گروه شهری: شورای شهر دیروز به اتفاق آرا یک طرح دوفوریتی را به تصویب رساند که براساس آن از تغییر کاربری یک پارک عمومی درمیدان ونک به فضای اداری و تجاری ممانعت شد.

به گزارش همشهری، دیروز اواخرجلسه علنی شورای شهر حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران درحالی‌که 2برگ کاغذ دردست داشت به سراغ تک تک اعضای شورای شهررفت، تنها چند ثانیه توضیح هریک از اعضا کافی بود تا آنها سریعا مجاب شوند که پای برگه‌های دردست رئیس کمیسیون عمران شورای شهر را امضا کنند. زیاد طول نکشید تا برای خبرنگاران کنجکاو حاضر در جلسه معلوم شود که این رایزنی‌ها به‌منظور جلب موافقت اعضا برای ارائه یک طرح دوفوریتی است که طی آن اعضای شورای شهر به اتفاق آرا با تبدیل کاربری یک فضای سبز به تجاری مخالفت کرده‌اند.

به گفته شکیب ملک مورد اشاره در میدان ونک واقع شده که از حدود 18‌سال پیش تا‌کنون صاحبان آن اصرار بر تغییر کاربری آن از فضای سبز به اداری وتجاری داشته‌اند که هر بار با مخالفت کمیسیون ماده 5 مواجه می‌شد. این درحالی است که به گفته رئیس کمیسیون عمران اخیرا با انجام یکسری اقدامات این درخواست مجددا در کمیسیون ماده 5 مطرح شد و سرانجام مالکین آن (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) موفق به دریافت جواز ساخت یک برج اداری و تجاری شدند آن هم در شرایطی که بخشی از این برج درصورت ساخت روی گسل قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به رای کمیسیون ماده 7 اشاره کرد که براساس آن بر لزوم مطابقت کاربری این اراضی با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران تاکید شده که همانا فضای سبز و پارک عمومی است اما کمیسیون ماده 5 بدون توجه به کمیسیون ماده 7 رای تغییر کاربری صادر کرده است.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی ضمن محکومیت رای صادره از سوی کمیسیون ماده 5 بر 2نکته تاکید کرد: نخست آنکه مکانیسمی از سوی دبیرخانه کمیسیون ماده 5 به اجرا گذاشته شود که براساس آن یک درخواست واحد به دفعات مختلف در این کمیسیون به تصمیم گذاشته نشود و رای اولیه، رای نهایی برای همیشه قلمداد شود. دوم آنکه طبق قانون آرای کمیسیون ماده 5 پیش از اجرا به شورای شهر ارائه شود تا درصورت تصویب شورای شهر قابلیت اجرایی پیدا کند.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر که در مخالفت با رای صادره ازسوی کمیسیون ماده 5 به اظهارنظر پرداخت پروین احمدی‌نژاد بود. وی در این باره گفت: جای تأسف است زیرا نخستین ثمره این تغییر کاربری بار ترافیکی سنگینی است که درصورت احداث این برج اداری و تجاری به میدان ونک اضافه می‌شود.

بیادی به‌عنوان نایب رئیس شورای شهر که در جلسه مورد اشاره کمیسیون ماده 5 شرکت داشت در توضیح دلایل اتخاذ این تصمیم اظهار داشت: در آن جلسه هم من و شهردار تهران مخالف این قضیه بودیم اما مالکین این اراضی معتقد بودند که ما طلایی داریم که به واسطه طرح‌های مدیریت شهر به مفرغ تبدیل شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکیدکردکه حقوق مکتسبه مالکین این اراضی پرداخت شود زیرا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تا‌کنون اراضی بسیاری در اختیار شهرداری تهران قرار داده تا به فضای سبز اختصاص یابد.بیادی خاطرنشان کرد: طبق رای کمیسیون ماده 5 چهل درصد این اراضی تبدیل به تجاری و اداری می‌شود و 60درصد آن همچنان فضای سبز باقی خواهد ماند؛ ضمن اینکه ونک از جمله نقاطی است که از بالاترین میزان فضای سبز برخوردار است بنابراین دراین نقطه ما مشکل فضای سبزنداریم اما بحث افزایش ترافیک را قبول دارم.

بنا براین گزارش، در متن این طرح دو فوریتی هم تاکید شد که حقوق مالکان در اسرع وقت از سوی شهرداری تهران پرداخت شود و ملک را تملک کند.در پایان تقوی معاون حقوقی شهرداری تهران از اعضای شورای شهر خواست پیش از طرح تصمیمات دو فوریتی از این دست، شهرداری تهران را نیز درجریان بگذارند ضمن اینکه وی از شورای شهر خواست تا شهرداری تهران را درامر خرید ملک مورد اشاره یاری کنند.

تصویب یک فوریت اساسنامه شرکت شهربان

در جلسه علنی روز سه‌شنبه شورای شهر تهران یک فوریت اصلاح اساسنامه شرکت شهربان به تصویب رسید.رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورای شهر با بیان اینکه با گذشت 5 ماه از سال هنوز بودجه شرکت شهربان به تصویب نرسیده است، گفت: به‌دلیل انتقاد اعضای شورا به عملکرد این شرکت بودجه این سازمان منوط به ارائه گزارش عملکرد در صحن شورا شد که این گزارش نیز اعضای شورا را نتوانست قانع کند. در ادامه این جلسه حسابرسی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک منتهی به سال مالی اسفند 87 انجام و در جریان آن اعلام شد که 68‌میلیارد تومان اسناد و مدارک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در اختیار حسابرسان شورا قرار داده نشده است.

دانشجوبا اعلام اینکه این رقم قابل توجهی است خواستار آن شد تا تکلیف اسناد این سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شود.
اما مشاور مالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دراین باره توضیح داد: مشکل اینجاست که دفاتر مالی و حساب و کتاب‌های ما کاملا از شهرداری تهران مستقل است اما مشخص نیست که حساب‌های سازمان طبق روش نقدی یا تعهدی عمل کرده است.

وی گفت: درخیلی موارد به لحاظ ماهیت حسابداری نقدی برخی اسناد به حساب هزینه بود و شاید باید سرمایه‌گذاری تلقی می‌شد. به‌عنوان مثال پول ساخت واحدهای تجاری و اداری در پارکینگ‌های حافظ، سعدی و کرمانیان در سال‌های گذشته به حساب هزینه‌ها آمده بود که امسال به‌عنوان حساب سرمایه‌گذاری آورده شده است.

پورزرندی معاون اداری مالی شهردار تهران هم در این زمینه توضیح داد: برخی اسناد هزینه قلمداد شده درحالی‌که دارایی است و اشتباه حساب شده که هم‌اکنون در حال رفع این اشکالات هستیم و منتظریم ظرف 3 ماه آینده جواز و پایان کار‌ها صادر شود تا اسنادش بیاید و اصلاحات انجام شود.

منبع: همشهری آنلاین