی آنها را از طریق بستگانش در افغانستان در اختیار فردی در آنجا قرار دهد تا پسرش آزاد شود. با این اطلاعات شکی برای پلیس باقی‌نماند که ربایندگان نیز اهل افغانستان بوده و احتمالا با شاکی آشنا هستند.

یک شاهد

ماموران برای یافتن ردی از متهمان، بررسی‌های خود را ادامه دادند و متوجه شدند که همزمان با ربوده شدن پسربچه 5 ساله، دختربچه‌ای شاهد این ماجرا بوده است. این دختربچه به ماموران گفت که آدم‌ربایان سوار بر یک موتورسیکلت سدراه پسر خردسال شدند و سپس او را به زور سوار موتور کرده و متواری شده‌اند. با مشخصاتی که دختربچه از یکی از آدم‌ربایان در اختیار پلیس قرار داده بود، تحقیقات ادامه یافت تا اینکه ماموران متوجه مسئله عجیبی شدند.

آنها دریافتند که همزمان با ربوده شدن پسربچه 5 ساله، چند نفر از کارگران افغانی که با پدر این پسربچه همکار بودند دیگر به محل کار مراجعه نکرده‌اند و ناپدید شده‌اند. وقتی معلوم شد مشخصات یکی از این کارگران به نام محمود با مشخصاتی که تنها شاهد حادثه از یکی از آدم‌ربایان موتور سوار ارائه داده یکی است، دستور بازداشت این مرد صادر شد. ماموران با اطلاعاتی که از محل کار محمود به دست آورده بودند، محل زندگی او را شناسایی کردند و وی را همراه 5 نفر دیگر از کارگرانی که در کارخانه بازیافت مواد کار می‌کردند، دستگیر کردند. متهمان بعد از انتقال به اداره آگاهی به ربودن پسربچه 5ساله اعتراف کردند و گفتند: از آنجا که با پدر این کودک همکار بودیم، از وضع مالی‌اش خبر داشتیم. ما بارها دیده‌بودیم که او به دیگر کارگران کمک مالی می‌کند و وضع خوبی دارد برای همین نقشه ربودن پسرش را طرح کردیم و برای اجرای این کار، یک ماه نقشه کشیدیم.

ما در این مدت اتاقی کوچک در یک گاراژ تهیه کردیم تا از آنجا برای نگهداری گروگانمان استفاده کنیم. همچنین تمامی رفت‌وآمدهای همکارمان و اعضای خانواده‌اش را زیرنظر گرفتیم تا اینکه متوجه شدیم پسربچه 5 ساله او بعضی اوقات به تنهایی از خانه خارج می‌شود تا به خانه مادربزرگش برود.بنابراین یک روز که او برای رفتن نزد مادربزرگش از خانه خارج شده بود، وی را ربودیم تا نقشه مان را عملی کنیم اما فقط چند روز بعد از این ماجرا پلیس همه ما را دستگیر کرد.

بازگشت به آغوش خانواده

بعد از اعترافات متهمان ماموران به محل نگهداری پسربچه ربوده‌شده رفتند و با دستگیری 3 نفر دیگر که وظیفه نگهداری از او را بر عهده داشتند، پسربچه را آزادکردند و به خانواده‌اش تحویل دادند.
سرهنگ حاجی زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: در حال حاضر تحقیقات تکمیلی برای مشخص شدن نقش هر یک از متهمان در این پرونده ادامه دارد و متهمان با قرار قانونی در بازداشتگاه پلیس آگاهی به سر می‌برند.

منبع: همشهری آنلاین