تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳

مهدی آزادواری * در بند ج ماده 95 قانون برنامه سوم توسعه به شورای بورس اجازه داده شد تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط و در چارچوب مقررات بورس اوراق بهادار، نسبت به راه‌اندازی بورس‌های کالا اقدام کند.

طبق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که در سال 80 به تصویب مجلس رسید، وزارت صنایع و معادن جهت راه‌اندازی بورس فلزات و وزارت جهاد کشاورزی جهت راه‌اندازی بورس کالاهای کشاورزی تعیین شدند. ابتدای امر با توجه به شاخص‌های درنظر گرفته شده، 4 محصول برنج، نخود، عدس و جو به‌منظور حضور در بورس کالاهای کشاورزی توصیه شد.

حال پس از گذشت چندین سال از فعالیت این رینگ معاملاتی در بورس کالای ایران، هنوز شاهد کم‌رونق بودن این بازار بسیار مهم و استراتژیک هستیم به‌نحوی که با گذری بر آمار معاملات محصولات کشاورزی توسط کارگزاران بورس به این مهم خواهیم رسید. شایسته به‌نظر می‌رسد که متولی این بخش (وزارت جهاد کشاورزی) به‌صورت جدی وارد عمل شود تا دست انحصارگرانی را که رونق کم معاملات در بورس کالا آنان را خشنود ساخته است کوتاه کند و تعادل منطقی در بازار محصولات کشاورزی را فراهم آورد؛ چراکه با گذری بر قیمت‌های دوره‌ای برخی محصولات کشاورزی که معامله روی آنها بسیار بالاست و تعداد انگشت شماری از افراد در کشور بر قیمت آنها تاثیر گذاشته و سایر فعالان در بخشی کوچک‌تر بازیچه آنان شده‌اند، این موضوع آشکار خواهد شد.

* مدیر واحد کالای کارگزاری بورس بیمه

منبع: همشهری آنلاین