نمایندگان مجلس قرقیزستان روز دوشنبه، صلاحیت "عظیم عیسی بیک اف" نامزد پیشنهادی رییس جمهور این کشور برای تصدی نخست وزیری را تایید کردند.

به گزارش ایرنا ه نقل از خبرگزاری دولتی قرقیزستان "کبر"، ‪ ۵۷‬نماینده به عیسی بیک اف رای مثبت و چهار نفر نیز به او رای منفی دادند.

عیسی بیک اف پس از کسب رای اعتماد، از نمایندگان مجلس قدردانی کرد و گفت: دولت او تنها به موضوع اقتصادی توجه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: روز سه‌شنبه اعضای‌جدید هیات دولت را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد.

"قربان بیک باقی اف" رییس جمهوری قرقیزستان، بعد از آن که مجلس دو بار به "فلیکس کولف" نامزد پیشنهادی وی برای تصدی نخست وزیری رای منفی داد، عیسی بیک اف را معرفی کرده‌بود.

عیسی بیک اف ‪ ۴۷‬ساله از ماه مه سال ‪ ۲۰۰۶‬تاکنون وزیر کشاورزی، تاسیسات آب و صنایع تبدیلی قرقیزستان بود.

رییس جمهوری قرقیزستان طی دو هفته گذشته، دو بار "فلیکس کولف" کفیل نخست‌وزیر این‌کشور را برای تصدی نخست‌وزیری به مجلس معرفی‌کرد ولی نمایندگان مجلس هردوبار درجلسات روزهای ‪ ۱۸‬ژانویه و ‪ ۲۵‬ژانویه ‪ ۲۸) ۲۰۰۷‬دی و‪ ۵‬بهمن ‪ (۸۵‬در رای‌گیری غیرعلنی، صلاحیت وی را رد کردند.

باقی‌اف پنجم بهمن ‪ ۸۵‬بعد از عدم رای اعتماد مجلس به کولف با وی دیدار کرد و گفت: برای بار سوم وی را برای تصدی این پست معرفی نخواهد کرد و به نوشته خبرگزاری‌های قرقیزستان، کولف این تصمیم رییس جمهور را، نقض تعهدات وی عنوان کرد.

"کولف" که از تابستان سال ‪ ۲۰۰۵‬نخست وزیر قرقیزستان بود، به دنبال اصلاح قانون اساسی در نهم نوامبر ‪ ۱۸) ۲۰۰۶‬آبان ‪ (۸۵‬از سوی مجلس که ‪ ۷۰‬درصد اختیارات رییس جمهوری را سلب کرده بود، در تاریخ ‪ ۱۹‬دسامبر ‪ ۲۸) ۲۰۰۶‬آذر ‪ (۸۵‬به همراه اعضای کابینه خود استعفا داده بود.

وی در مورد علت استعفای خود و اعضای دولت گفته بود که می‌خواهد دولت بر اساس قانون اساسی جدید و از سوی حزب دارای اکثریت کرسیهای مجلس تشکیل شود که این امر مستلزم انحلال مجلس و برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی بود.

نمایندگان مجلس برای جلوگیری از انحلال مجلس، قانون اساسی را مجددا اصلاح کرده و بسیاری از اختیارات سلب شده رییس جمهور را به وی بازگرداندند.