روز گذشته فدراسیون دوومیدانی نام 3ورزشکار دیگر را در فهرست نفراتی قرار داد که آزمایش دوپینگ‌شان مثبت اعلام شده است. پیش‌تر امیر پیاهو و امیر الوند به‌عنوان 2ورزشکار دوومیدانی که از داروهای نیروزا استفاده کرده بودند، به‌مدت 2 سال از حضور در میادین داخلی و بین‌المللی محروم شدند.

نکته اینجاست که سرپرست فدراسیون دوومیدانی از مثبت شدن تست این دو ورزشکار ناراحت نیست و دوپینگ آنها را مربوط به مرحله چهارم لیگ دوومیدانی شهریور 89 می‌داند. محمدرضا کاظمی آشتیانی می‌گوید: «این دو ورزشکار، ملی پوش نبودند و خوشحالم که به درخواست خودمان از آنها تست گرفته بودند و نمایندگان وادا وارد نشدند. اینگونه تست گرفتن‌ها که در داخل انجام می‌شود، کار پسندیده‌ای است.»

سرپرست فدراسیون دوومیدانی اما به صراحت از مثبت بودن تست دوپینگ 3 ورزشکار دیگر خبر می‌دهد. او گرچه نام این ورزشکاران را فاش نمی‌کند، می‌گوید: «با افتخار می‌گویم که این سه‌ورزشکار در زمان مدیریت من در این فدراسیون دوپینگی اعلام شده‌اند. نمونه A این ورزشکاران مثبت اعلام شده و نامه محرمانه مسئولان ستاد مبارزه با دوپینگ برای من آمده است. نامه محرمانه دیگری را هم برای این سه‌ورزشکار فرستادم و اعلام کرده‌ام که تا اطلاع ثانوی حق شرکت در مسابقه‌های داخلی و خارجی را ندارند.» آشتیانی ادامه می‌دهد:

«این ورزشکاران به نمونه خود هیچ اعتراضی نداشتند و مثبت شدن تست خود را پذیرفته‌اند و بالطبع، تبعات آن را هم خواهند پذیرفت. این ورزشکاران در حال جمع‌آوری مستندات لازم برای ارائه به مسئولان دوپینگ هستند، چرا‌که آنها درخواست آزمایش روی نمونه B را ندادند.» مثبت بودن آزمایش 5 ورزشکار دوومیدانی رسوایی بزرگی برای فدراسیون دوومیدانی محسوب می‌شود. گرچه سرپرست فدراسیون دوپینگ امیر پیاهو و امیر الوند را به فدراسیون قبلی ربط می‌دهد، دوپینگ 3ورزشکار دیگر در زمان حضور آشتیانی اتفاق افتاده است. اکنون این پرسش پیش می‌آید که فدراسیون دوومیدانی چگونه به خاطر رسوایی دوپینگ در صدر اخبار قرار گرفت؟

گفته می‌شود دوپینگ در فدراسیون دوومیدانی مسئله تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز در مسابقات داخلی ورزشکارانی بودند که از داورهای ممنوعه استفاده کردند. اما از آنجایی که این مسابقات داخلی بوده، مسئولان فدراسیون این موضوع را رسانه‌ای نمی‌کردند. اکنون گفته می‌شود که اختلاف رؤسای جدید فدراسیون با رؤسای سابق باعث افشاگری در مسئله دوپینگ دوومیدانی شده است. نکته اینجاست که نامی از ملی‌پوشان دوومیدانی در میان نفرات دوپینگی دیده نمی‌شود. سرپرست فدراسیون دوومیدانی در این رابطه می‌گوید: «ورزشکاران درجه یک خود را به‌شدت زیرنظر داریم و با تلاش بیشتر استفاده نکردن آنها از مواد نیروزا را پیگیری می‌کنیم.» روز گذشته نیز رئیس کمیته ملی المپیک در نشستی با دبیر ستاد بازی‌های لندن به صیانت از ورزشکاران اعزامی به المپیک تاکید کرد و گفت که راهکارهایی برای کنترل دوپینگ اندیشیده شود.

علاقه به پیروزی به هر قیمت

هر گاه ورزشکاری بخواهد برای موفقیت به هر دری بزند، ممکن است از داروهای نیروزا استفاده کند. در واقع علاقه به پیروزی به هر قیمت باعث مصرف مواد نیروزا و ممنوعه خواهد شد. حالا من از رسوایی اخیر فدراسیون دوومیدانی در مورد مسئله دوپینگ اطلاع زیادی ندارم و زمانی هم که خودم سرمربی تیم ملی بودم، با چنین پدیده‌ای روبه‌رو نشده‌ام. از آنجایی که شخص آشتیانی در کمیته پزشکی حضور داشته و با مسئله دوپینگ آشنایی داشته، ممکن است در فدراسیون دوومیدانی هم درصدد جلوگیری از استفاده ورزشکاران از مواد نیروزا برآمده است. آنها برای اینکه دوومیدانی کاران به دوپینگ توجهی نکنند، ممکن است آزمایش‌هایی را انجام داده و به نتایجی که امروز می‌بینیم رسیده‌اند.

بنابراین، باید دید که فدراسیون چگونه به مقابله با مسئله دوپینگ پرداخته است. حالا چرا سیستم فدراسیون قبلا شفاف عمل نکرده و چرا فدراسیون فعلی شفاف عمل کرده، دلیل روشنی می‌تواند داشته باشد. با همه اینها، من فکر می‌کنم حساسیت نشان دادن روی مسئله دوپینگ به نفع فدراسیون و ورزشکاران خواهد بود. مثلا گاهی می‌بینیم که ورزشکاری چیزی از خودش نشان نمی‌دهد و ناگهان در مسابقاتی فراتر از حد انتظار نتیجه می‌گیرد. حالا این احتمال هست که ورزشکار برای رسیدن به موفقیت تلاش بیشتر نسبت به گذشته انجام داده باشد اما احتمال مثبت بودن دوپینگش نیز وجود دارد.

بیژن شادمهر- سرمربی سابق تیم ملی دوومیدانی

منبع: همشهری آنلاین