گروه شهرستانها ـ خبرنگار همشهری در تبریز: نخستین کنگره بین‌المللی ساخت و ساز شهری در مجاورت گسل‌های فعال، هفته گذشته در شهر تبریز برگزار شد.

این کنفرانس در روزهای 13 تا 15 شهریور، توسط شهرداری تبریز و با همکاری دانشگاه‌های تبریز، صنعتی شریف، سهند و تربیت معلم در سطح بین‌المللی برگزار شد.شهردار تبریز در این کنگره طی سخنانی گفت: شهر تبریز به‌عنوان یکی از شهرهای واقع روی گسل فعال زلزله جهان و یکی از شهرهایی که بیشترین آسیب‌ها را از زلزله دیده است، میزبان این کنفرانس بین‌المللی است و ما امیدواریم بتوانیم از رهگذر این کنفرانس به نتایج و برکات سودمندی در امر مدیریت روند ایجاد و توسعه ساخت و سازهای شهری روی گسل‌ها یا مقاوم‌سازی‌ ابنیه در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی دست یابیم.

مهندس نوین، با ابراز خرسندی از حضور چهره‌های برجسته علمی و زلزله‌شناسی دنیا در شهر تبریز ابراز امیدواری کرد که مباحث و دیدگاه‌های مطرح‌شده از سوی این استادان در سمینار مذکور، زمینه‌ساز دستیابی به آخرین و جدیدترین یافته‌ها و راهکارهای عملی و علمی مقابله و پیشگیری از بلایای طبیعی به‌ویژه زلزله و نیز کاهش اثرات این بلای ویرانگر باشد.استاندار آذربایجان شرقی نیز در این کنگره اعلام داشت: ساخت و سازهای اصولی بهترین راه کاهش خسارت بلایای طبیعی است. وی گفت: ساخت و سازها روی گسل شمالی کلانشهر تبریز به‌ویژه در منطقه باغمیشه با سرعت بیشتری در حال انجام است که با وجود نظارت کامل، نگران‌کننده ارزیابی می‌شود. از طرفی این شهر با وجود کارخانجات و راه آهن و نیز نامرغوب بودن خاک، چون امکان توسعه از جانب غرب و جنوب را ندارد لاجرم این توسعه به سمت شمال و شرق کشیده شده است. در چنین شرایطی و با افزایش قیمت زمین در مناطق واقع روی گسل، حتی فضای سبز این نقاط حذف و به برج تبدیل شده است که این خود احتمال جابه‌جایی و رانش لایه‌های زمین را سبب شده است.

آیت‌الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز گفت: توسعه 5 برابری شهر تبریز به نسبت آخرین زلزله ویرانگر این شهر و توسعه فضاهای شهری غیرهمگن موجب شده است تا این شهر در برابر زلزله آسیب پذیر‌تر باشد. وی خواهان سبک‌سازی‌ سازه‌ها و متناسب بودن فضاهای شهری با جمعیت شهر تبریز شد و تصریح کرد: جلوگیری از ساخت و ساز در مناطق خطرناک باید با ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم به مردم صورت گیرد. شهرام دبیری، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز هم معتقد است که 400 هزار نفر در سکونتگاه‌های غیرمجاز تبریز ساکن هستند که این امر ضریب آسیب پذیری این مناطق را در برابر زلزله افزایش می‌دهد و متأسفانه وسعت قابل توجهی از شهر تبریز در بافت فرسوده قرار دارد که در برابر زلزله نیز مقاوم نیستند. وی گفت: ضرورت دارد که مسئولان شهرسازی بیش از پیش به امر مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌ها در برابر زلزله توجه کنند.

بنا بر این گزارش، رفتار سازه‌های ساخته شده روی گسل‌های فعال، لرزه شناسی همزمانی، ریزپهنه بندی لرزه‌ای شهر تبریز، آیین‌نامه‌های طراحی ژئوتکنیک، پایداری شیب‌ها با تأکید بر منطقه تبریز، پل‌ها، سدها، تأسیسات زیربنایی، برج‌ها و سازه‌های عظیم، رفتارسنجی ایمنی سازه‌ها، رفتار لرزه‌ای بتنی در شهر تبریز، کنترل سازه‌ای، ارزیابی ریسک و مدیریت بحران، آمادگی و آموزش در مواجهه با خطرات زلزله، کاهش آسیب‌های ناشی از زمین لرزه، ساخت و سازهای ایمن و پایدار، برنامه‌ریزی اراضی در حال توسعه مجاور یا روی گسل‌های فعال، آثار و نشانه‌های زمین‌لرزه‌های اخیر، شریان‌های حیاتی و سازه‌های زیرزمینی، سدها و سازه‌های خاکی، تأثیرات مکانی ریزپهنه‌بندی، نوسازی و ترمیم ساختمان‌های تاریخی تبریز، اجرای لرزه‌ای سازه‌های پیش‌ساخته تبریز و سبک‌سازی‌ صنعتی با مصالح موجود در قلمرو منطقه تبریز، موضوعاتی بود که مورد بحث و تبادل نظر استادان و کارشناسان حاضر در کنفرانس از کشورمان و کشورهای ژاپن، ترکیه، انگلستان، کانادا و آمریکا قرار گرفت.

منبع: همشهری آنلاین