تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲

گروه اجتماعی - مینا شهنی: سرانجام با وساطت وزیر بهداشت و درمان، حل اختلاف بین شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌های خصوصی به مرا‌حل نهایی نزدیک شد.

در جلسه‌ای که صبح دیروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد وزیر بهداشت بر ایجاد تفاهم میان بیمارستان‌های خصوصی تهران و شرکت‌های بیمه‌درمانی تکمیلی تاکید کرد.در این جلسه که با حضور وزیر بهداشت و معاونانش به‌عنوان میانجی و اعضای هیأت‌مدیره کارفرمایی بیمارستان‌های خصوصی تهران از یک سو و رئیس سندیکای بیمه‌گران از سوی دیگر برگزار شده بود، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مشکل به‌وجود آمده باید هرچه سریع‌تر حل شود خواستار ایجاد تفاهم میان 2 گروه شد.از 3 هفته‌ پیش که بیمارستان‌های خصوصی تهران قرارداد همکاری با 10 شرکت بیمه تکمیلی خصوصی را در یک اقدام هماهنگ لغو کردند، بسیاری از بیماران و بیمه‌پردازان دچار مشکلات جدی در زمینه درمان شدند.

عدم دخالت مسئولان در حل این مشکل سبب شد این امر به‌درازا بکشد، هرچند انتظار می‌رفت که سازمان بیمه مرکزی به‌عنوان ناظر بر عملکرد بیمه‌های خصوصی برای حل این مشکل گام بردارد اما این اتفاق هرگز رخ نداد.در عوض مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جلسه‌ای برگزار کرد تا ضمن شنیدن نظرات نمایندگان 2 گروه، راه حلی برای این مسئله بیابد.
دکتر مرتضی نعیمی، دبیر انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران در این‌باره گفت: وزیر بهداشت و معاونانشان در این جلسه تلاش کردند تا راه‌های عملی برای حل این مشکل پیش‌روی طرفین بگذارند و به‌سرعت بخشیدن به حل آن کمک کنند.

نعیمی افزود: وزیر بهداشت تاکید کرد که رعایت تعرفه‌های تعیین شده دولت برای بخش خصوصی درمان از سوی شرکت‌های بیمه امر مهمی است که باید حتما از سوی مسئولان این شرکت‌ها رعایت شود تا به هر حال مشکلات پیش آمده میان بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه به‌نحوی حل شود که بر سلامت و آرامش روحی بیمه‌پردازان تاثیر منفی برجای نگذارد.دبیر انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی درجه یک تهران گفت: رئیس سندیکای بیمه‌گران شرط رعایت تعرفه را پذیرفته است و امیدواریم این پذیرش سرآغاز همکاری مجدد بیمارستان‌ها و بیمه‌ها باشد؛ چراکه به هر حال تمامی گروه‌ها در تلاش برای ایجاد پوشش بیمه‌‌ای مناسب برای بیمه‌شدگان بیمه تکمیلی هستند.

جلسات بعد

به گفته‌ دکتر نعیمی این جلسات در هفته آینده نیز در محل وزارت بهداشت برگزار خواهد شد تا این بحث به نتیجه نهایی و عملی برسد.او در این باره گفت: البته وزیر بهداشت در جلسات آینده حضور نخواهد داشت و معاونان وزارتخانه جلسه را مدیریت خواهند کرد اما از سوی وزیر تاکید شده که تا حل کامل این مشکل می‌بایست جلساتی برگزار شود. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد هفته‌‌ آینده این موضوع به سرانجام برسد و تکلیف بیمارستان‌های خصوصی با شرکت‌های بیمه‌ تکمیلی درمان روشن شود. از آنجا که لغو قرارداد میان این دو گروه سبب برهم خوردن اعتماد بیمه‌پردازان شده بود، لازم بود تا این مشکل به محض وقوع با دخالت مسئولان حل شود.

در مشکل پیش آمده میان شرکت‌های بیمه و بیمارستان‌های خصوصی تهران هر دو طرف، دیگری را به عدم ‌رعایت قانون متهم کرده بودند.از یک سو بیمارستان‌ها اعلام کرده بودند که شرکت‌های بیمه حاضر نیستند براساس تعرفه رسمی دولت قرارداد ببندند و خواهان برخورداری از تخفیف شده و در واقع خواهان به‌دست‌آوردن خدمات با نرخ پایین‌تر از تعرفه بودند.از سوی دیگر شرکت‌های بیمه اعلام کردند که بیمارستان‌ها ناگهان میزان تعرفه‌ها را به شکل ‌سرسام آوری افزایش داده‌اند و خواستار عقد قرارداد با قیمت‌هایی تا 50 درصد بالاتر از تعرفه هستند.با جلسه‌ای که برگزار شده می‌توان امیدوار بود که این مشکل در هفته آینده به شکل مطلوبی حل و فصل شود.

منبع: همشهری آنلاین