فصل جدید بوندس‌لیگا از هفته گذشته شروع شد. هفته دوم از شنبه پیگیری می‌شود.

بایرن مونیخ؛ برائت از فصلی که‌گذشت

بایرن امسال بدون شک یکی از مدعیان اصلی قهرمانی است. آنها فصل پیش به‌گونه‌ای تحقیر‌آمیز رقابت قهرمانی را به بورسیا دورتموند واگذار کردند. بایرن در هفته‌هایی از فصل 14 امتیاز از دورتموند عقب بود و شاید اگر شوک برکناری لوئیس فان گال در ماه آوریل نبود، این تیم نمی‌توانست در رده سوم قرار بگیرد و به مقدماتی لیگ قهرمانان صعود کند. یکی از عوامل ناکامی فصل گذشته آنها، مصدومیت همزمان آرین روبن و فرانک ریبری در بیشتر فصل بود اما در فصل جدید، این دو فعلا دچار مصدومیت‌های جدی نشده‌اند. علاوه بر این، یوپ هاینکس، در فصل تابستان با صرف 45 میلیون یورو (تقریبا 30 درصد هزینه 18 باشگاه حاضر در بوندس‌لیگا) بازیکنان بزرگی مانند ژروم بواتنگ، رافینیا و بالاتر از همه مانوئل نویر را برای ترمیم ضعف دروازه‌بان وخط دفاعش به تیم خود اضافه کرد. فیلیپ لام (کاپیتان بایرن) احتمالا به پشتوانه همین خریدهای خوب است که این چنین گفته: «ما می‌خواهیم امسال قهرمان بوندس‌لیگا و جام حذفی شویم».

شالکه؛ دوباره با رانگنیک

شالکه خیلی زود آماده‌سازی تیمش را برای این فصل بوندس‌لیگا آغاز کرد؛ اواخر اسفند سال گذشته، یعنی روزی که فلیکس ماگات را از کار برکنار کرد. پس از یک فصل رقابت تنگاتنگ برای قهرمانی در بوندس‌لیگا با بایرن مونیخ ،شالکه در میانه‌های جدول بوندس‌لیگا اوضاع مناسبی نداشت. البته آنها در لیگ قهرمانان درخشش خوبی داشتند و به نیمه نهایی رسیدند؛ چیزی که نتوانست باعث حفظ سرمربی این تیم شود.

با آمدن رالف رانگنیک، شالکه عملا آماده‌سازی برای فصل جاری را شروع کرد. هواداران شالکه خاطرات خوبی از رانگنیک داشتند که پیش‌تر در سال‌های 2001 تا 2004 سرمربی این تیم بود. او در آن سال‌ها شالکه را به لیگ قهرمانان و فینال جام حذفی رسانده بود. امسال هم هواداران با وجود از دست دادن مانوئل نویر کاپیتان خود، انتظارات زیادی از او دارند. شالکه امسال بازیکن بزرگی نگرفته است و همچنان برای درخشش به رائول و کلاس یان هونته‌لار دل بسته است. امید آنها در دروازه هم رالف فارمان است که در بازی‌های تابستانی به‌خوبی توانست نبود نویر را جبران کند.

دورتموند؛ بچه‌ها همچنان می‌تازند

مدافع عنوان قهرمانی، امسال قطعا کار سختی برای تکرار موفقیت فصل گذشته دارد. جدا از تقویت دیگر تیم‌های بوندس‌لیگا به‌خصوص بایرن‌مونیخ، آنها بر خلاف سال گذشته- به خاطر راهیابی به لیگ قهرمانان اروپا- دیگر نمی‌توانند تنها روی مسابقات بوندس‌لیگا تمرکز کنند. با این وجود، کسب قهرمانی توسط تیم یکدست و جوانی که تقریبا بدون تغییر مانده است نشدنی نیست. آنها در تابستان تنها نوری شاهین را از جمع بازیکنان اصلی خود از دست دادند. یورگن کلوپ برای جانشینی شاهین، ایلکای گوندوگان هافبک آینده‌دار بوندس‌لیگا را که به تازگی به تیم ملی آلمان هم دعوت شده است از نورنبرگ به خدمت گرفت و ایوان پریسیچ را با مبلغ 5/5میلیون یورو از بروژ بلژیک خرید. رهایی شینجی کاگاوا مهاجم ژاپنی دورتموند از بند مصدومیت و اضافه شدن او به جمع بازیکنانی مانند اسون بندر، کوین گروس‌کرویتس و به‌خصوص ماریو گوتسه که بازی به بازی قابلیت‌های بیشتری از خود نشان می‌دهند، این فصل هم دورتموند را مدعی قهرمانی بوندس‌لیگا نگه می‌دارد.

مانوئل نویر؛ جدایی به سوی افتخار

جدایی مانوئل نویر از شالکه و رفتن به بایرن مونیخ، تلخ‌ترین اتفاقی بود که هواداران این تیم می‌توانستند تصور کنند. کاپیتان 25 شالکه، فوتبالش را از کودکی در این باشگاه شروع و در تمامی تیم‌های پایه شالکه بازی کرده بود. اوج درخشش او هم فصل پیش بود؛ شالکه با بازی‌های بی‌نظیر نویر به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد. اما وسوسه بازی در یک تیم بزرگتر کار خود را کرد و نویر در یک کنفرانس مطبوعاتی در حالی که گریه می‌کرد رسما اعلام کرد شالکه را ترک می‌کند. مونیخی‌‌ها حاضر شدند برای انتقال او 18 میلیون یورو بپردازند و به این ترتیب، نویر به سومین دروازه‌بان گران تاریخ فوتبال تبدیل شد. البته هواداران بایرن چندان از او استقبال نکردند چون او از تیم رقیب یعنی شالکه به تیمشان می‌آمد. اما بهترین فوتبالیست فصل گذشته آلمان، درصورت تکرار عملکردش در فصل جدید، در درازمدت آنها را هم مجذوب خود خواهد کرد.