سفیر ایران در روسیه، اخیرا اعلام کرده است که به لحاظ قانونی ما معتقدیم که ارسال سیستم اس300 مشمول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست؛ بنابراین ما شکایتی تنظیم کرده‎ایم و امیدواریم مراجع قضایی بین‎المللی، روسیه را وادار کند تا سیستم درخواستی ما را به کشورمان ارسال کنند.

در این رابطه با محمد کوثری نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت‌وگو کرده‌ایم:

  • شکایت درباره سامانه موشکی اس300 منجر به احقاق حق ایران می‌شود؟

خب وقتی قراردادها بسته می‌شود یکسری تضمین‌هایی برای دو طرف در نظر گرفته می‌شود و براساس این تضمین‌ها نمایندگان حقوقی هر کشور، می‌توانند در دادگاه از عدم‌پایبندی طرف مقابل به تعهداتش شکایت کنند؛ یعنی همین کاری که ایران در رابطه با بحث اس300 در دادگستری بین‎المللی انجام داده است.

  • آیا این بحث در کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بررسی شده است؟

ما قبلا این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کرده‌ایم. این موضوع با حضور مسئولانی از وزارت خارجه و وزارت دفاع در کمیسیون مورد پیگیری واقع شد و مسئولیت پیگیری کامل مسئله به‌عهده وزارت دفاع گذاشته و قرار شده پس از پیگیری‌ها نتیجه به کمیسیون ارائه شود.

  • موضوع تولید سامانه موشکی اس300 در برنامه خودمان هم قرار دارد؟

باید بگویم موقعی که ما دیدیم روسیه خلاف قراردادی که با ما بسته است عمل کرد و به خواست صهیونیست‌ها و آمریکا به موقع موشک را تحویل نداد ما شروع به تامین خواسته‌های خودمان در داخل کشور کردیم. از طرف دیگر به‌صورت قانونی هم غرامتمان را از روسیه دنبال می‌کنیم تا هم مبلغ اولیه را که پرداخت کرده‌ایم و هم خسارتمان را از روسیه بگیریم.

  • روس‌ها می‌گویند اس300 مشمول تحریم‌هایی است که در قطعنامه چهارم علیه ایران اعمال شده است. این توجیه تا چه حد از سوی دادگاه‌های بین‌المللی که ما به آنها شکایت کرده‌ایم می‌تواند موجه تلقی شود؟

در عالم سیاست از اینگونه تفسیرها زیاد می‌شنویم. روسیه متعهد شده بود این سامانه موشکی را در سال 2007 به ما بدهد، درحالی‌که قطعنامه چهارم در سال 2010 علیه ایران اعمال شد. ما قرارداد را با روسیه محکم نوشته‌ایم و می‌توانیم حقمان را از روس‌ها بگیریم.

 

منبع: همشهری آنلاین