تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴

تلاش احسان حدادی در سال‌های اخیر سرانجام نتیجه داد و او با رسیدن به مدال برنز پرتاب دیسک جهان، تاریخی‌ترین نتیجه دوومیدانی را به دست آورد.

موفقیت‌های حدادی در سال‌های گذشته به قدری زیاد‌ بود که خیلی زود از عباس صمیمی در پرتاب دیسک سبقت گرفت ولی مدال برنز او در مسابقات جهانی کره‌جنوبی برای نخستین بار در دوومیدانی ایران اتفاق افتاد. احسان حدادی با رسیدن به فینال پرتاب دیسک جهان در ورزشگاه دایگوی کره‌جنوبی با 11 ورزشکار دیگر رقابت خود را شروع کرد. قهرمان ایران در نخستین پرتاب خود به رکورد 65 متر و 29 سانتی‌متر رسید اما در کنار او روبرت هارتینگ آلمانی که در سال 2009 در برلین قهرمان جهان شده بود، با پرتاب بسیار بلند 68 متر و 49 سانتی‌متر، فاصله بسیار زیادی با حریفان گرفت. حدادی در پرتاب دوم نیز رکورد خوبی کسب کرد و به حدنصاب64 متر و 7 سانتی‌متر رسید اما او برای رسید به مدال باید پرتاب‌های بلندتری انجام می‌داد؛

زیرا گرد کانتر استونیایی که قهرمانی جهان و المپیک را در کارنامه دارد در پرتاب دوم از حدادی عبور کرد. البته پرتاب‌های سوم و چهارم حدادی خطا شدند تا کارش در ادامه برای رسیدن به مدال سخت‌تر شود. رکورددار آسیا در پرتاب پنجم خود به رکورد 65‌متر و 50 سانتی‌متر رسید تا بهترین پرتابش در این رقابت تا بدین جای کار باشد اما هنوز یک پرتاب دیگر برای اتمام کار باقی مانده بود. حدادی در پرتاب آخر باز هم رکوردش را ارتقا داد و به حدنصاب 66 متر و 8 سانتی‌متر رسید و چنین بود که نام خود را در ورزش ایران جاودانه کرد. روبرت هارتینگ از آلمان با رکورد 68 متر و 97 سانتی‌متر و گرد کانتر از استونی با رکورد 66 متر و 95 سانتی‌متر در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند و حدادی در شرایطی که می‌توانست نایب قهرمانی مسابقات را به دست بیاورد، سوم شد.

پس از این موفقیت بزرگ، سایت شخصی احسان حدادی نوشت: «همانطور که حدادی پیش از این وعده داده بود، به قولش عمل کرد و در شرایطی که نه مربی داشت و نه توانسته بود در کمپی تمرین کند، به مدال برنز جهان دست یافت. این مدال هدیه‌ای است برای ملت ایران در شب عید فطر.» و حدادی این مدال را به مقام‌معظم رهبری تقدیم کرد.

حضور در جدول مدال‌ها

مدال برنز حدادی، تیم ملی دوومیدانی ایران را در مسابقات جهانی به موفقیت دیگری هم رساند و تیم ملی برای نخستین بار در جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار گرفت. تیم ملی دوومیدانی تا پایان مسابقات روز گذشته در مکان بیست و ششم جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار داشت و این در حالی است که بقیه ملی‌پوشان دوومیدانی نتایج قابل‌قبولی به دست نیاوردند. محمد صمیمی در 2 پرتاب اول و دوم خود مرتکب خطا شد و با ثبت رکورد 61 متر و 10 سانتی‌متر در رده بیست و سوم جهان ایستاد. امین نیک‌فر در دور مقدماتی پرتاب وزنه با رکورد 19 متر و 18 سانتی‌متر در گروه دوم رقابت‌ها، دوازدهم شد و از راهیابی به مرحله بعدی باز ماند. مریم طوسی به‌عنوان دومین ورزشکار زن ایرانی که به این رقابت‌ها راه یافته، در گروه پنجم دور مقدماتی عملکرد چندان چشمگیری نسبت به رقابت‌های پیشین‌اش نداشت. او با زمان 24 ثانیه و 17 صدم ثانیه در گروه خود هفتم شد و نتوانست جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را به‌دست آورد.

طوسی در مجموع در رتبه سی‌‌وسوم ایستاد و البته پوشش اسلامی‌اش توجه بسیاری از رسانه‌ها را به او جلب کرده بود. گزارشگر شبکه تلویزیونی کره‌جنوبی در گفت‌وگو با مریم طوسی از وی دلیل انتخاب پوشش اسلامی را جویا شد و او گفت: «کشور ما اسلامی است و من این پوشش را به خاطر حفظ دینم انتخاب کرده‌ام و به آن می‌بالم. من در ایران هم با همین پوشش تمرین کرده و خود را برای حضور در مسابقات مختلف آماده می‌کنم.» هادی سپهر‌زاد که در مسابقه‌های ده‌گانه شرکت کرده بود، پیش از اینکه مسابقه‌هایش به پایان برسد، ناامید شد و انصراف داد. سجاد مرادی برای دومین بار در تاریخ دوومیدانی ایران موفق به حضور در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان در ماده800 متر شده بود و توانست سهمیه B المپیک لندن را به‌دست آورد.

منبع: همشهری آنلاین