گروه سیاسی - محسن تولایی: رئیس‌جمهور به‌همراه اعضای هیأت دولت در نخستین سفر از دور چهارم سفرهای استانی، فردا به استان اردبیل سفر می‌کند.

رئیس‌جمهور در جلسه عصر یکشنبه هیأت دولت از آغاز دور چهارم سفرهای استانی در آینده نزدیک خبر داد. رئیس‌جمهور در تشریح اهداف دور چهارم سفرهای استانی دولت تنها به این نکته بسنده کرد که در این دور از سفرهای کابینه، باید به همه شهرستان‌ها سر بزنیم و به مراجعات مردمی در هر شهرستان پاسخ دهیم و اینکه در دور چهارم سفرهای استانی هر یک از وزرا مسئول رسیدگی به یکی از شهرستان‌های آن استان خواهد شد.

آخرین سفر دولت در دور سوم سفرهای استانی مربوط به استان کردستان در 29‌فروردین بود. بازه 5 ماهه پس از پایان دور سوم سفرهای استانی دولت تا به امروز فرصت زیادی بود تا با توجه به زمزمه شروع دور چهارم این سفرها مسئولین، نمایندگان و فعالان سیاسی کشور به ارزیابی و بررسی ادوار قبلی سفرها بپردازند و توقعاتی را از دور جدید سفرها مطرح کنند.

مقاممعظم رهبری در دیدار ماه جاری خودشان با اعضای هیأت دولت به دولت توصیه کردند که با تشکیل یک مجموعه کاری، طرح‌های نیمه تمام را براساس میزان وعده‌های داده‌شده و توقعات مردم اولویت بندی کند و هشدار دادند که «اگر چنانچه وعده‌ای به مردم داده بشود و عمل نشود، این مشکلات درست خواهد کرد؛ نه فقط نسبت به دولت بلکه به نظام.»

انتظار مردم

چند تن از نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری به بررسی مصوبات و وعده‌های دولت در 3 دور قبلی سفرهای استانی با توجه به حوزه انتخابیه خود پرداختند و برای دور چهارم سفرها پیشنهادهایی ارائه کردند. ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی با اشاره به اینکه حوزه انتخابیه‌اش در استان اردبیل است گفت: چنین به ما اعلام شده است که این سفر در راستای پیگیری مصوبات دور اول، دوم و سوم انجام می‌شود و انتظار ما نیز همین است، چرا که برای مردم توقعاتی ایجاد شده است. بیشتر بحث ما اشتغال است. در دور دوم سفرها ما در منطقه خودمان مصوبه‌ای داشتیم برای احداث یک کارخانه مادر تا بتواند برای چند هزار نفر شغل ایجاد کند ولی تاکنون عملی نشده است؛ اگرچه مصوبات زیادی مثل احداث خانه‌های بهداشت و مدارس وجود داشته و بسیاری از آنها عملی شده ولی مهم‌ترین‌شان همین کارخانه است که محقق نشده است.

همان مصوبات اجرا شود

نورالله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان با خوب ارزیابی کردن رویکردهای اولیه سفرهای استانی تصریح کرد: سفر اول و دوم دولت به استان‌ها را حرکتی خوب و در جهت خدمتگزاری ارزیابی می‌کنم اما متأسفانه در سفر سوم به‌دلیل حاشیه‌هایی که برای دولت پدید آمد، کارکرد زیادی شاهد نبودیم.

از طرف دیگر تعداد زیادی از مصوبات براساس احساسات و بدون کار کارشناسی به مردم وعده داده شد که در حال حاضر معطل مانده‌اند. بسیاری از این مصوبات به جای اینکه اسباب گشایش در زندگی مردم شوند، به استخوانی در گلو و خاری در چشم برای نمایندگان مجلس مبدل شده‌اند، چراکه وقتی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، مردم، این مشکلات را به رخ نمایندگانشان می‌کشند. با این وصف من معتقد هستم در دور چهارم نیاز به سفر استانی نیست بلکه رئیس‌جمهور می‌تواند در نشست‌هایی در تهران با حضور نمایندگان و استاندار هر استان در هیأت دولت موانع را تشخیص دهد و برطرف کند.

وعده ندهیم

علی اکبر اولیا، نماینده مردم یزد و صدوق نیز به همشهری گفت: متأسفانه تعهداتی که بیش از توان دولت بوده در این سفرها تصویب شده و توقعات و انتظارات فراوانی ایجاد شده که دولت در انجام آنها ناتوان است. من فکر می‌کنم دولت در آخرین فرصت خود بهتر است مصوبات قبلی را پیگیری کند و انتظارات بیشتری ایجاد نکند. این مسائل هزینه‌های اجتماعی کشور را بالا می‌برد. بحث عمده ما سرمایه‌گذاری برای تولید و اشتغال است.

من فکر می‌کنم دور چهارم سفرهای استانی اگر قرار است در راستای دادن وعده‌های بیشتر باشد به صلاح نیست انجام شود و ضررهای زیادی خواهد داشت و مردم نیز نگاه منفی نسبت به آن پیدا خواهند کرد. حمیدرضا پشنگ نماینده مردم خاش معتقد است سفرهای استانی یکسری مزیت‌ها و اشکالات در کنار یکدیگر داشته است و تصریح می‌کند: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمامی که سال‌ها رها شده بودند در این دولت نهایی شدند. راه‌آهن بم - زاهدان بود که نهایی شد.

آبرسانی، راه‌های ارتباطی و مسکن نیز از جمله کارهای پیگیری شده بودند. اما نواقصی نیز وجود داشته است. وعده اشتغال هنوز عملی نشده است. انتظار این است که مصوبات دور اول، دوم و سوم عملی شود. عمده مشکلات کنونی جامعه ما بیکاری و تورم است که به مردم فشار آورده است. اگر از تولید حمایت شود و بخش خصوصی فعال شود و مصوبات ادوار قبلی پیگیری شود ما نیازی به سفر چهارم نخواهیم داشت. اگر به جای سفر چهارم، اعتبارات ویژه‌ای برای اتمام برنامه‌های کلان دولت صورت بگیرد بهتر است. مشکل اصلی، اعتباراتی است که برای سفر در نظر گرفته می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین